نقض حقوق بشر دلیل هشدار کم سابقه پارلمان اروپا به لهستان

نقض حقوق بشر دلیل هشدار کم سابقه پارلمان اروپا به لهستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پارلمان اروپا در حرکتی کم سابقه به دولت لهستان یک هشدار جدی می دهد. این دومین بار درتاریخ اتحادیه اروپا است که پارلمان اروپا تا این میزان یک کشور عضو اتحادیه را تهدید کرده و به دولتمردان آن کشور هشدار می دهد. پارلمان اروپا چهارشنبه با رای اکثریت روندی را آغاز کرد تا ماده هفتم پیمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه دولت لهستان اجرایی شود. با عملی شدن این روند لهستان مجازات می شود و حق تصمیم گیری در شورای اروپا را نخواهد داشت؛ اتفاقی بی سابقه برای یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی.

دلیل اصلی این تصمیم نمایندگان پارلمان عدم احترام دولت لهستان به مبانی اساسی حقوق بشری است. کلود موراس نماینده پارلمان اروپا از بریتانیا می گوید: «نمی توانیم چشمهایمان را روی نقض مداوم حقوق بشر در لهستان ببندیم. اگر با این کشور برخورد نکنیم نقض حقوق بشر به دیگر کشورهای این منطقه سرایت خواهد کرد. لهستان تحت شرایط غیردموکراتیک اداره می شود.»

این دومین بار در تاریخ است که پارلمان اروپا به یکی از اعضای اتحادیه اولتیماتوم اجرای ماده هفت پیمان اروپا را می دهد. پیشتر در سال جاری میلادی و در ماه مه مجارستان بدلیل نقض قوانین حقوق بشری و مغایرت آن با اصول اتحادیه دراینباره مورد تهدید پارلمان قرارگرفت.

نماینده محافظه کار پارلمان اروپا از لهستان می گوید: « امیدوارم بسیاری از کشورهایی که شرایط را به خوبی می شناسند و می دانند که ادعاهای برخی از نمایندگان مبنی بر نقض حقوق بشر در لهستان غیرواقعی است به این روند تهدیدها وقعی ننهند و به حذف آن رای بدهند.»

محافظه کاران لهستان که دو سال است در این کشور در قدرت هستند می خواهند به هرترتیبی ساختار دستگاه قضایی را از حالت مستقل خارج کرده و از اختیارات قضات بکاهند تا آسانتر بتوانند منویات خود را اجرایی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا بررسی می‌کند: آیا عقب و جلو رفتن ساعت به تاریخ می‌پیوندد؟

جمله جنجالی نماینده پارلمان اروپا در مورد پناهجویان

نخست وزیر لهستان: از شمال آفریقا و خاورمیانه پناهجو قبول نخواهیم کرد