گورباچف: نظام باید دموکراتیک گردد و سیستم انتخاباتی تغییر کند

گورباچف: نظام باید دموکراتیک گردد و سیستم انتخاباتی تغییر کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاید فکر کنید بیست سال پس از فروپاشی اتحاد شوروی، رهبر وقت این کشور به دست فراموشی سپرده شده است. اما میخاییل گورباچف، حتی اگر نقش فعالی در سیاست ندارد، همچنان یکی از چهره های مطرح برای مردم روسیه است. گورباچف منتقد شیوه حکومتی ولادیمیر پوتین است و بارها به او توصیه کرده است که از قدرت کناره گیرد.

میخاییل گورباچف با آلکساندر شاشکوف، خبرنگار یورونیوز در مسکو به گفتگو نشسته و درباره انتخابات و تغییرات اجتماعی در ماه های اخیر سخن گفته است.

یورونیوز: انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و تا دو ماه آینده، ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودیف جاهای خود را عوض خواهند کرد. نظرتان در مورد مبارزات انتخاباتی و نتیجه انتخابات چیست؟

میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد شوروی: “تفاوت این انتخابات با انتخاب های قبلی در این است که در این دوره از مبارزات انتخاباتی روشن شد جامعه بیدار شده است. مردم شروع به تاثیرگذاری در دستور کار نخست وزیر و رییس جمهور آینده و همچنین دوما کردند. مشکل ایجاد تغییر جدی در نظام، دموکراتیک کردن آن و اصلاحات کلی برای بهبود سیستم انتخاباتی، هنوز وجود دارد. تاسف بار است که اصلاحات به گونه ای صورت گرفت که رای مردم در روند انتخابات نادیده گرفته شد. از اینکه نظام به گونه ای اصلاح شد که وضعیت بدتر شد و با طرد فرد، او را از روند انتخابات خارج کرد. اکنون باید در جهت مخالف حرکت کرد. رییس جمهور مدودیف، در آخرین روزهای ریاستش، پیشنهاد تشکیل مجمع قانون اساسی را داد تا سیستم موجود را با توجه به رویدادهای اخیر و خواست معترضان برای ایجاد نظامی بهتر، اصلاح کند. امیدوارم این فقط در حد یک پیشنهاد نماند.

یورونیوز: آیا فکر می کنید مدودیف موفق خواهد شد و زمان کافی برای انجام این تغییرات خواهد داشت؟

میخاییل گورباچف: “فکر نمی کنم، چون تجربه کافی در این زمینه نداریم. ما قانون اساسی را همانطور که هست می شناسیم و چگونگی تغییر آن برایمان ناشناخته است. روند تغییر واضح است. برای مثال، فرماندارها دوباره باید از طرف مردم انتخاب شوند (حذف شده توسط پوتین) اگر فرماندارها توسط کرملین منصوب نشوند و مردم آنها را انتخاب کنند، آنها می توانند از عقاید خود دفاع کنند. بله، مقابله با آنها سخت تر خواهد شد، اعتماد به نفسشان بالا می رود و استقلال سیاسی بدست خواهند آورد. صادقانه بگویم این چیزی است که به آن نیاز داریم. مردم به ما اعتماد دارند و انتخابمان می کنند. ولی ما به آنها اعتماد متقابل نداریم. اگر مردم می خواهند نقش بیشتری داشته باشند، نشان دهنده این است که به اندازه کافی بالغند و این تغییر مثبتی است.

یورونیوز: آیا فکر می کنید پوتین به عنوان رییس جمهوری جدید، راه مدودیف را برای دموکراتیزه کردن و اصلاح نظام سیاسی کشور ادامه خواهد داد؟

میخاییل گورباچف: “رییس جمهور منتخب، فکر می کنم می توانیم او را اینگونه بنامیم، وی بارها گفته که مسائل مربوط به روند انتخابات، قانون انتخابات و به صورت کلی، مشکلات سیاسی، بخش بزرگی از دستور کارش را تشکیل خواهد داد. خوب، این همان چیزی است که خود گفته است. حتی اگر هر از گاهی می گوید: “بگذارید قبلا این مشکل اقتصادی را حل کنیم.” خیر هیچ چیز نباید قبل از آن بیاید. حجم تغییرات اعلام شده از سوی رییس جمهوری، اگر برای نمایش نیست و ما را جدی گرفته است، به اندازه ای است که به تلاش فراوان قوه های مقننه و مجریه و کل جامعه نیاز دارد. صادقانه بگویم، اگر حتی پوتین نخواهد با این موضوع مواجه شود و بخواهد به روزهای قبل بازگردد، قادر به این کار نیست. علاوه بر این، به زودی مسئله انتخابات زودهنگام مجلس مطرح خواهد شد، چون می دانیم در چه شرایطی نمایندگان کنونی انتخاب شده اند. برای داشتن یک پارلمان فعال و موثر باید انتخابات جدید برگزار شود.

یورونیوز: کمی به گذشته برگردیم. مدودیف روزهای پایانی حکومت را می گذراند. درباره چهار سالی که در قدرت بود چه می توانید بگویید؟

میخاییل گورباچف: اگر کلی بگویم، به نظر من مدودیف آینده خوبی در پیش دارد ولی تجربه کافی و زمان لازم برای اندوختن آن تجربه را ندارد. یک بار به من گفت: “من سالهای زیادی پیش رو دارم.” این نشان دهنده اراده او برای ادامه دادن است. ولی او می توانست در کارهایش موثرتر و مصصم تر باشد. و این می توانست او را در موقعیتی والاتر ازموقعیت کنونی قرار دهد. او نمی تواند کسی جز خودش را برای این شکست سرزنش کند. امیدوارم از اشتباهاتش درس گرفته باشد.

یورونیوز: چه کسی را دربین داوطلبان ریاست جمهوری ترجیح می دادید؟

میخاییل گورباچف: پروخوروف، شاید به این دلیل که از دیگران خسته شده ایم. او ایده های تازه دارد، برای بیان دیدگاهش، راه های نو و تجربه بزرگی در زمینه اقتصاد دارد. از این نظر، او نماینده نسل جدید است و این برایم جالب است. ولی فکر می کنم، او مانند همه ما، هنوز باید بیاموزد و مهم تر از همه، برای اصلاح نظام انتخاباتی، باید به نیروهای جدید اجازه فعالیت دهد. به همین دلیل به رقابت و باز بودن فضا احتیاج داریم. این مهمترین موضوع کنونی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میخائیل گورباچف؛ از اصلاحات ویرانگر تا پایان جنگ سرد

نمایش پیروزی پنجم پوتین؛ چه سرنوشتی در انتظار روسیه است؟

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