این اقدام پس از آن انجام شد که ارتش آمریکا اعلام کرد حملاتی را علیه ایران انجام داده که پاسخ به حملات پهپادی تهران به کشتیرانی در تنگه بود.
آژانس دریایی UKMTO روز شنبه پس از حمله به کشتیهای تجاری در این آبراهه، سطح تهدید در تنگه هرمز را به «قابل توجه» افزایش داد.
این آژانس پیشتر در روز شنبه اعلام کرده بود که نفتکش «Master of Tanker» گزارش داده است در تنگه هرمز هدف یک «پرتابه ناشناس» قرار گرفته است.
به گفته این نهاد، پل فرماندهی کشتی آسیب دیده اما خدمه اعلام کردهاند که در وضعیت ایمن هستند.
این آژانس افزود در حال حاضر گزارشی از آسیب زیستمحیطی دریافت نشده است.
UKMTO دریانوردان را نسبت به وجود مینهای دریایی در تنگه هرمز، که یکی از پررفتوآمدترین گلوگاههای انتقال انرژی در جهان است، هشدار داده و اعلام کرده است که همزمان با ادامه عملیات پاکسازی مین باید انتظار حضور نیروهای دریایی را داشته باشند.
این آژانس همچنین اعلام کرد دریانوردان باید انتظار ازدحام در مسیرهای عبور و مرور را هم داشته باشند.
تنگه هرمز در سالهای اخیر در کانون تنش میان واشینگتن و تهران بوده و بخش مهمی از «تفاهمنامه»ای است که دو طرف به تازگی بر سر آن به توافق رسیدهاند.
بر اساس مفاد این توافق موقت، ایالات متحده موظف است محاصره دریایی ایران را برچیند و در مقابل، تهران باید این تنگه را دوباره بازگشایی کند، اما دو طرف بر سر اینکه چه کسی کنترل این گذرگاه را در دست داشته باشد اختلاف پیدا کردهاند.
این تحولات پس از آن رخ میدهد که ارتش آمریکا حملاتی علیه ایران انجام داد؛ حملاتی که واشینگتن آنها را پاسخ به حملات پهپادی ایران به کشتیهای عبوری از این تنگه اعلام کرده است.
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) روز جمعه اعلام کرد هواپیماهای آمریکایی انبارهای نگهداری موشک و پهپاد و همچنین سایتهای رادار ساحلی ایران را هدف قرار دادهاند، پس از آنکه ایران یک حمله پهپادی انتحاری به کشتی باری M/V Ever Lovely در حال عبور از این گذرگاه انجام داد.
سنتکام افزود: «این کشتی باری با پرچم سنگاپور هنگام حمله ایران، در حال خروج از تنگه هرمز در امتداد ساحل عمان بود.»
تهران از آن زمان واشینگتن را به نقض توافق آتشبس میان دو طرف متهم کرده است.
ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، گفت حملات آمریکا نشان میدهد ترامپ «هیچ تعهدی به اصول مذاکره یا آتشبس» ندارد.
او در پستی در شبکههای اجتماعی نوشت: «این نقض بیپروا و بیاعتنایی به آتشبس، مانند همیشه به عقبنشینی و پشیمانی آنها منجر خواهد شد.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه به گزارش رسانههای دولتی ایران اعلام کرد نیروهایش در پاسخ به «تجاوز آمریکا»، مواضع نظامی ایالات متحده را در منطقه هدف قرار دادهاند. بحرین نیز بعدتر اعلام کرد «چند» پهپاد ایرانی این کشور را هدف قرار دادهاند و تهران را به «تضعیف تلاشها برای صلح» در منطقه متهم کرد.
وزارت خارجه این کشور در بیانیهای اعلام کرد: «بحرین شدیدترین محکومیت خود را نسبت به هدف قرار گرفتن قلمرو خود در بامداد امروز اعلام میکند» و افزود این حملات «تهدیدی آشکار علیه امنیت شهروندان و ساکنان» است.