محرومیت دانش آموزان کشورهای در حال توسعه از حداقل های بهداشتی

محرومیت دانش آموزان کشورهای در حال توسعه از حداقل های بهداشتی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برنامه این هفته جهان آموزش به اقداماتی که در کشورهای مختلف در زمینه بهداشت و آموزش آن به دانش آموزان انجام می شود می پردازیم.

با هم به کامبوج، اوگاندا و آمریکا می رویم تا شاهد برنامه های آموزشی برای بهبود شرایط بهداشتی و آموزش آن در این کشورها باشیم.

در کامبوج، ت مثل توالت

در دنیای امروزی، داشتن توالت در برخی مناطق روستایی در کامبوج، نه یک ضرورت بلکه یک وسیله رفاهی است.

استفاده از فضای باز به جای توالت برای اجابت مزاج، نه تنها برای بهداشت فردی زیان دارد بلکه بر فرایند یادگیری در مدرسه تاثیر می گذارد. اما یک سازمان تلاش می کند شرایط این دانش آموزان را بهتر کند.

در یک مدرسه ابتدایی دراستان کامپونگ در کامبوج، سال گذشته برای اولین بار دو توالت ساخته شد. مدرسه پیش از آن، توالت و دستشویی نداشت.

دانش آموزان در کارهای نظافت و خدماتی مدرسه مثل تمیز کردن سرویس های بهداشتی و توالت ها مشارکت دارند.

مدیر این مدرسه می گوید: “با داشتن توالت در مدرسه، دانش آموزان هم هر روز به مدرسه می آیند و سر وقت هم حاضر می شوند. آنها از شستن توالت ها خوشحال می شوند. در ضمن محیط اطراف مدرسه هم بهتر و تمیزترشده، قبلا بسیار کثیف و بد بو بود.”

یکی از دانش آموزان مدرسه می گوید:“از وقتی این توالت ها را درست کردند. دیگر لازم نیست برای دستشویی کردن راه دور بروم . اینجوری بهتر می توانم توی کلاس تمرکز داشتته باشم.”

بر اساس امار یونیسف، در دنیا تنها 16 در صد از دانش آموزان روستایی ازامکان توالت در مدرسه برخوردار هستند.

کمبود امکانات بهداشتی باعث شیوع اسهال می شود. اسهال دومین عامل مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کامبوج است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیماری های ناشی از آب آلوده، علت مرگ سالانه بیش از دو میلیون کودک در کشور های در حال توسعه است.

کاسه های توالت ها در روستا ساخته شده اند و یک سازمان جهانی به نام “سازمان جهانی توالت” با راه اندازی یک پروژه، به روستاییان در ساخت این کاسه های توالت کمک می کند. هدف پروژه آموزش روستاییان درساختن انواع توالت است که به رونق اقتصاد روستاییان نیز کمک می کند.

مدیر برنامه آموزش روستاییان در مورد استفاده از توالت می گوید:“مشکل اصلی ما، آموزش مردم است. برای متقاعد کردنشان به داشتن و خرید توالت، باید خیلی مستند و قانع کننده با آنها برخورد کنیم. آخر می دانید، بیش از سی سال است این مردم هیچگونه آموزش در مسائل بهداشتی ندیده اند.”

دختران اوگاندا برای خودشان نوار بهداشتی می سازند

برای دختران در کشورهای در حال توسعه ، نداشتن نوار بهداشتی می تواند بهانه خوبی برای فرار از مدرسه در دوران عادت ماهانه باشد. اما در اوگاندا، به دختران یاد می دهند چطور نوار بهداشتی ارزان تهیه کنند و از مدرسه غیبت نکنند.

در نواحی شمال اوگاندا، 84 در صد از پسران به مدرسه می روند اما این میزان برای دختران 80 در صد است. یکی از دلایل آن نداشتن نوار بهداشتی است.

