سافرانبلو شهری در ترکیه با خانه‌های افسانه‌ای عثمانی که در آن طلای سرخ به وفور رشد می‌کند

سافرانبلو شهری در ترکیه با خانه‌های افسانه‌ای عثمانی که در آن طلای سرخ به وفور رشد می‌کند
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Cinzia Rizzi
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سافرانبلو یک شهر زیبای حفظ شده در شمال ترکیه است. ما می‌خواهیم تاریخ غنی آن را کشف کنیم، اسرار ادویه‌ای را کشف کنیم که به آن نامگذاری شده و درباره یکی از عمیقترین دره‌های جهان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

آگهی

در این قسمت از برنامه کاوش در ترکیه، سینزیا ریزی، مجری یورونیوز، از شمال جذاب این کشور دیدن میکند. او در سافرانبلو است که یک شهر موزهای با خانه های معمولی عثمانی است. به لطف ارزشهای جهانی برجسته خود، این شهر در سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

ممکن است با قدم زدن در خیابان‌های سافران بولو حس کنید در یک داستان افسانه‌ای هستید با خانه‌هایی که ساخت آنها در آغاز قرن ۱۸ شروع شد و به خوبی حفظ شده‌اند. سینسی هان که اکنون یک هتل است، قبلاً اقامتگاه تاجران در جاده ابریشم بود، در حالی که حمام سینسی جایی بود برای استراحت آنها.

نام سافرانبلو از پیوند آن با زعفران، یکی از گرانترین ادویه‌های جهان، ناشی میشود. امروزه، تقریباً ۳۰ کشاورز، کروکوس زعفران سافرانبلو را پرورش میدهند، که اخیراً ثبت علامت جغرافیایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده است. سینزیا از یک مزرعه خانوادگی دیدن میکند تا درباره به اصطلاح طلای سرخ بیشتر بداند که میتوان از آن برای طعم دادن به غذا، رنگرزی، لوازم آرایشی و دارویی استفاده کرد.

در این منطقه از ترکیه، طبیعت نیز به لطف چندین دره چشمگیر در کانون توجه قرار گرفته است. یکی از عمیقترین درههای جهان در منطقه قَسطَمونی در حدود ۱۰۰ کیلومتری سافران بولو قرار دارد: دره والا، که ۱۲ کیلومتر از شمال امتداد دارد و ارتفاع دیواره‌های صخره آن به ۱۲۰۰ متر میرسد. پس از ورود به دره، تنها راه خروج از آن عبور از آن تا رسیدن به انتهای دره است.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

طلا دوباره رکورد زد؛ چرا سرمایه‌گذاران بزرگ به خرید فلز گرانبها روی آورده‌اند؟