گفتگو با دونالد توسک، نخست وزیر لهستان

گفتگو با دونالد توسک، نخست وزیر لهستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لهستان برای شش ماه آینده، ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت. اولویت دولت لهستان افزایش اتفاق نظر در میان دولت های عضو این اتحادیه است. برای اطلاع بیشتر با دونالد توسک، نخست وزیر لهستان مصاحبه ای انجام دادیم و نظرات وی را جویا شدیم.

یورونیوز: آقای نخست وزیر به یورونیوز خوش آمدید. کشور شما ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد، اما با توجه به این که شهروندان اتحادیه اروپا در مورد این اتحادیه اتفاق نظر ندارند، به نظر می رسد که زمان دشواری برای قبول این مسئولیت است. شما با این بدبینی شهروندان اروپا، چگونه برخورد خواهید کرد؟

دونالد توسک: اتحادیه اروپا صرفا برای زمان آسودگی نیست، این اتحادیه باید نشان دهد که در زمان سختی هم پایدار می ماند و به نظرم این اولین وظیفه لهستان به عنوان رئیس اتحادیه است. ما باید بتوانیم این باور خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

یورونیوز: برخی از کشورها خواهان کاهش بودجه اتحادیه اروپا شده اند، آنها بر این باورند که تاکنون هزینه بسیاری کرده اند. آیا فکر نمی کنید این نظرات، نشان دهنده افزایش بدبینی به اتحادیه اروپا باشد؟

دونالد توسک: آیا سرمایه گذاری بر روی جاده ها، آزاد راه ها، تغییرات آب و هوایی و بطور کلی سرمایه گذاری هایی که از بودجه اتحادیه اروپا انجام می شود، دلیل بحران مالی است؟ پاسخ اینست که بله. من می خواهم بر این واقعیت نیز تاکید کنم که بودجه اتحادیه در مقایسه با بودجه های ملی در سال های اخیر، نه تنها افزایشی نداشته بلکه کم شده است. امروزه هیچ انسان عاقلی خواهان افزایش شدید هزینه ها نیست. همه ما باید هزینه های عمومی را کاهش دهیم، اما اگر سیاست کلی اروپا و بودجه این اتحادیه قربانی بحران مالی شود، این بزرگترین اشتباهی است که اتحادیه اروپا می تواند مرتکب شود.

یورونیوز: البته من صرفا در مورد سیاست یکپارچه و بودجه صحبت نمی کنم، بلکه منظورم کشورهایی است که در بحران یورو به دیگر کشورها کمک مالی می کنند. در اینجا مسئله سیاست یکپارچه مطرح نیست. شما نسبت به انتقاد افرادی که معتقدند پول مالیاتشان در جای دیگر صرف می شود، چه فکر می کنید؟

دونالد توسک: برای مثال، من شخصا تفاوتی میان وظایف آلمان و یونان نمی بینیم. همه ما وظیفه یکسانی داریم که از یک سو نباید همانند آنچه تاکنون رخ داده، بودجه عمومی را هدر دهیم و از سوی دیگرنباید از اتحادیه اروپا احساس ناراحتی کنیم. چرا که در بازار مشترک اروپا، کشورهای ثروتمند از منافع زیادی برخوردارند.

یورونیوز: لهستان دیر یا زود باید به واحد پولی یورو بپیوندد. اما ظاهرا مردم لهستان خیلی راغب به این موضوع نیستند. نظر دولت شما چیست؟

دونالد توسک: ما این تصمیم را خیلی وقت پیش گرفتیم و بطور جدی آن را در لهستان دنبال می کنیم. پیوستن به اتحادیه اروپا و امضا معاهدات آن به این معنی است که لهستان عضو منطقه یوروست. ما می خواهیم که درسریعترین زمان ممکن یورو را به جریان بیاندازیم. اینکه اشتیاق مردم لهستان به استفاده از یورو کاهش داشته ناشی از شرایطی است که در منطقه یورو به وجود آمده و به معنی تغییر طرز تفکر لهستانی ها نیست.

یورونیوز:اما شما ترس مردم خود را با رویکرد برخی از دولتهای اروپایی نسبت به یورو توجیه می کنید.

