کدام کشورهای اروپا بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی را دارند؟

Canva
Canva Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خودروهای سواری عامل حدود ۱۲ درصد از کل دی اکسید کربن منتشر شده در اتحادیه اروپا هستند و اگرچه استفاده از خودروهای برقی بهترین پاسخ برای مقابله بحران آب و هوا نیست، اما این خودروها سهم مهمی در موفقیت کشورها برای کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و حرکت به سمت کربن صفر دارند.

آگهی

در اروپا استقبال از وسایل نقلیه برقی رو به افزایش است و بنا بر آمارها، تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با یک سال قبل از آن، ۵۸ درصد افزایش یافته و از یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.

بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی نیز میزان استقبال از این خودروها بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته بود.

سهم خودروهای برقی در کل خودروها در سطح اتحادیه اروپا بطور قابل توجهی افزایش یافته است؛ این رقم که در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲ خودرو در هر ۱۰ هزار خودرو بود، در سال ۲۰۲۱ به ۷۶ خودرو در هر ۱۰ هزار خودرو رسیده است.

در فوریه سال جاری میلادی پارلمان اروپا قانون جدیدی را تصویب کرد که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۳۵ میلادی ممنوع می‌کرد؛ این قانون در حال حاضر در انتظار رأی نهایی شورای اروپا است و تایید نهایی آن به حرکت سریع‌تر این اتحادیه در راستای سیاست «کربن صفر» کمک خواهد کرد.

کدام کشورها در سطح این اتحادیه در زمینه استفاده از خودروهای برقی پیشرو هستند؟

بنا بر آمار یوروستات، در سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۵۲ هزار خودروی تمام برقی در اتحادیه اروپا وجود داشت؛ اما این رقم به‌تدریج افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰ هزار دستگاه رسید. 

از آن زمان تاکنون نیز تعداد خودروهای تمام الکتریکی همچنان رو به افزایش است و شمار آنها در سال ۲۰۲۲ میلادی از ۳ میلیون فراتر رفته است.

در جدول زیر وضعیت خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ میلادی با اتکاء به داده‌های انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نمایش داده شده است.

در همین دورۀ زمانی، آمار خودروهای تمام برقی از کل خودروهای در حال استفاده درسراسر اروپا نیز معنادار بوده است: 

در سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۲ خودرو از هر ۱۰ هزار خودرو برقی بودند اما این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۴ خودرو در ۱۰ هزار خودرو و سپس در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴۴ و در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۷۶ خودرو در هر ۱۰ هزار خودرو افزایش یافته است.

در جدول زیر سهم خودروهای کاملا برقی (به ازای هر ۱۰ هزار خودرو) در کل خودروهای اتحادیه اروپا طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ میلادی نشان داده شده است.

آلمان دارای بیشترین خودروهای تمام الکتریکی اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد خودروهای تمام الکتریکی در چهار کشور اروپایی از ۵۰۰ هزار خودرو فراتر رفت.

این کشورها عبارتند از آلمان (۱ میلیون و ۸۹ هزار و ۸۵۴ خودرو)، بریتانیا (۶۴۱ هزار و ۸۰۱ خودرو)، فرانسه (۶۰۵ هزار و ۷۹۱ خودرو) و نروژ (۶۰۳ هزار و ۶۹۷ خودرو).

پس از آنها نیز کشورهای هلند (۳۱۸ هزار و ۴۸۵ خودرو)، سوئد (۲۰۵ هزار و ۲۱۲ خودرو) و ایتالیا (۱۶۷ هزار و ۲۱۳ خودرو) قرار دارند.

در جدول زیر آمار خودروهای برقی اتحادیه اروپا به تفکیک کشورها، با اتکاء به ارقام یورستات و انجمن خودروسازان اروپا ارائه می‌شود.

نروژ دارای بهترین عملکرد در حرکت به سمت کربن صفر

علاوه بر تعداد خودروهای برقی، سهم خودروهای برقی در هر کشور در مقایسه با کل خودروهای در حرکت آنها نیز مهم است و نشان می‌دهد که کدام کشور در داشتن یک چرخش معنادار برای دوری از سوخت‌های فیسلی موفق‌تر بوده است.

بر اساس آمارها، نروژ از سال ۲۰۲۱ در برنامه خود برای رسیدن به هدف صفر کردن سطح تولید آلاینده‌ها، بهترین عملکرد را داشته است. 

در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵.۵ درصد از کل خودروهای این کشور کاملا برقی بودند آنهم در حالی که این نرخ در کل اتحادیه اروپا تنها ۰.۸ درصد بوده است.

پس از نروژ نیز کشورهای هلند (۲.۸ درصد)، دانمارک (۲.۴ درصد)، سوئد (۲.۲ درصد) و ایسلند (۲.۲ درصد) قرار دارند که در سال ۲۰۲۱ میلادی سهم خودروهای تمام الکتریکی از کل خودروهایشان بیش از ۲ درصد بوده است.

آگهی

وضعیت خودروهای تمام برقی جدید اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی

سهم خودروهای سواری تمام برقی در بین خودروهای ثبت‌ شدۀ جدید، یکی دیگر از شاخص‌های مهمی است که نشان می‌دهد کشورها چقدر به سمت آلایندگی صفر پیش می‌روند.

بنا بر آمارها، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸.۳ درصد از تمام خودروهای ثبت‌ شدۀ جدید در سطح اتحادیه اروپا کاملاً برقی بودند؛ این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است که یک افزایش ۴۵ درصدی تنها در یک سال محسوب می‌شود.

