نگاهی به گونه‌های جانوری متنوع کوهستان رودوپ در بلغارستان

نگاهی به گونه‌های جانوری متنوع کوهستان رودوپ در بلغارستان
Copyright euronews
نگارش از Monica Pinnaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«نسل بعضی از این جانوران نظیر بیزون اروپای شرقی حدود هزار سال پیش در این منطقه منقرض شده و نسل برخی دیگر نظیر گوزن سرخ حدود صد سال پیش. بازگرداندن این جانوران مهم است چون طبیعت را پایاتر می‌کند.»

آگهی

کوه‌های رودوپ با چشم‌اندازهای وسیع و دامنه‌های بدیع‌شان یک گردشگاه بی‌مانند اروپایی‌اند که تنوع حیات وحش مشهوری دارند، و سافاری یکی از بهترین شیوه‌های تماشای حیات وحش است.

شماری از کارشناسان حیات وحش بلغارستان به یاری سازمان‌های غیرانتفاعی کوشش دارند تا حیات وحش کوهستان رودوپ را احیا کنند. یکی از این افراد استفان آوراموف، کارشناس تنوع گونه‌های زیستی است که تیمش بیش از ده سال در این منطقه کار کرده‌اند و توانسته‌اند شماری از گونه‌های جانوری را دوباره به طبیعت بازگردانند.

استفان خود می‌گوید:‌ «نسل بعضی از این جانوران نظیر بیزون اروپای شرقی حدود هزار سال پیش در این منطقه منقرض شده و نسل برخی دیگر نظیر گوزن سرخ حدود صد سال پیش. بازگرداندن این جانوران مهم است چون طبیعت را پایاتر می‌کند.»

برای یافتن بیزون‌ها و اسب‌های وحشی باید تا دل کوهستان رفت. بیزون‌ها در سال ۲۰۱۳ از نو به این منطقه آورده شدند و اکنون چهار رأس دیگر به گله آنها افزوده شده است. هدف احیاکنندگان طبیعت آن است که تعداد این گله بیزون به سی رأس برسد. همچنین حدود یکصد رأس از اسب‌های وحشی هم در شرق رودون آزادانه می‌چرند.

استفان در انتها دربارهٔ اهمیت گردشگری ویژهٔ طبیعت می‌گوید: «گردشگری بسیار مهم است. بازگشت این جانوران شوق‌وذوق زیادی ایجاد کرده و در نتیجه، شکار غیرقانونی که دلیل عمدهٔ انقراض‌شان بوده بسیار کم شده.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ماجراجویی در دُبی؛ رفتن به ژرفای عمیق‌ترین استخر ویژه غواصی جهان

ماجراجویی در دبی؛ صعود به رشته کوه حجر