دونالد توسک: ما در لهستان آنچه برای پیوستن به منطقه یورو لازم باشد، انجام خواهیم داد. من معتقدم احساسات زود گذر است و همیشه باید منطقی تصمیم گرفت.

یورونیوز: اما یورو در لهستان محبوب نیست. این طور نیست؟ مردم به آنچه در منطقه یورو می گذرد واقفند.

دونالد توسک: خیر اینطور نیست. ما همیشه تاکید کرده ایم که این تصمیم هنگامی اتخاذ خواهد شد که ما تمام شرایط پیمان ماستریخت را فراهم آورده باشیم. برخی معتقدند که لهستان با شرایط مالی خوبی که داردمی تواند مسیر پیوستن به یورو را کوتاه تر کند، اما ما بر این باوریم که اگر بخواهیم بطور مسئولانه به یورو بپیوندیم باید شرایط پیمان ماستریخت را بر آورده کنیم. حتی اگر اشتیاق مردم نسبت به قبل کمتر شده باشد باز هم برای پیوستن لهستان به منطقه یورو کافی است.

یورونیوز: بیشتر مشکلاتی که در سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا می بینیم، ناشی از وقایع خاورمیانه و تحولات دنیای عرب است که اتحادیه اروپا نمی تواند به موضع مشترکی در برخورد با این موارد دست یابد. شما برای این حل مسائل چه پیشنهادی دارید؟

دونالد توسک: هنگامی که در نشست پاریس شرکت کردم یعنی زمانی که اروپا تصمیم به مداخله در لیبی گرفت، از خودم پرسیدم که وجود اختلاف میان دولتهای عضو اتحادیه اروپا چقدر صحت دارد و آیا اصلا اختلافی وجود دارد؟ به باور من وضعیت به آن بدی هم که برخی از ناظران می گویند، نیست

یورونیوز: ببخشید آقای نخست وزیر، ولی برای مثال، آلمانی ها کاملا به مداخله نظامی در لیبی بی میل بودند. و این فرانسه و بریتانیا بودند که حمله را شروع کردند و ایتالیایی ها! هیچ کس نمی داند نظر و خواسته آنها در این مورد چه بود. آنها از این حمله راضی نبودند. به همین دلیل این مشکل بزرگی برای اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا به دلیل اختلاف میان دولت های عضو، نتوانست موضع واحدی اتخاذ کند.

دونالد توسک: واقعیت اینست که در زمینه عملیات نظامی مستقیم، این فرانسه و بریتانیا بودند، اما دیگر کشورهای عضو هم بنا به امکاناتشان بریتانیا و فرانسه را همراهی کردند. برای همین معتقدم رفتار سیاسی اروپا نشان داد که به نسبت گذشته، هماهنگی دولت های اروپایی خوب بود. البته باید مورد دیگری را هم در نظر داشته باشیم، ما یک ارتش واحد و قوانین مرتبط با آن را نداریم و این ثابت می کند در آینده، سیاست امنیتی اروپا باید بهتر سازماندهی و قانونمند شود. آنگاه دیگر ما این بحث های آزار دهنده در مورد اینکه هر کشور چقدر می تواند پرداخت کند، را نخواهیم شنید.

یورونیوز: شما در مورد سیاست اتحادیه اروپا نسبت به روسیه چه فکر می کنید؟ آیا فکر می کنید اروپایی ها سیاست یکسانی در قبال روسیه دارند؟ و یا برخورد با این کشور هم یکی دیگر از موضوعات اختلاف است؟

دونالد توسک:خوشحالم که بحث ما به اینجا کشیده شد، زمانی که ما در بروکسل در حال نهایی کردن گفتگوها پیرامون سفر بدون روادید اتباع روسیه، حداقل از منطقه خودمختار کالینین گراد به اروپا هستیم. این ابتکار لهستان بود و ما در حال نهایی کردن آن هستیم. این گامی دیگر به سوی عادی سازی روابط میان روسیه و لهستان است. من معتقدم، لهستان به دلیل تجربه اش و رویکردی که دولت من در سال های اخیر داشته، خواهان روابطی خوب با روسیه است و به همین دلیل، اروپا هم در مسیر اتفاق نظر و همگرایی در این زمینه گام بر می دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده