یک روز با ژوزه بووه، سیاستمدار جنجالی فرانسوی ضد جهانی شدن

یک روز با ژوزه بووه، سیاستمدار جنجالی فرانسوی ضد جهانی شدن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژوزه بووه، سیاستمدار جنجالی فرانسوی، شهرت زیادی در مبارزه با جهانی شدن، تخریب مزارع کشت محصولات دست کاری شده ژنتیکی و حمله به رستورانهای مک دونالد دارد. این روستایی که بسیار به کارهایش هم مفتخر است مدتی را نیز در زندان سپری کرده است. او البته از دو سال پیش چوب چوپانی خود را کنار گذاشته و نماینده پارلمان اروپا شده است.

او می گوید: “من فکر نمی کنم که روحم را به شیطان فروخته باشم. بر عکس من معتقدم در جایی هستم که تصمیمات گرفته می شوند و من در آن مشارکت دارم. ولی من از مبارزاتم دست بر نخواهم داشت. مثلا الان با شرکتهای چند ملیتی که صخره ها را برای استخراج گاز حفاری و نابود می کنند مبارزه می کنم. مهم است که این مبارزات هم در سطح محلی، هم اروپایی و هم جهانی صورت گیرند.”

این موی دماغ سیاستمداران اروپایی با این حال توانسته از موانع اداری عبور کرده و وارد چرخه عظیم نهادهای اروپایی شود. می گویند او فردی با هوش و سخت کوش است. ما او را در یکی از جلسات پارلمان اروپا در استراسبورگ دنبال کردیم.او و دو همکارش در دفتر کوچک خود در پارلمان اروپا به سرعت برنامه روز سخت کاری خود را بررسی می کنند.

او معتقد است: “باید راهکارها را خوب شناخت و موثر عمل کرد. گرچه کار در پارلمان وقت تلف کردنی بیش نیست، اما واقعا درخواستها از ما زیاد هستند. اگر اهدافمان مشخص نباشد، اینجا فقط باید وقت تلف کنیم. من وقتی به پارلمان اروپا آمدم واقعا یک هدف مشخص داشتم و آن رسیدگی به مسائل کشاورزی و تجارت جهانی بود. این عمده فعالیتهای من بوده است.”

دویدن به دنبال این مرد همواره عجول و هدفمند کار ساده ای نیست. تغییر سیستم تا جایی که ممکن باشد هدف اصلی اوست. این مدافع خستگی ناپذیر کشاورزان در سال 2009 و با حمایت سبزها توانست به پارلمان اروپا راه یابد و معاونت کمیسیون کشاورزی را که پستی استراتژیک محسوب می شود را بر عهده گیرد.

در بیرون پارلمان اروپا ما او را با دنیل کن بن دیت، رییس گروه سبزها دیدیم. این دو نفر در هنگام همه پرسی قانون اساسی اروپا در فرانسه موضعی 180 درجه خلاف هم داشتند. اما آنها می گویند که این اختلافات مربوط به گذشته اند.

آقای کن بن دیت در مورد او می گوید: “بخشی از انتقادات او غلط نبودند. اما ما گفتیم: علی رغم اینکه با ایده اتحادیه اروپا مخالف است ولی انتقاداتش باعث پیشرفت هستند. او هم گفت ولی با این حال من به اروپا رای نمی دهم. مهم نیست که در تمام موضوعات با هم توافق داشته باشیم بلکه مهم ایجاد یک فضای مشترک سیاسی است که ما با هم بتوانیم مبارزات مشترک خود را به پیش ببریم و در مورد اختلاف نظر ها با هم صحبت کنیم.”

اما ژوزه بووه بعدا موضع خود در قبال اروپا را مشخص کرد و گفت با اصل اروپا مخالف نیست بلکه او مخالف تولید بی رویه است.

