کمک نظامی به اوکراین؛ چرا فرانسه از هم‌پیمانان اروپایی عقب ماند؟

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه سوار بر بالگرد ایرباس در نمایشگاه پاریس
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه سوار بر بالگرد ایرباس در نمایشگاه پاریس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه به عنوان هفتمین قدرت نظامی جهان و نخستین در اروپا، سومین صادرکننده سلاح در جهان پس از ایالات متحده و روسیه و نیز دومین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا بر پایه گزارش موسسه آلمانی کیل با اعطای کمک نظامی ۲۳۳ میلیون یورویی از نظر ارزش ارسال محموله تسلیحاتی به اوکراین در جایگاه یازدهم قرار دارد.

آگهی

فرانسه به عنوان هفتمین قدرت نظامی جهان و نخستین در اروپا، سومین صادرکننده سلاح در جهان پس از ایالات متحده و روسیه و نیز دومین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا بر پایه گزارش موسسه آلمانی کیل با اعطای کمک نظامی ۲۳۳ میلیون یورویی از نظر ارزش ارسال محموله تسلیحاتی به اوکراین در جایگاه یازدهم قرار دارد. 

هر چند که نزدیک به نیمی از مجموع کمک‌ها از سوی آمریکا بوده ولی متحدان اروپایی اوکراین، یعنی بریتانیا با ۴ میلیارد یورو، لهستان با ۱.۸ میلیارد یورو و آلمان با ۱.۲ میلیارد یورو فاصله معناداری را با فرانسه دارند. 

این در شرایطی است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه، فرانسه که همواره این تجاوز را بی قید و شرط محکوم کرده ولی بیش از هر کشور غربی برای حفظ کانال ارتباطی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلاش کرده و همزمان در مورد تحویل تسلیحات خود به اوکراینی محتاطانه‌تر عمل کرده است. 

چنان که آقای ماکرون در ابتدای ماه مارس گذشته تصریح کرد که فرانسه کمک‌های نظامی خود به اوکراین را به ارسال «تجهیزات دفاعی و پشتیبانی سوخت» محدود کرده است. 

با این حال، طبق اطلاعات لوموند، پاریس علاوه بر تجهیزات حفاظتی، موشک‌های ضد تانک میلان را بین ۲۸ فوریه تا ۳ مارس در اختیار کی‌یف قرار داده است.

اما آقای ماکرون در آخرین روز مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، ۲۲ آوریل، در مصاحبه‌ای سرانجام اذعان کرد که فرانسه تسلیحات تهاجمی و سنگین از جمله موشک و توپخانه‌های سزار را به اوکراین تحویل خواهد داد. در همین حال، روزنامه لوموند فاش کرده که فرانسه در فاصله ۲۸ فوریه تا ۳ مارس محموله‌های موشک‌ ضد تانک میلان را برای کی‌یف ارسال کرده است. همچنین کاخ الیزه نیز تایید کرده که فرانسه تاکنون هجده قبضه توپخانه متحرک سزار و پانزده قبضه توپخانه غیرمتحرک را با هزاران گلوله در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده است. 

همچنین افزون بر خودروهای زرهی، وسایل نقلیه حمل و نقل و تجهیزات فردی، موشک‌های ضد هوایی میسترال نیز از سوی ارتش فرانسه برای اوکراین ارسال شده است. با این حال چرا ارزش مجموع کمک فرانسه به اوکراین از سایر همپیمانانش بسیار کمتر است؟

وزارت دفاع فرانسه تاکید دارد که کمک‌های نظامی با کیفیت تجهیزات ارائه‌شده سنجیده می‌شود نه با کمیت آن. مقام‌های دولت فرانسه توضیح می‌دهند که برخی کشورها [همچون لهستان و برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی] مقادیر زیادی تجهیزات نظامی منسوخ شده و به جا مانده از دوران شوروی سابق را تحویل اوکراین داده‌اند. در مقابل، فرانسه هجده قبضه توپخانه سزار ارسال کرده که معادل یک چهارم توپخانه متحرکی است که ارتش فرانسه در اختیار دارد.

در همین حال، ژنرال پیر شیل، رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه نیز در نشست ۲۰ ژوئیه پارلمان با اشاره به میزان ذخایر تسلیحاتی فعلی هشدار داد که ارسال شتاب‌زده تسلیحات نظامی به اوکراین موجب بر هم خوردن تعادل ذخایر ارتش این کشور خواهد شد. همچنین به باور کارشناسان، کارخانه‌های فرانسوی سازنده تسلیحات نظامی نیز پیش‌بینی وقوع جنگ و لزوم افزایش تولید را نداشته‌اند و به همین دلیل از توان پشتیبانی لازم برخوردار نبوده‌اند. چنان که مدیران شرکت‌های اروپایی سازنده تسلیحات نظامی در نشستی که پیش از گردهمایی وزرای دفاع ناتو در بروکسل برگزار کردند، یادآور شدند که ساختار صنعت آنها پس از چندین دهه صلح در اروپا، تحت تاثیر تلاش کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش هزینه‌های دفاعی قرار داشته است و ظرفیت‌های تولید نیز بر همین اساس کاهش یافته بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

با این وجود، امانوئل ماکرون روز جمعه اعلام کرد که حمایت نظامی خود را از اوکراین را افزایش خواهد داد. او وعده داده تا با ایجاد یک «صندوق ویژه ۱۰۰ میلیون یورویی» مستقیما از شرکت‌های سازنده سلاح برای تامین حمایت نظامی از اوکراین حمایت خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاور زلنسکی: حکومت سرکوبگر ایران مسئول کشتار اوکراینی‌هاست

قدرت‌های بزرگ اروپا در ماه ژوئیه هیچ تعهد نظامی جدیدی برای کمک به اوکراین نپذیرفته‌اند

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت