ماجراجویی در شارجه؛ کویرنوردی و بازدید از غارهای باستانی

ماجراجویی در شارجه؛ کویرنوردی و بازدید از غارهای باستانی
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«پیشینهٔ اینجا به دوران نوسنگی برمی‌گردد، در چنین مکان‌هایی دست‌ساخته‌هایی نظیر پیکانِ تیر یا تیغه‌هایی دیده می‌شود که همگی از سنگ چخماغ این منطقه ساخته شده.»

آگهی

ملیحه محوطه‌ای باستانی در شارجهٔ امارات است که در سیاههٔ میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شماری آثار مهم باستان‌شناختی از جمله فسیل‌های چند میلیون‌ساله و گورهای عصر برنز و همچنین قلعه‌های باستانی در این منطقه به چشم می‌خورد.

بازدیدکنندگان در مرکز باستان‌شناسی ملیحه اطلاعاتی دربارهٔ ساکنان این منطقه کسب می‌کنند و همچنین با تاریخ این منطقه در عصر پارینه‌سنگی، نوسنگی، دوران برنز و آهن، و دوران پیشااسلامی و اسلامی و جدید آشنا می‌شوند. کوهستان‌های اطراف این منطقه و درهٔ معروف غارها مکانی جذاب برای طبیعت‌گردی است و راهنمایان محلی نیز در همه جا در دسترس‌ گردشگران‌اند.

تاریندو آکیلاج، معاون سازمان گردشگری منطقه می‌گوید: «بنابراین پیشینهٔ اینجا به دوران نوسنگی برمی‌گردد، در چنین مکان‌هایی دست‌ساخته‌هایی نظیر پیکانِ تیر یا تیغه‌هایی دیده می‌شود که همگی از سنگ چخماق این منطقه ساخته شده.»

او با اشاره به غارهای فراوانی که در دامنهٔ کوه‌های این منطقه وجود دارد می‌افزاید: «این مکان‌ها بیشتر حکمِ جای اسکانِ موقت را داشته، یعنی افراد وقت توفان و تندباد اینجا پناه می‌گرفته‌اند، و ابزار سنگی و غذا اینجا ذخیره می‌کرده‌اند.»

شیخا نوار القاسمی، معاون بنیاد هنر شارجه است. او که خود در این منطقه بزرگ شده علاقهٔ بسیاری به ماجراجویی و طبیعت‌گردی دارد می‌گوید: «اینجا خاص است چون پیش از هرچیز نزدیک است. در شارجه مکان‌های زیادی هست که کشف و دیدن‌شان کار ساده‌ای است، برای رسیدن به آنها لازم نیست کوهنورد حرفه‌ای باشید.»

کویر ملیحه با ماسه‌های روان و زیبا و منظرهٔ تماشایی‌اش یکی از مقاصد مهم گردشگری امارات نیز به شمار می‌رود. مسابقهٔ اتوموبیل‌رانی در کویر یکی از فعالیت‌های پرطرفدار در این منطقه است. همچنین می‌توان در ملیحه فسیل‌هایی را دید که یادگار ۶۰ تا ۷۰ میلیون سال پیش‌اند. «صخرهٔ شتر» که به خاطر شباهتش به شکل این حیوان چنین نام گرفته نیز از دیدنی‌های نزدیک شارجه است که قدمتی ۸۰ میلیون ساله دارد.

شیخا در انتها می‌گوید: «شارجه همه چیز دارد، از هنر و فرهنگ و موسیقی گرفته تا فیلم و آموزش و طبیعت. اهالی همه‌جای دنیا را اینجا می‌بینید و آنچه اینجا تجربه می‌کنید مخصوص این منطقه است.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

جده عربستان، مکانی شگفت انگیز برای مشتاقان غواصی در دریای سرخ

سفر به پیست اسکی «بانسکو» در بلغارستان

ماجراجویی در دُبی؛ تجربهٔ موج‌سواری با قایق