تبادل؛ استقبال جوان‌ترین قارهٔ جهان از رشد استارت‌آپ‌ها

تبادل؛ استقبال جوان‌ترین قارهٔ جهان از رشد استارت‌آپ‌ها
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

استارت‌آپ‌ها در سراسر آفریقا رونق گرفته‌اند اما دولت‌ها، مدیران و سرمایه‌گذاران برای پیوند استعداد‌ها و فناوری در این کشورها چه می‌کنند؟

آگهی

کشورها و شرکت‌های متنوعی در بازار فناوری آفریقا فعال‌اند اما به‌منظور بهره‌برداری بهتر از مزایای طبیعی، نظیر نیروی کار جوان، و پوشش شبکه‌های اینترنتی، برای کارآفرینان این قاره شیوه‌های تازه‌ای در حال ظهور است. 

 طبق اعلام سازمان ملل متحد قارهٔ آفریقا جوان‌ترین جمعیت جهان را دارد. ۷۰ درصد از جمعیت قارهٔ سیاه زیر ۳۵ سال و ۴۰ درصد از آنها نیز زیر ۱۵ سال سن دارند و اعضای این گروه سنی در عصر دیجیتال متولد شده‌اند.

حدود نیم میلیارد آفریقایی اشتراک تلفن هوشمند دارند، تعدادی که از کل مشترکان ایالات‌متحده و بریتانیا بیشتر است و شرکت‌ها در حال بهره‌برداری از این مشتریان آنلاین‌اند. درواقع سرعت ظهور استارت‌آپ‌های فناوری در آفریقا به قدری بالاست که پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار روبه‌رشد شرکت‌های فناوری آفریقایی تا ۲۰۵۰ به ۷۱۲ میلیارد دلار برسد.

طرحی برای حمایت از مغازه‌دارن و خرده‌فروشان و شاغلان زن

بیشترین خرده‌فروشی را در سراسر آفریقا مغازه‌های کوچک دارند، و گردانندگان‌شان همواره با مشکل تأمین اجناس روبه‌رویند. شرکت «ترید دپو» طیف گسترده‌ای از کالاهای مصرفی را در انبارهای خود دارد و پس از ثبت سفارش تلفنی، واتس‌آپی یا غیره اقلام خرید را ظرف یک روز به مشتری می‌رساند. این شرکت اکنون به هزاران خرده‌فروش در سراسر آفریقا خدمات و نیز اعتبار می‌دهد تا بتوانند هزینهٔ سفارش‌های خود را قسطی پرداخت کنند.

اونیکاچی ایزوکان، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار، این مجموعه می‌گوید: «هدف ما ایجاد یک سامانهٔ تجارت الکترونیک برای خرده‌فروشهاست تا آنها بتوانند اجناس و اقلام مورد نیازشان را روی آن سفارش دهند. ۷۵ درصد از مغازه‌های مشتری ما متعلق به زنان، یا تحت مدیریت زنان‌اند، و بسیاری از آنها معمولا به اعتبار خرید دسترسی ندارند.»

ترید دپو در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد تا عملیاتش را گسترش دهد و خرده فروشان بیشتری را پوشش دهد.

حمایت از شرکت‌های نوپا و اتصال آنها به جهان

صندوق و جایزهٔ جهانیِ استارتاپ آفریقا نیز مجموعه‌ای است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را در سراسر این قاره به هم پیوند می‌دهد. این مجموعه در کنار تقویت و تشویق شرکت‌های نوپای آفریقایی بر نوآوری‌هایی تمرکز دارد که جنبه‌ای جهانی داشته باشند و در این راستا امکان همکاری بین‌المللی را برای شرکت‌های آفریقایی فراهم می‌کند.

هدف اصلی ما در گروه ابتکار جهانی نوآوری این است که نوآوری‌های جهانی را در آفریقا بیابیم و پرورش دهیم مطالعات گوناگونی انجام شده پیش‌بینی‌ بازارها تا سال ۲۰۷۵ نشان می‌دهد که اطلاعات جمعیت‌شناختی یکی از انگیزه‌های بنیادین رشد جهانی‌اند فقط یک قاره جوان هست و آن هم آفریقاست.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تبادل؛ آيندهٔ صنعت خودرو در گرو ماشین‌های برقی و خودروهای مشتری‌محور

تبادل؛ کسب‌وکار چند میلیارد دلاری مسابقات رزمی

تبادل؛ نگاهی به بازار عظیم فناوری و شبکه‌های اجتماعی