او تاکید می کند: “من طرفدار ایده یک اروپای فدرالی هستم، چون معتقدم که امروز بزرگترین مانع اروپا دولتها هستند. مثلا ما این را در زمان تصویب بودجه اروپا دیدیم. این بوجه کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی تمام کشورهای اروپایی است و این مسخره است. دولتها باید بفهمند که آینده 500 میلیون شهروند اروپایی وابسته به داشتن یک بودجه واقعی است و برای همین باید یک اروپای فدرالی ایجاد شود.”

از فضای پارلمان اروپا خارج شده و به داخل یک میخانه سنتی در شهر استراسبورگ فرانسه می رویم. او در اینجا وارد بحث با خبرنگاران رسانه های محلی و اروپایی می شود.

از محصولات کشاورزی دست کاری شده ژنتیکی گرفته تا تغییرات آب و هوایی، او از این فرصت برای اطلاع رسانی استفاده می کند. صبح همین روز هم گزارشی در مورد استفاده از مواد مضر در کشاورزی ارائه داده بود. با این حال ژوزه بووه علی رغم رفتارها و مواضع جنجالی گذشته اش، این بار می خواهد چهره ای نرم تر از خود نشان دهد چون در گذشته حضور زیاد از حد او در رسانه ها برایش گران تمام شده بود.

او در این باری می گوید: “اگر در میدان حاضر نباشید به شما تهمت بی اطلاعی از رویداد ها را می زنند.اگر هم چند بار شما را در تلویزین ببینند، می گویند که فقط او را نشان می دهند. حفظ تعادل خیلی مشکل است. من سعی می کنم هر جا که اخبار روز هست حاضر باشم.”

او امروز آمده تا یک خبر فرهنگی هم بدهد و آن انتشار کتاب مصاحبه اش با ژان کواترمر، خبر نگار فرانسوی در مورد اروپا است. مشکل است که چهره همیشه معترض او را فراموش کرد.

ژان کواترمر، در مورد او می گوید: “او از یک طرف با سبیلهای بلندش چهره بازیگر کتاب داستانهای آستریکس فرانسه را دارد و از طرف دیگر به عنوان یک چهره ضد کشاورزی ژنتیکی و رستورانهای زنجیره ای مک دونالد شناخته شده است. این خیلی حالت سیاه و سفید دارد چون رسانه ها از خاکستری وحشت دارند.

ولی به هر حال او از این چهره کاریکاتوری خود به خوبی بهره برد. بالاخره مردم هم دوست دارند خودشان را در یک آدم ساده ببینند تا یک آدم پیچیده.”

به پارلمان اروپا بر می گردیم. هم اکنون یک جلسه گروه کاری در مورد مسائل خاورمیانه در جریان است. موضوع مورد علاقه آقای بووه. استفان هسل، سفیر سابق فرانسه در سازمان ملل هم به این جلسه دعوت شده است. دیپلماتی کار کشته و نویسنده کتابی که در همه جای اروپا به فروش رسیده است. او از نزدیکان ژوزه بووه و طرفداران محیط زیست است.

آقای هسل هم در مورد او می گوید: “من فکر می کنم که ما افراد با صلاحیت زیادی داریم که هیچ موفقیت خاصی ندارند، اما افراد بی صلاحیتی هم داریم که علی رغم بی صلاحیتی خود راه ارزشهای واقعی را به ما نشان می دهند. ما باید این اقراد را برای خود نگه داریم.”

این سیاستمدار بی صلاحیت در ساعت 8 شب دوباره موکتهای رنگی پارلمان اروپا را رها کرده و وارد یکی از محله های حساس استراسبورگ می شود تا در میتینگی از کاندیدیهای حزب سبز اروپا در انتخابات محلی حمایت کند. میتینگهایی که این سخنران ماهر ما به خوبی از صداقت بیانش برای موفقیت خود استفاده کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار عکس‌های امانوئل ماکرون در گرماگرم رجزخوانی‌ها برای روسیه واکنش‌برانگیز شد؛ انتقادها به چیست؟

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند

هجوم مزرعه‌داران خشمگین فرانسوی به سالن نمایشگاه کشاورزی پاریس پیش از بازدید امانوئل ماکرون