بحران سلامت روان در اروپا؛ کدام کشور بیشترین داروهای ضد افسردگی را مصرف می‌کند؟

عکس تزیینی از داروهای ضد افسردگی
عکس تزیینی از داروهای ضد افسردگی Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصرف جهانی داروهای ضد افسردگی در دو دهه اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و اروپایی‌ها بزرگترین مصرف کنندگان آن هستند.

آگهی

مصرف جهانی داروهای ضد افسردگی در دو دهه اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و اروپایی‌ها بزرگترین مصرف کنندگان آن هستند.

طبق داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) استفاده از داروهای ضد افسردگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در ۱۸ کشور اروپایی تقریبا دو و نیم برابر افزایش یافته است.

داده‌های این نهاد همچنین افزایش چشمگیر اضطراب و افسردگی را در طول همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد. اما آیا شادترین کشورها از داروهای ضد افسردگی کمتری استفاده می‌کنند؟ افسردگی مزمن در اروپا چگونه است؟

مجموعه داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، دُز تعریف شده روزانه (DDD) مصرف داروهای ضدافسردگی (N06A) را نشان می‌دهد. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت این گروه (N06A) شامل داروهایی است که در درمان افسردگی‌های درون‌زا و برون‌زا استفاده می‌شوند.

متوسط مصرف داروهای ضدافسردگی در ۱۸ کشور اروپایی در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۳۰.۵ دُز تعریف شده روزانه به ازای هر هزار نفر بود که در سال ۲۰۲۰ به عدد ۷۵.۳ دُز تعریف شده روزانه افزایش یافته که در واقع ۱۴۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مصرف داروهای ضد افسردگی در جمهوری چک بیشترین افزایش را نشان می‌دهد به طوریکه این افزایش ۵۷۷ درصد بوده است اما در فرانسه در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ تنها ۳۸ درصد افزایش در مصرف داروهای ضد افسردگی مشاهده شده است. در این مدت این افزایش در پرتغال ۳۰۴ درصد، در بریتانیا ۲۵۶ درصد، در اسپانیا ۲۰۸ درصد و در آلمان ۲۰۰ درصد بوده است.

مصرف داروهای ضد افسردگی در ۱۴ کشور اروپایی بیش از دو برابر شده است.

کدام کشورها بیشترین مصرف داروهای ضدافسردگی را دارند؟

مصرف داروهای ضد افسردگی در سال ۲۰۲۰ به ازای هر هزار نفر در روز از ۲۰ دُز تعریف شده روزانه در لتونی تا ۱۵۳ دُز تعریف شده روزانه در ایسلند متغیر بوده است. پس از ایسلند، کشورهای پرتغال با ۱۳۱ دُز تعریف شده روزانه، بریتانیا با ۱۰۸ دُز تعریف شده روزانه ، سوئد با ۱۰۵ دُز تعریف شده روزانه و اسپانیا با ۸۷ دُز تعریف شده روزانه قرار دارند. میانگین استفاده از این داروها در این ۲۴ کشور رقم ۶۸ دُز تعریف شده روزانه است. سه کشور بزرگ اروپایی از نظر جمعیت یعنی ترکیه، فرانسه و آلمان همگی کمتر از میانگین‌ها، داروهای ضدافسردگی را مصرف کرده‌اند.

کانوا
داروهای ضد افسردگیکانوا

آیا ارتباطی بین شادی و استفاده از داروهای ضد افسردگی وجود دارد؟

جواب کوتاه، نه است. داده های مربوط به کشورهای اروپایی‌ نشان نمی دهد که افراد شادتر کمتر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند.

ایسلند که طبق گزارش‌های جهانی دومین کشور شاد جهان در سال ۲۰۲۰ بود، بیشترین مصرف داروهای ضدافسردگی را در اروپا دارد. سوئد که در رتبه ششم شادترین کشورهای جهان است با مصرف ۱۰۵ دُز تعریف شده روزانه چهارمین مصرف کننده داروهای ضدافسردگی در اروپا است.

