Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

پس‌انداز یا ولخرجی؛ نوجوانان کدام کشورها سواد مالی بیشتری دارند؟

پس‌انداز
پس‌انداز Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با انتشار گزارشی گفته است که از هر پنج دانش‌آموز مورد بررسی تقریباً یک نفر فاقد مهارت اولیه در خصوص مدیریت مالی زندگی خودش است.

آگهی

مطالعه صورت‌گرفته توسط این سازمان بخشی از آزمایش‌هایی است روی نزدیک به ۱۰۰ هزار نوجوان ۱۵ ساله در سال ۲۰۲۲ انجام شد.

ماتیاس کورمان، دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از دانش‌آموزان در کشورهای عضو این سازمان در سطح پایه سواد مالی یا کمتر از آن عمل می‌کنند، گفت: «نیاز است که جوانان برای اتخاذ تصمیم‌های مالی ایمن و آگاهانه به دانش و مهارت‌های لازم بهتر مجهز شوند.»

در این ارزیابی سواد مالی، دانش‌آموزان از کشورهای مختلف از بلژیک تا عربستان سعودی حضور داشتند. بنابر نتایج، دانش‌آموزان کشورهای بلژیک، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، هلند و لهستان از نظر «سواد مالی» بالاتر از میانگین سازمان عمل کردند.

مردم چه کشورهایی در اروپا از نظر مالی سواد بیشتری دارند؟

پژوهشگران در این مطالعه دیدند که به طور متوسط ۱۱ درصد از دانش‌آموزان دارای عملکرد برتر بودند، به این معنی که آنها می‌توانستند محاسبات مالی پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات مالی غیرمعمول را حل کنند.

در جامعه فلاندری بلژیک و هلند در زمینه مسائل مالی این نرخ به بیش از ۱۵ درصد از دانش‌آموزان می‌رسید، در حالی که دانش‌آموزان سطح برتر در مالزی و عربستان سعودی کمتر از یک درصد بودند.

در همین حال، بیش از ۴۵ درصد از دانش‌آموزان در برزیل، مالزی و عربستان سعودی در ابتدایی‌ترین سطح یا پایین‌تر از آن فعالیت داشتند. این در شرایطی است که برای مثال میزان دانش‌آموزان با عملکرد پایین در دانمارک ۱۱ درصد بوده است.

در این میان عملکرد دانش‌آموزان کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا در مقایسه با نیمه نخست دهه ۲۰۱۰ بهبود نشان می‌دهد.

گزارش سازمان توسعه و همکاری بر ارائه آموزش‌های مالی از مجرایی غیر از خانواده تاکید کرده است
گزارش سازمان توسعه و همکاری بر ارائه آموزش‌های مالی از مجرایی غیر از خانواده تاکید کرده استعکس: کانوا

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌گوید: «اگر کودکان و جوانان فقط از طریق والدین و خانواده خود در مورد مسائل مالی بیاموزند، نابرابری در سطح سواد مالی، ثروت و رفاه مالی ‌می‌تواند در نسل‌ها تقویت شود.»

این سازمان اضافه می‌کند: «ارائه آموزش‌های مالی به جوانان در مدارس و از طریق برنامه‌های درسی می‌تواند به کاهش نابرابری‌ها در سواد مالی به دلیل تفاوت در وضعیت اجتماعی-اقتصادی فعلی دانش‌آموزان کمک کند.»

تفاوت میان دانش‌آموزان فقیر و غنی

برخلاف جنسیت، پیشینه اقتصادی یک فرد نوجوان با توانایی آنها در مدیریت پول ارتباط واضحی دارد و نتایج نشان می‌دهد دانش‌آموزان برخوردار به طور قابل‌توجهی بهتر از دانش‌آموزان محروم عمل کردند.

دانش‌آموزان برخوردارتر به لحاظ مالی می‌گویند در مقایسه با نوجوانان محروم‌تر، در مدیریت پول و سرمایه خود اطمینان بیشتری دارند.

