خندیدن به درد بیکاری با موزیک فانک

خندیدن به درد بیکاری با موزیک فانک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هجویه یک گروه کمدین اُردنی بر آهنگ انگلیسیِ Uptown Funk سر و صدایی زیادی در یوتیوب به پا کرده است. ترانه عربی این اثر که بر روی آهنگی از دی جی مارک

آگهی

هجویه یک گروه کمدین اُردنی بر آهنگ انگلیسیِ Uptown Funk سر و صدایی زیادی در یوتیوب به پا کرده است. ترانه عربی این اثر که بر روی آهنگی از دی جی مارک رانسونِ بریتانیایی به خوانندگیِ برونو مارس نشسته است، سختی های پیدا کردن کار در اُردن را به باد تمسخر می گیرد.

گروه «فوق السادة» در سال ۲۰۱۱ با هدف تلنگر زدن به مسائل سیاسی و اجتماعی اُردن و خاور میانه شکل گرفت. یکی از اعضای این گروه در این باره می گوید: «ما این کار را اجرا کردیم چون کُمدیِ ما پیامی دارد، از یک طرف کلی شوخی داریم و از طرف دیگر می خواهیم با کارمان پیامی را هم منتقل کنیم. تجربه ما می گوید که کمدی می تواند پیام قدرتمندی داشته باشد. صادقانه باید گفت، چه موضوع یک واقعیت سخت باشد، چه یک داستان غم انگیز یا هر چیز دیگر، وقتی شما به شکل کُمدی آن را تصویر کنید مردم راحت تر آن را قبول می کنند.»

آنها در این ترانه می خوانند: «به ما کار بدهید، کار بدهید، قرض داریم، کلی قرض داریم. چهار سال است بیکاریم، کار ناپدید شده است.» اُردن هفت میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۰ درصد آنان زیر زیر پانزده سال هستند و بیکاری جوانان در دهه گذشته دوبرابر شده است. با ورود پناهندگان سوری، سالانه ۵۰ هزار نفر نیروی کار تازه وارد بازار اُردن می شوند.

ناصر جوران که بنیانگذار این گروه است در این باره می گوید: «بعد از بهار عربی به ویژه ما جوانان احساس می کنیم که برای حرف زدن و بیان خودمان فضایی داریم. ما قبلاً ابزارِ این کار را نداشتیم، اما به وسیله شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوب توانستیم نظرمان را با اطمینان بگوییم.»

آمار بیکاری در اُردن بخصوص در میان زنان و افراد تحصیل کرده بسیار بالاست. ۷۶ درصد از زنان و ۲۶ درصد از مردانِ تحصیلکرده در این کشور بیکارند. به گفته این گروه، این مشکل یک واقعیت است که پادشاهیِ اُردن باید با آن روبرو شود و آن را حل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