سال 2011، 32هزار دختر در مدارس ابتدایی شهرگولا در 350 کلیومتری کامپالا پایتخت اوگاندا ثبت نام کرده اند. در یکی از این مدارس به دختران آموزش می دهند چطور خودشان برای خودشن نوار بهداشتی درست کنند.

یکی از آموزگاران می گوید: “حالا، میزان حضور دختران بین 30 تا 70 در صد بیشتر شده. به نظر ما این یک پیشرفت است. برای اینکه میزان ترک تحصیل زیاد شده بود. در ضمن حالا دختر ها راحت تر در باره خودشان حرف می زنند.”

به این ترتیب در شهر گولو، میزان حضور دختران در مدرسه را با آموزش درست کردن نوار بهداشتی بهبود می دهند و به کل جامعه هم آگاهی و هشیاری برای چنین آموزشی را منتقل می کنند.

یکی از دانش آموزان می گوید:” خیلی وقت پیش ها، ما اصلا نوار بهداشتی نداشتیم. اگر در مدرسه نوار بهداشتی نداشته باشیم ، مجبوریم به توالت ها برویم و از پنبه استفاده کنیم. از صبح تا ظهر را به همین شکل می گذرانیم و دوباره وقت ناهار، آنرا عوض کرده و دوباره یکی دیگر استفاده می کنیم. بعد از نیجر، اوگاندا دومین کشور جوان دنیاست. 48 در صد جمعیت اوگاندا ، زیر 15 سال است. نتیجه بیست سال جنگ در این کشور، تخریب زیر ساخت های اقتصادی واجتماعی و به خصوص آسیب نظام آموزشی در شمال این کشور است.

بچه های آمریکایی یاد می گیرند باکتری خوب هم وجود دارد

همه می دانیم میکروب های بد و خوب داریم اما آموزش این واقعیت علمی به بچه ها نیز لازم است. در این گزارش می بینیم ، در سوی دیگر دنیا در آمریکا بچه ها در باره فایده باکتری آموزش می بینند.

در ساختمان علوم در نیویورک که بزرگترین زمین بازی علوم در آمریکای شمالی است، بچه ها بازی های فیزیک و زیست شناسی انجام می دهند.

در این سالن بچه ها در حین بازی در باره میکروب و باکتری چیز یاد می گیرند.

به بچه ها یاد می دهند که بعضی از میکروب ها و باکتری ها که به فراوانی در اطراف ما هستند، بر خلاف وسواس های رایج این مردم، بد نیستند بلکه برای بدن مفید هستند.

یکی از معلم ها می گوید: “هدف ما این است که دنیا را برایشان باز کنیم. چیزهایی ببینند که با چشم غیر مسلح نمی بینند. باید بدانند که هم باکتری ها یکسان نیستند. بعضی خوب و بعضی بد هستند. باکتری های بد به ما آسیب می رسانند .اما باکتری خوب برای ما و کره زمین خوب هستند.”

ریچارد نوویک پروفسور میکرو بیولوژی در نیویورک در این باره اضافه می کند:“باید به مردم آموزش بدهیم که باکتری ها بخش مهمی از فیزیولوژی ما هستند. حالا می دانیم که تعداد باکتری های بدن ما از تعداد سلول هایمان بیشتر است. تلاش برای زدودن آنها، بسیار غیر ممکن و بسیار زیان آور است.” در پایان جلسه، به نظر می رسد بچه ها ازاین کلاس درس چیزهایی هم در باره محیط پیرامون و بدن خودشان یاد گرفتند.

شما هم اگر ازپروژه هایی برای بهبود و پیشبرد بهداشت در جایی اطلاع دارید، لطفا با ما تماس بگیرید.از طریق فیس بوک و تویتر منتظر شنیدن تجربه های شما هستیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند

چگونه انگیزه بیشتری برای دویدن داشته باشیم؟

دویدن چه فوایدی دارد و چرا باعث شادی می‌شود؟