بررسی اکوسیستم دریاها برای مبارزه با آلودگی زیست محیطی

بررسی اکوسیستم دریاها برای مبارزه با آلودگی زیست محیطی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیشتر سطح سیاره ما را آب پوشانده است اما هنوز در باره وضعیت متغیر اعماق دریاها و اقیانوسها دانش کافی نداریم. برنامه «جهان آینده» طرح پژوهشی ای

بیشتر سطح سیاره ما را آب پوشانده است اما هنوز در باره وضعیت متغیر اعماق دریاها و اقیانوسها دانش کافی نداریم. برنامه «جهان آینده» طرح پژوهشی ای دراروپا را به شما نشان می دهیم که بدنبال شناخت بهتر محیط زیست دریاهاست.

شناخت ما از آنچه در اعماق دریاها و اقیانوسها می گذرد، کافی نیست. این درحالی است که بیش از ۷۰ درصد سطح سیاره ما را آب پوشانده است.

محققان یک طرح پژوهشی در اروپا موسوم به «توسعه ابزار نوآورانه برای درک بهتر تنوع زیستی در دریاها و ارزیابی وضعیت زیست محیطی» در کشتی روی دریای بالتیک با گردآوری داده ها درباره اجزای مختلف تنوع زیستی در دریای بالتیک قصد دارند وضعیت زیست محیطی این دریا و دریاهای دیگر را ارزیابی کنند. داده هایی که این پژوهشگران مشغول جمع آوری آن هستند مربوط به فیتوپلانکتونها، یعنی باکتریها و گیاهان میکروسکوپی، و همچنین ژئوپلانکتونها یعنی جانوران میکروسکوپی اعماق دریاهاست.

دانشمندان این طرح در فنلاند، نمونه آب را در قسمتها و اعماق مختلف دریای بالتیک را می گیرند. نوع ومقدار پلانکتونها و همچنین میزان شوری آب و غلظت اکسیژن موجود در آن، اطلاعات زیادی درباره محیط زیست دریا در اختیار دانشمندان این طرح قرار می دهد. البته اینها بخشی از اطلاعاتی است که بطور مداوم گردآوی می شود. دامنه تحقیقات آنها از میکروارگانیسم تا انواع پرندگان و دیگر پستانداران را در بر می گیرد.

آنا استینا هیسکانن، متخصص بوم شناسی دریایی می گوید: «برای این که همه این اطلاعات را کنار هم بگذاریم نیاز به مدل ها و ابزارهای خاص داریم و البته این کار باید هر از چند گاهی تکرار شود. برای ارزیابی انواع و اقسام ارگانیسمها به این ابزار نیاز است.»

یکی دیگر از کارهایی که دانشمندان این طرح در این کشتی انجام می دهند، آزمودن نرم افزارهای جدیدی است که با استفاده از داده های مختلف، تصویری منسجم از سلامت اکوسیستم دریایی خلق می کند.

لورا اوسیتالیو، متخصص لیمنولوژی (اکولوژی آبهای شیرین) که یا این طرح همکاری می کند، می گوید: «در این پروژه ابزارهایی ساخته ایم که همه شاخصها را با هم ادغام می کند: همه شاخصهای مختلف را که مثلا در فضاهای مختلف، در زیستگاههای مختلف مثلا اعماق دریا یا علفزارهای ساحلی تعریف شده است، کنار هم می گذارد. ابزار ما با همه این شاخصها ارزیابی واحدی از سلامت اکوسیستم به دست می دهد.»

مراکز تحقیقاتی دیگر هم با دانشمندان این طرح همکاری می کنند مثل موسسه فنلاندی مطالعه محیط زیست که داده های مربوط به تصاویر ماهواره ای را در اختیار این دانشمندان قرار می دهد تا به شناخت بهتری از تاثیر فعالیتهای انسانی بر محیط زیست دریایی برسند.

هنزیک نیگارد، اکولوژیست دریاها از این مرکز تحقیقاتی می گوید: «در حال حاضر تهدید عمده برای دریاها بهره برداری بیش از حد، آلودگی ناشی از مواد خوراکی، و ورود مواد خطرناک ناشی از فعالیتهای صنعتی است.»

با توجه به تأثیر منفی تغییرات اقلیمی و بهره برداری بیش از حد از منابع دریایی و آلودگی دریاها، این پژوهشها نوید راه حلهای بهتری را برای جلوگیری از آلودگی اکوسیستم دریایی می دهد.

ماریا سی اویارا، متخصص اکولوژی (بوم شناسی) و هماهنگ کننده این طرح تحقیقاتی می گوید: «فهم ما از نقش تنوع زیستی دریایی و تأثیر فعالیت های بشر بر آن روزبروز بهتر می شود در نتیجه می توانیم تصمیمهای بهتر بگیریم و در حل و رفع مشکلات مؤثرتر عمل کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان