در عملیات عمرانی پایگاه هوایی نوردهولتس در ساحل دریای شمال، کارگران هنگام حفاری یک خودروی زرهی سالم از جنگ جهانی دوم یافتند؛ این توپ ۲۹ تنی StuG III حدود ۸۰ سال زیر شن مدفون بود.
به گفته سازمان فدرال امور املاک، در چنین کشفیاتی معمولا تنها بقایای پراکنده یا قطعات خودرو پیدا میشود. اما در این مورد کارگران با یک زرهکوب تقریبا دستنخورده روبهرو شدند؛ یادگاری نادر از ماههای پایانی جنگ جهانی دوم در شمال غرب آلمان.
خودروی کشفشده یک زرهکوب از نوع StuG III است؛ یکی از پرتولیدترین خودروهای زرهی زنجیردار ورماخت. برخلاف تانکهای کلاسیک، این خودرو برجک چرخان نداشت و توپ آن ثابت و رو به جلو نصب شده بود، به همین دلیل برای نشانهگیری باید هر بار کل خودرو را جابهجا میکردند.
در آن زمان شرکت تسلیحاتی راینمتال بیش از ۹۳۰۰ دستگاه از این مدل تولید کرد و این زرهکوب بسیار پرطرفدار بود. تولید آن تا واپسین هفتههای جنگ ادامه داشت و تنها در آوریل ۱۹۴۵ متوقف شد. از این زرهکوبها عمدتا برای مقابله با تانکهای دشمن استفاده میشد.
خودروی کشفشده متعلق به یک تیپ مستقر در نوردهولتس بود که عمدتا در فرانسه به کار گرفته میشد. این که خود این زرهکوب نیز در همانجا وارد عمل شده باشد تا کنون به طور قطعی قابل اثبات نیست. با این حال کارشناسان معتقدند این خودرو برای مدت طولانی در میدان نبرد بوده است؛ نشانه آن دستکم ۱۷ علامت سفید روی لوله توپ است. به گفته باستانشناسان این علامتها احتمالا برای هر تانک دشمن که منهدم میشد روی سلاح کشیده میشد.
«بهشدت تنگ»
آندریاس هویزر، باستانشناس، به خبرگزاری dpa گفت که باز کردن این خودرو بدون مشکل امکانپذیر است: «دیدن فضای داخلی آن بسیار چشمگیر است.» صندلی راننده و سازوکارهای مربوط به توپ همچنان باقی مانده است. او افزود: «فضا واقعا بهشدت تنگ است.»
خدمه این زرهکوب از چهار سرباز تشکیل میشد. راننده در بخش جلویی خودرو مینشست و سرباز دیگری توپ را هدایت میکرد. فرمانده عملیات را هماهنگ میکرد و دستور شلیک میداد و وظیفه نفر چهارم بارگذاری دوباره سلاح بود.
به ارزیابی باستانشناسان، این زرهکوب اندکی پس از پایان جنگ از سوی نیروهای متفقین همراه با دیگر تجهیزات نظامی در خاک دفن شده است. در جریان حفاری همچنین بقایای مهمات و ترکشهای کوچک گلوله کشف شد.
از آن جا که خودرو در حاشیه یک سراشیبی و در شن خشک مدفون بود، به شکل استثنایی خوبی حفظ شده است. در چند نقطه هنوز آثار رنگآمیزی استتاری اولیه دیده میشود و بخشهایی از سیستم حرکتی آن با وجود دههها ماندن در خاک تقریبا دستنخورده به نظر میرسد.
قرار است این زرهکوب در ماه اوت به شهر مونستر در دشت لونبورگر هایده منتقل شود تا متخصصان آن را از نظر حفاظتی تثبیت و مرمت کنند. سپس برنامه این است که خودرو به موزه تاریخ نظامی بوندسور در درسدن واگذار شود، جایی که بازدید از آن امکانپذیر خواهد بود.