هدف‌گذاری ریاض در صنعت توریسم برای سال ۲۰۳۰؛ پذیرایی از۷۰ میلیون گردشگر در سال

بقایای قلعه درعیه، اقامتگاه اصلی خاندان سعودی در قرن ۱۸
بقایای قلعه درعیه، اقامتگاه اصلی خاندان سعودی در قرن ۱۸ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عربستان سعودی اعلام کرده است که با هدف تسریع در برنامه ۸۰۰ میلیارد دلاری خود برای تبدیل به کانون سفر و یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان، جذب سالانه ۷۰ میلیون گردشگر بین‌المللی را تا سال ۲۰۳۰ هدف خود قرار داده است.

آگهی

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، در مصاحبه‌ای گفت که این کشور با توجه به برنامه آینده خود، میزان جذب گردشگر را که در برنامه قبلی ۵۰ میلیون بازدیدکننده در سال تعیین شده بود افزایش داده است.

وی گفت که با توجه به سرمایه‌گذاری بالا، ایجاد تفرج‌گاه‌های متعدد و احداث یک خط هوایی جدید برای آوردن گردشگران به کشور، این یک «هدف بسیار معقول» برای پایان دهه جاری است.

مقامات عربستان می‌گویند رقم امسال گردشگرانی که از این کشور بازدید کرده‌اند بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

کشور پادشاهی به شدت محافظه‌کار عربستان پیش از این تا سال ۲۰۱۹ عمدتا تنها به روی زائران اماکن مذهبی باز بود و از اندک زمانی قبل از آن فقط برای ورود معدود تماشاگران مسابقات ورزشی و رویدادهای فرهنگی در این کشور روادید صادر می‌کرد. 

با این حال از آن زمان و با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مبالغ هنگفتی برای ساخت هتل‌ها و تفرج‌گاه‌ها در امتداد سواحل دریای سرخ هزینه شده است.

پیست اسکی تروجنا، یکی از این پروژه‌های عظیم و بلند پروازانه عربستان است که انتظار می‌رود سه ماه در سال به روی علاقمندان به اسکی باز شود و در باقی ماه‌ها به محلی برای انجام ورزش‌های آبی و دوچرخه سواری در کوهستان اختصاص یابد.

این پروژه بخشی از طرح منطقه‌ای «نئوم» در ۵۰ کیلومتری ساحل خلیج عقبه در قلب منطقه کوهستانی عربستان محسوب می‌شود. مقامات این کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در این منطقه قصد دارند آن را به قطب صنعت گردشگری این کشور بدل کنند. 

عربستان سعودی روی صنعت گردشگری خود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده است
عربستان سعودی روی صنعت گردشگری خود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده استعکس: خبرگزاری فرانسه

عربستان سعودی در چارچوب برنامه‌ گردشگری خود همچنین در حال توسعه مکان‌های تاریخی از جمله منطقه صحرای العلا و درعیه، اقامتگاه اجدادی خاندان حاکم سعودی، است.

توسعه صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه اصلاحات در عربستان بوده است که از آن به عنوان «چشم انداز ۲۰۳۰» نام برده می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

این تلاش برای رونق بیشتر صنعت گردشگری بخشی از برنامه‌های جاه‌طلبانه محمد بن سلمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ۱.۱ تریلیون دلاری عربستان سعودی و رفع وابستگی کامل این کشور به فروش نفت محسوب می‌شود. 

وی گفته است که می‌خواهد صنعت گردشگری این کشور تا سال ۲۰۳۰، ده درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد و به کسب ارز خارجی از منابعی غیر از صادرات نفت کمک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان سعودی برای افتتاح «اولین فروشگاه مشروبات الکلی» برای دیپلمات‌ها آماده می‌شود

عربستان به دارندگان ویزای آمریکا و شنگن به هنگام ورود روادید می‌دهد

پروژه عظیم گردشگری سعودی‌ها؛ گامی بزرگ برای تابوشکنی؟