در این مطالعه به طور متوسط ۹۳ درصد از دانش‌آموزان گفته‌اند که حداقل یک بار در سال گذشته پول پس‌انداز کرده‌اند.

نود و سه درصد از دانش‌آموزان گفته‌اند که حداقل یک بار در سال گذشته پول پس‌انداز کرده‌اند
نود و سه درصد از دانش‌آموزان گفته‌اند که حداقل یک بار در سال گذشته پول پس‌انداز کرده‌اندعکس: کانوا

در همین حال ۸۲ درصد گفتند که وقتی با پول نقد خرید کرده‌اند و به آن‌ها اضافه پول برگردانده شده، درستی میزان پول را چک کرده‌اند. ۷۴ درصد از دانش‌آموزان نیز گفته‌اند که قبل از خرید، قیمت‌ها را در مغازه‌های مختلف مقایسه کرده‌اند.

با این حال همزمان ۷۴ درصد از دانش‌آموزان گفته‌اند چیزی را خریداری کرده‌اند که بیشتر از هزینه درنظر گرفته‌شده‌شان در سال قبل بوده است.

جنسیت تعیین‌کننده واقعی سواد مالی نیست

داده‌های منتشره نشان می‌دهد که هیچ ارتباط آشکاری بین جنسیت و سواد مالی وجود ندارد و عملکرد پسران و دختران در اقتصادها متفاوت است.

پسران در هر دو انتهای طیف بیش از حد حضور داشتند؛ به این معنی که حضورشان در میان ضعیف‌ترین و قوی‌ترین عملکرد‌ها بیشتر از دختران بود.

جنسیت در میزان پس‌انداز یا ولخرجی نقشی ندارد
جنسیت در میزان پس‌انداز یا ولخرجی نقشی نداردعکس: کانوا

در مجموع پسران در اتریش، کاستاریکا، دانمارک، مجارستان، ایتالیا و پرتغال امتیاز بیشتری نسبت به دختران گرفتند. این در حالی بود که عملکرد دختران در بلغارستان، مالزی، نروژ و امارات از پسران بهتر بود.

در همین حال پسران بیشتر از دختران گزارش دادند که از درک قرارداد فروش (۱۹٪ بیشتر) و برنامه‌ریزی هزینه‌های خود با توجه به وضعیت مالی فعلی خود (۸٪ بیشتر) اطمینان دارند.

آگهی

چرا به سواد مالی نیاز داریم؟

به گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دانستن نحوه مدیریت پول نه تنها برای مدیریت خریدهای روزانه ضروری است، بلکه راه مهمی برای جوانان برای شناسایی کلاهبرداری و کلاهبرداری های مالی است.

با ورود به بزرگسالی، نیاز آنها به این مهارت‌ها احتمالاً با دیجیتالی شدن روزافزون خدمات ضروری‌تر می‌شود. به عنوان مثال، طرح‌های «حالا بخرید، بعداً پرداخت کنید» و دارایی‌های رمزارزی در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این، کارشناسان تاکید می کنند که آگاهی لازم است تا جوانان بتوانند به طور موثر برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

این سازمان در بخش جمع‌بندی گزارش خود آورده است:‌«افزایش امید به زندگی، رفاه کمتر و عدم اطمینان بیشتر در درآمد بازنشستگی به دلیل تغییر رژیم‌های بازنشستگی به این معنی است که نسل‌های آینده احتمالاً باید مسئولیت‌های مالی فردی بیشتری را نسبت به نسل‌های قبلی بر عهده بگیرند.»

آگهی

این سازمان به دولت‌ها توصیه کرده است که باید برای تقویت سواد مالی در بین دانشجویان کار بیشتری انجام دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خانوارها در منطقه یورو به سطح کم‌سابقه‌ای رسید

پس‌انداز خانواده‌های اروپایی در دوران قرنطینه به شدت افزایش یافت

متوسط پس‌انداز خانوار در اتحادیه اروپا چه میزان است؟