طبق گزارش‌ها جهانی مردم فنلاند شادترین مردم جهان هستند اما این کشور هفتمین مصرف کننده داروهای ضد افسردگی در اروپا است. از سوی دیگر مردم لتونی که کمترین مصرف داروهای ضد افسردگی را در بین کشورهای اروپایی مورد مطالعه دارند در فهرست شادترین کشورهای جهان رتبه ۳۴ را دارد.

مصرف داروهای ضد افسردگی در ۱۰ سال گذشته تنها در دانمارک کاهش چهار درصدی را داشته است.

آمارهای یک دهه گذشته با دو دهه گذشته کمی متفاوت است به طوریکه استونی با ۱۳۳ درصد افزایش بیشترین رشد مصرف داروهای ضد افسردگی در اروپا را در ده سال گذشته ثبت کرده است. این رقم تنها ۲ درصد در فرانسه افزایش یافته است. این تغییر در ۱۰ کشور کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

هزینه کشورها برای تامین داروهای ضد افسردگی

آلمان در سال ۲۰۲۰ رقم ۸۱۲ میلیون دلار (۷۸۳ میلیون یورو) برای داروهای ضد افسردگی هزینه کرد. اسپانیا با ۶۲۶ میلیون یورو و ایتالیا با ۴۴۰ میلیون یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

داروهای ضد افسردگی در سال ۲۰۲۰ رقم چهار درصد از فروش دارویی در پرتغال را به خود اختصاص داده است. این رقم در اسپانیا ۲.۷ درصد، در اتریش ۲.۲ درصد، در ترکیه ۱.۹ درصد و در آلمان ۱.۴ درصد است.

افسردگی مزمن در اروپا

حدود ۱۲.۲ درصد از جمعیت پرتغال در سال ۲۰۱۹ به افسردگی مزمن مبتلا بودند که بیشترین سهم را در بین کشورهای اتحادیه اروپا داشتند. پس از آن سوئد با ۱۱.۷ درصد و آلمان و کرواسی هر کدام با ۱۱.۶ درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند.

کمترین سهم افرادی که به افسردگی مزمن در اروپا مبتلا هستند در رومانی با یک درصد ثبت شده است.

تاثیر کووید بر سلامت روان

نظرسنجی‌های اخیر منتشر شده از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نشان می‌دهد وضعیت سلامت روان از زمان شروع همه‌گیری کرونا به‌طور قابل توجهی بدتر شده است.

آگهی

شیوع اضطراب و افسردگی در ۱۵ کشور منتخب سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از جمله چندین کشور اروپایی افزایش یافته است.

اضطراب در اوایل سال ۲۰۲۰ در برخی از کشورها نسبت به گذشته دو برابر یا بیش از دو برابر گزارش شد که نام کشورهای بلژیک، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده در این فهرست مشاهده می‌شود. افسردگی نیز در اوایل سال ۲۰۲۰ نسبت به سال‌های گذشته آن در مکزیک، استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، جمهوری چک، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده دو برابر یا بیش از دو برابر گزارش شد.

آیا مصرف داروهای ضد افسردگی در طول کووید افزایش یافته است؟

در حالی که شیوع اضطراب و افسردگی در طول همه‌گیری کرونا به‌طور قابل توجهی افزایش یافت آیا مصرف داروهای ضدافسردگی افزایش یافته است؟

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر مصرف داروهای ضد افسردگی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ را در ۱۴ کشوری که داده‌های مربوط به آن‌ها در دسترس است خبرداده است. به‌عنوان مثال استفاده از این داروها در این دو سال در لتونی ۲۲ درصد افزایش یافت اما در مجارستان این افزایش تنها یک درصد بوده است.

با این حال با توجه به این که در ۲۰ سال گذشته روند ثابتی در افزایش مصرف داروهای ضد افسردگی مشاهده شده است، تحقیقات بیشتری برای درک هرگونه تاثیر احتمالی همه گیری کرونا بر این افزایش‌های اخیر مورد نیاز است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف محموله کم‌سابقه مواد مخدر در آمریکا؛ «ماده فنتانیل کشف‌شده برای کشتن تمام شهروندان کفایت می‌کرد»

افسردگی فصلی چیست؟ راه‌های مقابله با آن کدام است؟

چگونه با کودکان در مورد ابتلای والدین به سرطان صحبت کنیم؟