از هر ۵ خودروی فروخته شده در نروژ در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴ خودرو کاملا برقی بودند

در سال ۲۰۲۲ میلادی نروژ بالاترین نرخ فروش خودروهای تمام الکتریکی در میان خودروهای جدید ثبت شده را داشت؛ به گونه‌ای که ۴ خودرو از هر ۵ خودروی فروخته شده یا به عبارت دیگر ۷۹ درصد از خودروهای ثبت شدۀ جدید، تمام برقی بودند.

پس از آن نیز کشورهای سوئد (۳۳ درصد)، ایسلند (۳۱ درصد)، هلند (۲۴ درصد) و دانمارک (۲۱ درصد) قرار دارند. این رقم در فنلاند نیز ۱۸ درصد بوده که نشان می‌دهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در هدف خود برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی دارند.

در همان سال، دو کشور اسلواکی و جمهوری چک (هر دو ۲ درصد) کمترین سهم خودروهای تمام الکتریکی را در میان خودروهای ثبت‌ شده جدید داشتند.

آگهی

این نرخ همچنین در آلمان ۱۸ درصد، در بریتانیا ۱۷ درصد و در فرانسه ۱۳ درصد بوده است.

آلمان پیشتاز در خودروهای تمام الکتریکی تازه ثبت شده

در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۳۵۰ هزار خودروی تمام برقی در آلمان ثبت شد که طبق داده‌های انجمن خودروسازان اروپا، بالاترین رقم در این موضوع در میان کل کشورهای اتحادیه اروپا بود.

بریتانیا با ۱۹۰ هزار و ۷۲۷ خودرو، فرانسه با ۱۶۲ هزار و ۱۶۷ خودرو و نروژ با ۱۱۳ هزار و ۷۵۱ خودرو بعد از آلمان قرار داشتند. 

این رقم در قبرس، لتونی، بلغارستان و استونی کمتر از هزار خودرو بود.

خودروهای برقی هیبریدی پلاگین

برخی از کشورهای اروپایی بیش از یک دهه است که دارای تعداد قابل توجهی خودروی هیبریدی برقی هستند. در این خودروها، برای حرکت از دو انرژی استفاده می‌شود که بنزین در کنار باتری‌های الکتریکی است و خودرو برای شارژ مجدد نیاز به یک منبع برق خارجی دارد.

آگهی

در سال ۲۰۲۱ میلادی آلمان بیش از ۵۶۵ هزار خودروی سواری برقی هیبریدی پلاگین داشت و پس از آن کشورهای بریتانیا (بیش از ۳۱۵هزار)، فرانسه (تقریباً ۳۰۰هزار) و هلند (بیش از ۱۴۰هزار) قرار گرفته بودند.

بار دیگر، نروژ بالاترین سهم خودروهای برقی هیبریدی پلاگین را در بین همه خودروهای خود در سال ۲۰۲۱ میلادی داشت؛ در این کشور ۵.۹ درصد از کل خودروها را خودروهای برقی هیبریدی پلاگین تشکیل می‌دادند.

چرا نروژ بیشترین سهم خودروهای برقی را دارد؟

نروژ موفق شده که با اعمال محدودیت‌های شدید آلایندگی و همزمان وضع مشوق برای صاحبان خودرو، بیشترین موفقیت را در تحقق هدف کربن صفر در مقایسه با دیگر کشورهای اروپا به دست آورد.

در این کشور، با وضع قانونی مبنی بر اینکه تمام خودروهای جدید فروخته شده تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید بدون آلایندگی باشند، تولیدکنندگان را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده‌اند و همزمان برای رانندگان مشوق‌های مالیاتی سخاوتمندانه‌ای وضع کرده‌اند؛ از جمله لغو مالیات ثبت خودرو، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات سوخت موتور؛ همچنین دست‌کم ۵۰ درصد تخفیف در هزینه‌های عوارضی جاده‌ها و کشتی‌ها و پارکینگ.

تقریباً یک پنجم خودروهای جهان در سال ۲۰۲۳ الکتریکی خواهند بود

انتظار می‌رود سهم خودروهای سواری تمام برقی از کل خودروهای اروپا به‌تدریج تا سال ۲۰۳۵ افزایش قابل توجهی داشته باشد.

آگهی

در سطح جهانی نیز گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که فروش خودروهای برقی در سال جاری، دوباره به رکوردی بی‌سابقه برسد و سهم آن‌ها از کل بازار خودرو به نزدیک به یک پنجم افزایش یابد.

بیش از ۱۰ میلیون خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۲ میلادی در سراسر جهان فروخته شده و انتظار می‌رود فروش این خودرو در سال جاری بار دیگر ۳۵ درصد افزایش یابد و به ۱۴ میلیون دستگاه برسد.

این رشد انفجاری به این معنی است که سهم خودروهای برقی از کل بازار خودروی جهان از حدود ۴ درصد در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و بر اساس آخرین پیش بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، قرار است امسال بار دیگر به ۱۸ درصد افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن استرالیایی دستگاه دیالیز را هنگام قطع برق با خودروی الکتریکی شارژ کرد

۱۰ صادرکننده بزرگ صنعت خودرو در جهان؛ اتحادیه اروپا صدرنشین بلامنازع و ترکیه دهم شد

ترافیک خودروهای برقی چینی در خیابان‌های اروپا؛ اتحادیه اروپا درباره رد پای یارانه دولتی تحقیق می‌کند