Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

ادامه حملات اسرائیل در نوار غزه به رغم حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای توقف عملیات نظامی

خروج فلسطینیان از جبالیا
خروج فلسطینیان از جبالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

خانواده‌های فلسطینی همچنان روز شنبه از اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه خارج می‌شدند، در حالی که نیروهای اسرائیلی به رغم حکم دیوان کیفری بین‌المللی عملیات نظامی خود را در غزه و از جمله منطقه رفح ادامه می‌دهند.

آگهی

بدین ترتیب همزمان با ادامه عملیات زمینی نیروهای اسرائیلی در جبالیا در شمال غزه و تبادل آتش با نیروهای شبه‌نظامی حماس، اسرائیل مناطق رفح در جنوب غزه و دار البلاح در مرکز غزه را هدف بمباران قرار داد. تانکهای اسرائیلی نیز در بخش غربی رفح و محله‌های پرجمعیت پیشروی خود را ادامه می‌دهند.

این وضعیت غیرنظامیان را از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد و کودک ناچار به جابجایی مجدد از شمال غزه به سوی مرکز و جنوب کرده است. اما با گذشت هفت ماه جنگ، شدت خرابی‌ها و ادامه عملیات اسرائیل در مناطق مختلف غزه جای امن و قابل سکونتی را باقی نگذاشته است.

برخی از ساختمان‌ها مثل تخته‌های بتنی مسطح شده‌اند، برخی دیگر سوخته‌اند و برخی دیگر به قاب‌های توخالی از بتن و میلگرد تبدیل شده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل اعلام کرده‌اند در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شمال نوار غزه گریخته‌اند. نیروهای اسرائیلی در طول هفت ماه گذشته بارها به جبالیا حمله کرده‌اند. جبالیا که در سال ۱۹۴۸ به عنوان اردوگاه پناهندگان دایر شد امروزه به یک منطقه شهری پر جمعیت تبدیل شده است. اما در هفته‌های گذشته، اسرائیل با اعلام اینکه نیروهای حماس در این منطقه تجدید قوا کرده‌اند، حملات خود را در جبالیا از سر گرفت.

اسرائیل دستور الزام‌آور روز جمعه دیوان کیفری بین‌المللی برای توقف فوری حمله خود به رفح را «ظالمانه، از نظر اخلاقی نفرت انگیز و منزجر کننده» خوانده است و اتهامات این دیوان درباره «نسل‌کشی» در غزه را کاذب می‌داند.

در همین حال رئیس دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در توییتی که در شبکه ایکس منتشر کرد تاکید کرد: «دستورات دیوان کیفری بین‌المللی برای طرفین الزام‌آور است و باید به طور کامل و مؤثر اجرا شوند.»

همچنین روز شنبه به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، حملات پهپادی منتسب به اسرائیل به چندین خودرو در حال حرکت در نزدیکی شهر قصیر در غرب سوریه منجر به کشته‌شدن دو عضو حزب‌الله شد و تعدادی زخمی نیز برجا گذاشت.

به گفته این دیده‌بان، این خودروها در مسیر فرودگاه نظامی دبعه سوریه در نزدیکی مرز لبنان مورد هدف قرار گرفتند. 

اسرائیل هنوز درباره این حمله اظهار نظری نکرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی اسرائیل ۴۱ بار به خاک سوریه حمله کرده است و در مجموع در این حملات ۱۵۳ نفر از جمله ۱۲ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند.

به کانال تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیش‌روی تانک‌های اسرائیلی به عمق رفح؛ بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از جنوب غزه گریخته‌اند

پیشروی اسرائیل در جبالیا و رفح در اوج اختلافات در کابینه ائتلافی؛ گانتس برای نتانیاهو مهلت تعیین کرد

بن‌بست اسرائيل در غزه؛ نتانیاهو پس از رفح چگونه می‌خواهد «بقا و پایداری حماس» را توجیه کند؟