NOCOMMENT

ویدیوها. تصاویری از پارلمان و خیابانهای پاریس؛ معترضان دومین چالش بزرگ را به دولت ماکرون تحمیل می‌کنند

نمایندگان چپ‌گرای پارلمان فرانسه روز جمعه در حالی که «الیزابت بورن»، نخست وزیر، آماده می‌شد اعلام کند که دولت اصلاحات نظام بازنشستگی خود را بدون رای‌گیری در پارلمان به پیش خواهد برد، اعتراض کردند.

نمایندگان چپ‌گرای پارلمان فرانسه روز جمعه در حالی که «الیزابت بورن»، نخست وزیر، آماده می‌شد اعلام کند که دولت اصلاحات نظام بازنشستگی خود را بدون رای‌گیری در پارلمان به پیش خواهد برد، اعتراض کردند.

آنان، همانطور که در این ویدئو به تصویر کشیده شده است پلاکاردهایی را با این مضمون بالای سر بردند؛ «دموکراسی» و «نه به ۶۴ سال».

اتحادیه کارگری و شهروندان معترض فرانسه روز شنبه نیز در مخالفت با سیاست‌های دولت آقای ماکرون در سراسر این کشور به خیابانها آمدند. 

دولت امانوئل ماکرون تصمیم گرفته است اصلاحات مدنظر خود در قوانین بازنشستگی را بدون رای‌گیری در پارلمان قانونی کند و سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش دهد.

در پی این تصمیم دولت، ناآرامی فزاینده در شهرهای فرانسه، همراه با انباشت زباله در خیابان های پاریس در پی پیوستن رفتگران به صف معترضان، حاکمیت دولت امانوئل ماکرون را با بزرگترین چالش خود از سال ۲۰۱۸ به این سو مواجه کرده است. اعتراضات موسوم به «جلیقه زردها» در آن سال بزرگترین چالش پیش روی دولت وی بود.

سخنگوی شرکت «توتال انرژی» روز شنبه اعلام کرد که حدود ۳۷ درصد از کارکنان پالایشگاه‌ها و مخازن این شرکت در سایت‌هایی از جمله «فیزین» در جنوب شرقی فرانسه و «نرماندی» در شمال فرانسه دست به اعتصاب زده و دست از کار کشیدند.

پلیس ضد شورش فرانسه شامگاه جمعه در پاریس با معترضانی که در میدان کنکورد در پایتخت در نزدیکی ساختمان پارلمان گردهم آمده بودند درگیر شد و ۶۱ نفر را دستگیر کرد.

بدنبال این درگیری پلیس فرانسه روز شنبه تجمعات در میدان کنکورد و خیابان شانزلیزه را ممنوع اعلام کرد.

اگرچه اعتراضات کارکنان پالایشگاه‌ها و بخش سوخت‌رسانی و هشت روز تظاهرات سراسری شهروندان از اواسط ژانویه تا به امروز عمدتاً مسالمت‌آمیز بوده است اما ناآرامی های سه روز اخیر یادآور اعتراضات جلیقه زردها است که در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد و دولت ماکرون را مجبور به عقب‌نشینی نسبی در موضوع مالیات بر کربن کرد.

اتحادیه‌های کارگری و شهروندان فرانسه مخالف افزایش سن بازنشستگی هستند اما دولت می‌گوید انجام چنین اصلاحی در نظام بازنشستگی برای اطمینان از عدم فروپاشی ساختار و نظام مالی کشور ضروری است.

تازه‌ترین ویدیو