علوم تجربی تفریح است

علوم تجربی تفریح است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یادگیری علوم تجربی با آنهمه عدد و رقم و آزمایش ممکن است به مذاق بسیاری خوش نیاید، اما پیام فستیوال آکادمی علوم در پاریس این است که یاد گرفتن اینگونه موضوعها می تواند تفریح خوبی باشد. در این فستیوال چشم جوانان و کودکان از کتابهای اغلب کسالت آور بروی دنیایی دیگر باز میشود. هدف دیگر این جشنواره، از میان بردن این سنت منفی است که “ نباید اشتباه کرد”.

چطور باکتری در مقابل آنتی بیوتیک مقاوم می شود؟ پاسخ به این سوال را در آزمایشهایی که در فستیوال پاریس و در هوای آزاد انجام می شود، بیابید. این فستیوال از چهارسال پیش همه ساله به مدت چهار روز محل آزمایش و تجربه های علمی بوده است. “لیویو ساسکو” بنیانگزار و سخنگوی فستیوال می گوید: “هدف تنها این نیست که برای جوانان فرصت بهتر آشنا شدن با علوم را فراهم کنیم بلکه می خواهیم آنها را در مورد علوم کنجکاو کنیم.”

در فستیوال سال گذشته، بیش از دو هزار نفر در سی پروژه شرکت کردند که یکی از آنها پروژه “آشپزخانه” بود. انواع شیرینی ها، آدامس، چای و شربت نعنا با نیتروژن ! وقتی آنرا می جوید از آن دود بیرون می آید.

“فرانسوا تاده ای “ یکی از دست اندرکاران در فستیوال می گوید یکی از اهداف فستیوال برگزاری “شب علوم” است: “علومی که در روز عرضه می شود مثل علومی است که در آموزشگاهها تدریس می شود. می خواهیم شبها برنامه هایی داشته باشیم که در آن سئوالهایی مثل : کامپیوتر چطور کار می کند، در آن مطرح شود و بعد مردم خودشان به دنبال جواب آن بروند… اشتباه کنند… خرابکاری کنند تا بالاخره پاسخ خودشان را از طریق تجربه پیدا کنند.”

این روش علمی یعنی “ آزمایش و خطا” که سنتا در بسیاری از جوامع رد می شود، در فستیوال علوم مورد تشویق قرار می گیرد.

ترغیب علوم تجربی در قطر

شو های تلویزیونی معمولا زمینه های مناسبی برای الهامهای علمی نیستند، اما یک شوی تلویزیونی در قطر راه دیگری انتخاب کرده است. این برنامه که “ ستاره های علم” نام دارد جوانان را از سراسر جهان عرب با چالشهای بزرگی روبرو می کند. این گزارش از دوحه.

هدف این برنامه، تشویق مخترعین جوان در جهان عرب است. این نخستین برنامه تلویزیونی است که ابتکار را با آموزش ترکیب کرده است. لیلیان زکوور تهیه کننده این برنامه می گوید :

“ما تمام مراحل تبدیل یک نظریه به یک محصول را نشان می دهیم. هدف ما بوجود آوردن حس کنجکاوی و ایجاد چالش است.”

در هر سری این برنامه، شانزده جوان عرب شرکت می کنند تا از میان ایده های آنها بهترین اختراع انتخاب شود. چالشی سخت برای دانشجویان و انتخابی سخت تر برای هیئت داوران که باید از میان آنها چهار نفر را انتخاب کنند. جایزه برندگان 600 هزار دلار است. احمد یکی از کاندیداهاست: “فکر می کنم وقت آن رسیده که به خودمان اتکاء کنیم و نیازهایمان را خودمان برآورده کنیم. بعنوان یک دانشجو و مخترع فکر می کنم به دستی احتیاج داریم که ما را با ایده ها و نظراتمان هدایت کند و بگوید به کدام طرف برویم تا کارمان بازده داشته باشد”.

مرکز عالی ریاضیات در آفریقا

آیا آفریقا می تواند زادگاه آلبرت انشتین آینده باشد؟

انستیتوی ریاضیات و علوم آفریقا در آفریقای جنوبی امیدوار است چنین باشد. در آفریقا مراکز پیشرفته تحقیقاتی به سرعت در حال ایجادند. اینها برای ریاضی دانان و دانشمندان آینده فرصتهای لازم را فراهم می آورند.

در ساحل کیپ در جنوبی ترین گوشه آفریقای جنوبی، جمعی از فعال ترین مغز های این کشور در انستیتوی علوم ریاضی آفریقا گرد هم آمده اند. این مرکز مفری است برای جوانان علاقمند به ریاضیات درآفریقا. همه دانشجویان این انستیتو دارای لیسانس درجه یک فیزیک، ریاضی ، مهندسی یا کامپیوتر هستند.

در حال حاضر این دانشجویان یک سمینار سه هفته ای را می گذرانند که در آن از معروفترین پرفسورهای جهان دعوت به سخنرانی شده است.

“برنارد شروئر” استاد میهمان از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند می گوید:

“ما در اینجا بجای حفظ کردنیها، بروی تحقیقات واقعی تاکید می کنیم. امیدواریم با ترغیب این نوع تفکر مرزها را در علوم بشکنیم.”

اسباب کارهایی در اختیار دانشجویان گذاشته می شود که همواره در دانشگاههای آفریقایی مهیا نیستند. این انستیتو، همچنین، یک شبکه بین المللی دانشجویان و شاغلانی است که فرصتهای بسیاری برای فارغ التحصیلان ایجاد می کند”.

“ نیل توراک” یک فیزیکدان و بنیانگذار این انستیتو و ابتکار “انشتین آینده” است. از نظر او، توسعه آفریقا به این مغزها متکی است.

“می خواهیم شرایطی ایجاد کنیم که انشتن آینده آفریقایی باشد… و این دیدی دیگر نسبت به توسعه در آفریقاست. این به افریقا بعنوان یک منبع دست نخورده استعدادهای برتر می نگرد. پرورش این استعدادها برای آینده این قاره حیاتی است.

اگر از این برنامه لذت بردید و مایلید آنرا و برنامه های دیگر ما را ببینید، به سایت یورونیوز، دات نت اسلش جهان دانش سر بزنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند