کشف محموله کم‌سابقه مواد مخدر در آمریکا؛ «ماده فنتانیل کشف‌شده برای کشتن تمام شهروندان کفایت می‌کرد»

تلاش بی‌سرانجام امدادگران برای نجات یک بی‌خانمان در شهر لس‌انجلس آمریکا پس از مصرف بی‌رویه مخدر فنتانیل به تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲
تلاش بی‌سرانجام امدادگران برای نجات یک بی‌خانمان در شهر لس‌انجلس آمریکا پس از مصرف بی‌رویه مخدر فنتانیل به تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این یک ماده افیونی بسیار اعتیادآور است و ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین عمل می‌کند. فقط دو میلی گرم از ماده فنتانیل، یعنی مقدار کمی که روی نوک مداد هم می‌چسبد، یک دوز بالقوه مرگ‌آور به حساب می‌آید. چرا فنتانیل اینقدر خطرناک است و کدام کشورها در تهیه این مواد نقش دارند؟

آگهی

در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از کشف بیش از پنجاه میلیون قرص آغشته به فنتانیل در پوشش نسخه‌های تقلبی و کشف بیش از ۴.۵ تُن پودر فنتانیل در این سال خبر می دهد. 

بنا به تخمین آزمایشگاه اداره مذکور، این حجم از مواد معادل بیش از ۳۷۹ میلیون دوز کشنده فنتانیل است. به گفته رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا: «دوزهای کشنده فنتانیل کشف شده برای کشتن تمام آمریکایی‌ها کفایت می‌کند.»

فنتانیل چیست و چقدر کشنده است؟

مرگ و میر ناشی از استفاده فنتانیل، بالاترین میزان کشندگی دارویی در ایالات متحده آمریکا است. در اعلامیه اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا آمده است که این یک ماده افیونی بسیار اعتیادآور است و ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین عمل می‌کند. فقط دو میلی گرم از ماده فنتانیل، یعنی مقدار کمی که روی نوک مداد هم می‌چسبد، یک دوز بالقوه مرگ‌آور به حساب می‌آید.

فنتانیل به دلیل قیمت پایین و سهولت نسبی تهیه آن در آمریکا، جایگزین سایر مواد مخدر از جمله هروئین شده است.

به گزارش وبسایت اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، در ده سال گذشته ماده فنتانیل تنها بخش کوچک از مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد را تشکیل می‌داد ولی حالا به «مرگبارترین تهدید دارویی پیش روی این کشور» تبدیل شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس داده های رسمی، از ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ سوء مصرف ماده مخدر فنتانیل دلیل اصلی مرگ بیش از ۱۰۷ هزار نفر در سراسر ایالات متحده بوده است.

کارتل‌های فنتانیل از کدام کشور هستند و مواد اولیه خود را از کجا تهیه می‌کنند؟

اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت کارتل‌های مواد مخدر در همسایه جنوبی خود گفت که این کارتل‌ها مواد شیمیایی اولیه برای ساخت این داروهای مخدر را «به طور عمده از چین» وارد می‌کنند.

خانم آن میلگرام به نقش کارتل‌های مکزیکی در ورود این مخدر قوی به داخل خاک آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید «اولویت عملیاتی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا مبارزه با دو کارتل مواد مخدر مکزیکی به نام‌های سینالوآ و جالیسکو است که مسئول اصلی فنتانیلی است که آمریکایی‌ها را می‌کشد.»

سایر اقلام مخدر کشف‌شده در سال ۲۰۲۲ چقدر بوده است؟

اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۶۰ تن متامفتامین، حدود ۲ تن هروئین و بیش از ۲۰۰ تن کوکائین کشف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان برزیلی واکسنی برای ترک کوکائین و کراک تولید کردند

پلیس نیوزیلند یک محموله کوکائین «که برای مصرف ۳۰ سال کشور کافی بود» را ضبط کرد

بحران سلامت روان در اروپا؛ کدام کشور بیشترین داروهای ضد افسردگی را مصرف می‌کند؟