چالش های ترکیه و قبرس؛ ترکیه عضو اتحادیه اروپا را به رسمیت نمی شناسد

چالش های ترکیه و قبرس؛ ترکیه عضو اتحادیه اروپا را به رسمیت نمی شناسد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمهوری قبرس، کشوری که از ماه مه سال ۲۰۰۴ به عضوبت اتحادیه اروپا درآمد و از ژانویه ۲۰۰۸ به منطقه یورو پیوست. این جزیره واقع در شرق مدیترانه از وضعیت ویژه‌ای برخوردار است. بخش شمالی آن توسط ترکیه اشغال و به جمهوری ترک قبرس شمالی نام گرفته است.
جمهوری قبرس در ژوییه سال آینده به ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را دست خواهد یافت. در ارتباط با واکنش ترکیه به این موضوع، یورونیوز با اراتو کوزاکو مارکولیس، وزیر امور خارجه جمهوری قبرس گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: حفاری‌های نفت و گاز در نگاه اول حرکتی تحریک آمیز محسوب می‌شود و در نتیجه موجب رنجش ترکیه خواهد شد. اینطور نیست؟

اراتو کوزاکو مارکولیس:
این پروژه سال‌ها پیش آغاز شده و موضوع جدیدی نیست. در سال ۲۰۰۷، قبرس با همسایگانش، ابتدا با لبنان و پس از آن با مصر به توافق‌هایی دست یافت. در سال ۲۰۱۰ نیز با اسرائیل در مورد حوزه اقتصادی انحصاری به توافق رسید. تمام ارتباطات و فعالیتهای ما مبتنی بر کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاهاست.
ما پروژه خود را با پیروی از این کنوانسیون آغاز کردیم. تمام فعالیتهای انجام شده، در حوزه اقتصادی انحصاری خودمان صورت گرفته و اکتشافات ما هم در این حوزه بوده و البته در راستای منافع مردم قبرس، چه بخش یونانی زبان و چه بخش ترک زبان آن و همینطور در راستای نیازهای اروپا در بخش انرژی.

یورونیوز: شما به منافع بخش ترک نشین قبرس اشاره کردید. چطور می‌توان منافع ساکنان کل جزیره را تضمین کرد؟

اراتو کوزاکو مارکولیس:
ما به یگانکی و تمامیت جزیره باور داریم. بنابراین بخش ترک زبان و یونانی زبان جزیره از منافع استخراج منابع طبیعی بهره‌مند خواهند شد. در حال حاضر در ارتباط با رفتار ترکیه، با موضوع شگفت انگیزی روبرو نیستسم. منظورم این است که طی ۳۷ سال گذشته، تعرض و خشونت ادامه داشته و فکر می‌کنم جامعه بین المللی و بویژه شرکای ما در اتحادیه اروپا هم اکنون با چهره واقعی ترکیه روبرو هستند.

یورونیوز: ترکیه می‌گوید تعرضی در کار نبوده بلکه پای دفاع از منافع ملی در میان است.

اراتو کوزاکو مارکولیس:
شما از منافعی دفاع می‌کنید که نسبت به آن حقی داشته باشید. ترکیه وارد حوزه اقتصادی انحصاری ما شده در حالیکه این اقدام را پژو هش‌های مربوط به زمین لرزه می داند. ترکیه تهدیدی است برای ما. آن‌ها به فعالیت خود در منطقه اقتصادی انحصاری یکی از اعضای اتحادیه اروپا باهدف اکتشاف و استخراج ادامه می‌دهند. این در حالی است که این کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست.

یورونیوز: سال آینده شما ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در اختیار خواهید داشت.
آیا از این فرصت برای دستیابی به آشتی با ترکیه استفاده خواهید کرد یا بیشتر درصدد به انزوا کشاندن آن کشورخواهید بود؟

اراتو کوزاکو مارکولیس:
ما برآن نیستیم تا ترکیه را منزوی کنیم. هراس من از این است که ترکیه خود به منزوی کردن خودش اقدام کند. گفته های مقامات رسمی این کشور، از نخست وزیر تا بسیاری از وزیران، همگی لحنی تهدیدآمیز دارند. آن زمان که اعلام کردند راه حلی برای مساله قبرس وجود ندارد. این کشور در عمل با این برخورد روابطش را با اتحادیه اروپا تیره کرد. این اقدام به منزله یک توهین نسبت به اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این نحوه برخورد ترکیه گویای این واقعیت است که این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا را به رسمیت نمی‌شناسد. این، مشکل ترکیه است نه مشکل اتحادیه اروپا.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس اکوادور به قیمت قطع روابط دیپلماتیک از دیوار سفارت مکزیک بالا رفت تا محکوم فراری را دستگیر کند

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴.۴ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرد

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند