«مجلس ایران دیگر در رأس امور نیست»

«مجلس ایران دیگر در رأس امور نیست»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ایران، انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می شود که اپوزیسیون، بطور گسترده، شرکت در آن را تحریم کرده است. هر چند اگر تحریم هم صورت نمی گرفت، صلاحیت بسیاری از نامزدها، در جریان نظارت استصوابی شورای نگهبان رد می شد.

دربارۀ اهمیت این دوره از انتخابات مجلس ایران، ماریا سرسالاری از یورونیوز فارسی، با احمد سلامتیان، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران در پاریس گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: آقای سلامتیان، این انتخابات در واقع بین گروه های داخل حکومت برگزار می شود، از نظر دینامیک این نیروها، چگونه تصویری را می توان از این انتخابات ترسیم کرد؟

احمد سلامتیان: از مدت ها قبل از شروع برگزاری اقدامات مربوط به این انتخابات، مقامات مختلف جمهوری اسلامی و شخص رهبری بارها گفته اند که این انتخابات را یک چالش امنیتی می بینند. متناسب با امنیتی دیدن انتخابات، هر چه بیشتر نقش ارگان های نظامی و امنیتی که اغلب امنیتی ها هم از واحدهای نظامی سپاه پاسداران بیرون آمده اند، بیشتر و بیشتر شده است. بنابر این می توان گفت که در این انتخابات در عین حالی که شقه شقه بودن حاکمیت جمهوری اسلامی حفظ می شود، بیشتر، کشمکش در بین نیروهای امنیتی و نظامی است که مهندسی انتخابات را در دست دارند، و آن کسانی که مهندسی انتخابات را می کنند، خواه ناخواه، سهم بیشتری خواهند برد بدین ترتیب می توان گفت که مجلس آینده بیش از هر زمان، یک مجلس برآمده از ارگان های امنیتی با فراکسیون هایی است که جنبۀ سلسله مراتب نظامی-امنیتی وابستگی به سپاه پاسداران در آنها، به همه جنبه های دلبستگی و علائق دیگر فکری یا مذهبی یا ایدئولوژیک در داخل جمهوری اسلامی خواهد چربید.

یورونیوز: نظام پارلمانی ایران از آغاز تأسیس مجلس شورا مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است، به نظر شما، انتخابات مجلس نهم این روند را به چه سمتی می برد؟

احمد سلامتیان: روز به روز اختیارات مجلس را کمتر کرده اند، به ترتیبی که حتی آقای احمدی نژاد ابایی نداشت که خلاف حرف آقای خمینی بگوید که مجلس دیگر راس امور نیست، اما یک مجلسی که بیشتر مجلس نظامی-امنیتی می شود حتی اگر در مرحله تشکیل خود جنبه پادگانی داشته باشد، در عمل نشان داده که اینگونه مجالس مسأله انگیزترند.

من فکر می کنم مجلس آینده اهمیت خودش را از دست نخواهد داد، اما نحوه های ابراز کار و رفتار آن، بیشتر رفتارهای نظامی-امنیتی خواهد بود تا رفتارهای سیاسی. بنابراین درماههای آینده جمهوری اسلامی می توان گفت که این مجلس بدل به عرصه کشمکش مناطق نفوذ امنیتی و نظامی در داخل جمهوری اسلامی خواهد شد.

یورونیوز: و با توجه به تنش های جاری بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران آیا نتیجه این می تواند تغییری در سیاست خارجی ایران به همراه داشته باشد؟

احمد سلامتیان: متاسفانه هر زمانی که در بحران های بین المللی حق اختیار تصمیم گیری به واحدهای نظامی و امنیتی گذاشته می شود و رجحان بیشتری به آنها داده می شود، تنش بیشتر می شود. متناسب با این، در مجلس آینده توانایی برای تقلیل دادن بحران های بین المللی کمتر خواهد بود و این بخصوص با بالارفتن میزان تهدیدهایی که در اطراف جمهوری اسلامی وجود دارد، وضعیت پیچیده تر و خطرناک تری را ایجاد می کند. قطعی است که مجلس نظامی و امنیتی به آن اندازه ای دارای درایت سیاسی نخواهد بود که بتواند بحران های بین المللی را با گفتگو حل بکند و عملاً این مشکلات و این بحران را در فضای منطقه ای و ایران تشدید خواهد کرد.

متأسفانه هر زمانی که در بحران های بین المللی حق اختیار تصمیم گیری به واحدهای نظامی و امنیتی گذاشته می شود و رجحان بیشتری به آنها داده می شود، تنش بیشتر می شود. متناسب با این، در مجلس آینده توانایی برای تقلیل بحران های بین المللی کمتر خواهد بود و این بخصوص با بالا رفتن میزان تهدیدهایی که برای جمهوری اسلامی وجود دارد، وضعیت پیچیده تر و خطرناک تری را ایجاد می کند. قطعی است که مجلس نظامی و امنیتی به آن اندازه ای دارای درایت سیاسی نخواهد بود که بتواند بحران های بین المللی را با گفت و گو حل بکند و عملاً این مشکلات و این بحران را در فضای منطقه ای و ایران تشدید خواهد کرد.

یورونیوز: با تشکر از شما احمد سلامتیان تحلیلگر مسائل ایران در پاریس

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن