نمایشگاه دائمی عکس یادبود کشتار سربرنیتسا در سارایوو

نمایشگاه دائمی عکس یادبود کشتار سربرنیتسا در سارایوو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیست سال از کشتار جمعی هشت هزار مسلمان بوسنایی در شهر سربرنیتسا می گذرد. این جنایت که روز یازدهم ژوییه ۱۹۹۵ شروع شد، یکی از تاسف بارترین رویدادهای

آگهی

بیست سال از کشتار جمعی هشت هزار مسلمان بوسنایی در شهر سربرنیتسا می گذرد. این جنایت که روز یازدهم ژوییه ۱۹۹۵ شروع شد، یکی از تاسف بارترین رویدادهای اروپا پس از جنگ جهانی دوم محسوب می شود.

چند ماه پیش از پایان جنگ بوسنی، نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ با ورود به یک اردوگاه پناهندگان سازمان ملل متحد قربانیان را در جنگلهای اطراف قتل عام و در گورهای جمعی دفن کردند.

نمایشگاه دائمی عکسهای این جنایت در «گالری یازدهم ژوئیه ۹۵» شهر سارایوو برپا شده است.

طارق سامارا، عکاس بوسنیایی که این رویداد را ثبت کرده می گوید: «از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در سارایووی محاصره شده بودم و بعد به بوسنی شرقی رفتم. با وجودی که در سارایوو روزانه شاهد کشته شدن مردم بودم، اما هرگز تصور دیدن صحنه هایی که در جنگلهای شرق بوسنی دیدم را نداشتم. وقتی کنار جسدها راه می رفتم و بدنهای تکه شده ای را که حیوانات به گوشه های جنگل کشیده بودند نگاه می کردم، برایم روشن شد که نمی توانم فقط ناظر بی طرف باشم. هر کسی که این جنایات را دیده باشد، یک شاهد آگاه و مسئول است.»

در گالری «یازدهم ژوئیه نود وپنج» شهر سارایوو علاوه بر نمایشگاه دائمی عکسهای سیاه و سفید تاریک سامارا، ویدیوی شهادت بازماندگان قتل عام و همچنین نقشه های دیجیتال گورهای دسته جمعی در معرض دید است.

طارق سامارا زندگی دردناک بازماندگان، مراحل دشوار پیدا کردن محل گورهای جمعی، نبش قبر و شناسایی بقایای اجساد و خاکسپاری آنها را ثبت کرده است.

به رغم درس های تاریخی از هولوکاست و جنگ جهانی دوم، نمایشگاه هشداری نسبت به توانایی انسان در ارتکاب خشونت و تکرار تاریخ است. قتل عام مسلمانان بوسنی در اروپا، زیر نگاه پاسداران صلح سازمان ملل متحد انجام شد. در بیستمین سالگرد این رویداد، خشونتهای گروه دولت اسلامی و بوکو حرام در خاورمیانه و آفریقا ادامه دارد. طارق سامارا سالهای طولانی صرف تکمیل پروژه «کشتار جمعی سربرنیتسا در قلب اروپا» کرده است. نمایشگاه که نیتجه تلاش او و یک یادآوری مستند از این جنایت است سه سال پیش در شهر سارایوو باز شد. این هنرمند ۵۰ ساله می افزاید: «گالری یازده ژوئیه نود و پنج اولین گالری یادبود برای بزرگداشت قربانیان سربرنیتسا است. درست است که نتیجه کار من و من موسس آن هستم اما هدف من آگاهی جوانان و همه کسانی است که در طول سال از آن بازدید می کنند.»

در آستانه برگزاری بیستمین سالگرد کشتار جمعی، شورای امنیت سازمان ملل متحد هنوز روی قطعنامه ای برای به رسمیت شناختن آن به عنوان نسل کشی به توافق نرسیده است. کشتار سربرنیتسا، نقطه اوج جنگ بوسنی هرزگوین بود که ۱۰۰ هزار قربانی به جا گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داغ دل مادران بوسنی ۲۷ سال پس از نسل‌‌کشی «سربرنیتسا» تازه شد

بریتانیا با انتقال کارادزیچ، عامل «نسل‌کشی» در بوسنی به خاک خود موافقت کرد

از کلینتون تا شارل میشل؛ چهره‌های سیاسی به قربانیان سربرنیتسا ادای احترام کردند