ساویانو: مافیا به اقتصاد اروپای شرقی کمک کرده

ساویانو: مافیا به اقتصاد اروپای شرقی کمک کرده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روبرتو ساویانو، نویسنده کتاب زیبایی وجهنم جایزه بهترین کتاب سال اروپا ر از آن خود کرد. با این حال این نویسنده تمام شهرت خود را از نوشتن گومورا در سال 2006 میلادی بدست آورده است. آقای ساویانو به نوعی بدل شده به نویسنده ایی که واقعیات تلخ مافیای ایتالیا را بازگو می کند. روبرتو ساویانوبه یورونیوز می گوید چگونه مافیای ایتالیا سالهاست پا را از این کشور فراتر گذاشته و در مناسبات جهانی و اروپایی نقش کلیدی بازی می کنند.

روبرتو ساویانو: بحران افتصادی فرصتی است استثنایی برای آن دسته از مافیا که انها را گروه برندگان می نامیم در برابر مافیای ضعیفتر ویا بازندگان. اما در باره دیگر نهادهای مافیایی روسی نیجریه ایی ناپلی و یا حتی کورسی بحران مالی کمک زیادی به آنها کرده تا به راحتی در بسیاری از مناطق زیر نفوذ خود پول نقد را وارد سیستم بانکی و صنعتی کند.

یورونیوز: آیا پول نقدی که مافیا از پولشویی بدست آورده در شرایط بحرانی ناجی اقتصاد نیست؟ آیا پولهای نقد به تقویت سیستم مالی کمک نمی کند؟

روبرتو ساویانو:حتما، فکر می کنم بدون این پولها چگونه ایتالیا یا حتی اروپا توان مقابله با بحران اقتصادی را خواهند داشت. می دانید گردش پول مافیا تنها در ایتالیا در یکسال به بیش از 100 میلیارد یورو میرسد. حال تصور کنید گردش پول مافیای آمریکای جنوبی در مراوده با هم پالکی هایشان در اسپانیا چقدر می باشد. بنابراین معلوم نیست بدون در آمد حاصل از فروش مواد مخدر چه بلایی بر سر اقتصاد بحران زده اروپا می آید؟ یورونیوز: این روزها، بسیاری از دولتها، خصوصا دولت ایتالیا، در شرایط کنونی فشارهای زیادی را به مافیای این کشور وارد آورده است؟

روبرتو ساویانو:می دانید قدرت سیاسی حاکم و نهادهای وابسته به آن در ایتالیا یکپارچه عمل نمی کنند. می توان گفت بسیاری ازنهادها و مدیران انها با مافیا نهایت همکاری را می کنند در حالیکه عده ای نیز از این اتهامات مبرا هستند. به علاوه من فکر نمی کنم که با سخت گیری های به این شکل قادر به پاک کردن صورت مساله باشیم.

یورونیوز: پس راه حل اصلی کجاست؟

روبرتو ساویانو: تغییرات اساسی در اقتصاد وسیاست؟

یورونیوز: چگونه؟

روبرتو ساویانو:به عنوان مثال پیشنهاد کارو دستمزدی که مافیا برای طبقه محروم جامعه دارد همیشه مناسب تر از پیشنهادی سازمان های رسمی و دولتی است. درآمد غیر قانونی و هنگفت مافیا از فروش مواد مخدر این امکان را به آنها می دهد.

یورونیوز: اما آیا رقابتی از این دست، منطق امروز اقتصاد جهانی نیست؟

روبرتو ساویانو: بله، به همین دلیل هم ایتالیا به تنهایی کاری را در مقابل مافیا از پیش نخواهد برد. می دانید تمام کشوهایی که به نوعی تبدیل به بهشت مالیاتی شده اند به نوعی بهشت مافیا محسوب میشوند.

یورونیوز: گفته های شما در مورد ارتباط حزب لیگ شمال و مافیای جنوب ایتالیا حرف و حدیث هایی زیادی را در ایتالیا ایجاد کرد. حزب دست راستی لیگ شمال یکی از مهمترین احزاب موئتلف با نخست وزیر کنونی است . از سوی دیگر وزیر کشور ایتالیا نیز از این حزب می آید. آیا مدرکی هم برای ادعای خود دارید؟

روبرتو ساویانو: من گفتم که که ااندراگتا (مافیای منطقه کالابرا) در ارتباط مستقیم مالی با نهادهای دولتی است و دوباره بر آن تاکید می کنم.

می دانید، یکی از مدارک، افشای تماس های مستقیم حزب لیگ شمال و مافیای آندراگتاست. ارتباطاتی که به بهترین شکل ممکن نشان از نفوذ بی حد حصر این سازمان جنایی بر انتخابات و قضات دادگستری می دهد. پس از یک دوره تحقیقات مفصل توسط دادستان بوکاسینی و پینیاتونه معلوم شده که روسا آندراگتا می خواستند با اعضای حزب شمال دیدار کنند. در نواری که از مکالمات این گروه بدست امده آشکار است که این گروه مشخصا از دیدار با اعضای حزب شمال صحبت می کنند.

یورونیوز: اما ایا این دیدار انجام شده یا نه؟

روبرتو ساویانو: می توان گفت که این گروه با یک نماینده محلی این حزب تماس داشته که البته تا این لحظه او این مساله را انکار کرده است. اما دادستان مرتبط با پرونده همچنان به تحقیق و تفحص خود ادامه می دهد.

یورونیوز: به نظر می رسد که آقای مارونی، وزیر کشور ایتالیا یکی از سیاستمدارانی است که بیشترین ضربه را به مافیای ایتالیا زده است. آیا این واقعیت دارد؟

روبرتو ساویانو: بله، اما به صورت مقطعی. در واقع او مشغول بهره برداری از طرح هایی است که طی سالهای گذشته برنامه ریزی شده است. دستگیری بسیاری از روسای مافیای کاسرتا در نزدیکی ناپل نشان از عملکردمثبت او دارد، با این حال صحبت از نابودی کامل مافیا شوخی بیش نیست.

یورونیوز: بعد از سقوط نظام سوسیالیستی نهاد های مافیایی قدرت دو باره ای گرفتند چرا؟

روبرتو ساویانو: از یکسو شرکت های قانونی میزان سرمایه گذاری خود را به دلیل وضع بی ثبات بازارکاهش دادند. از سوی دیگر سیاستمداران دوران کمونیسم ترس از دست دادن قدرت داشتند. به این دلیل ائتلافی ایجاد شد بین مافیا و برخی از سیاستمداران، درآمد غیر قانونی مافیا در ازای حمایت آنها از سیاستمداران قدرت طلب. نیازی به مطالعات زیادی هست تا دقیقا بدانیم که مافیا در اروپای شرقی چه روشی بکار برده است، چرا که آنها به نوعی به تقویت اقتصاد در این کشورها کمک کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