سپاه پاسداران هشدار داد هر کشتی خارج از مسیرهای تعیینشده تهران غیرقانونی است و کریدور موقت عمان را رد کرد و همزمان روبیو در نشست شورای همکاری خلیج فارس گفت آمریکا هیچ عوارضی را به هر شکلی نخواهد پذیرفت.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه هشدار داد همه کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند باید از مسیرهایی استفاده کنند که تهران تعیین کرده و هر شناوری که خارج از این مسیرها حرکت کند، مرتکب «تخلف» میشود؛ هشداری که در تقابل مستقیم با اعلام عمان درباره ایجاد یک کریدور موقت جدید در نزدیکی سواحل این کشور است.
سپاه پاسداران در این بیانیه اعلام کرد: «به همه طرفها اطلاع داده میشود که تنها مسیرهای مجاز برای عبور از تنگه هرمز همانهایی است که از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.»
در این بیانیه هشدار داده شده است: «ناوبری خارج از این مسیرهای تعیینشده بسیار خطرناک و ممنوع است.»
در بیانیه آمده است مسیری که چند ساعت پیش اعلام شده بود – بی آنکه نامی از آن برده شود اما با کریدور پیشنهادی عمان منطبق بود – «غیرقابل قبول و کاملا خطرناک» است و «بدون اطلاع یا هماهنگی قبلی با جمهوری اسلامی ایران» درباره آن تصمیم گرفته شده است.
این بیانیه بدون ارائه جزئیات افزوده است: «با متخلفان برخورد خواهد شد.»
رسانههای نزدیک به سپاه مدعی شدند سه نفتکش که از کریدور جنوبی عمان استفاده میکردند پس از دریافت اخطار از نیروی دریایی سپاه به خلیج فارس بازگشتهاند.
وزارت دریا و شیلات کره جنوبی به طور جداگانه اعلام کرد پنج کشتی تحت اداره این کشور روز پنجشنبه با موفقیت از تنگه خارج شدهاند؛ نشانهای که حاکی از تداوم جریان تردد است.
بنیامین سعیدی دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت کنترل این آبراهه «به طور کامل و محکم در دست نیروهای نظامی ایران» است و هشدار داد «هرگونه محاسبه غلط در این منطقه دریایی با پاسخ قاطع روبهرو خواهد شد».
او افزود ایران انتظار دارد ایالات متحده پایبندی خود به توافق چارچوبی از جمله آزادسازی داراییهای بلوکهشده و لغو محدودیتهای دریایی را در عمل نشان دهد نه در بیانیهها.
تندروهای ایرانی با استناد به پیام مکتوبی منسوب به آیتالله مجتبی خامنهای که در آن گفته شده او نسبت به توافق چارچوبی ملاحظاتی داشته اما در نهایت آن را تایید کرده است، در حال اعمال فشار بر تیم مذاکرهکننده هستند.
این پیام از سوی جناحهای تندرو به عنوان مستندی برای این استدلال به کار گرفته شده که تهران نباید اهرم فشار خود بر تنگه را واگذار کند.
روبیو با عوارض پیشنهادی تهران مخالفت کرد
مارکو روبیو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین گفت واشنگتن هیچ گونه هزینه یا عوارضی را تحت هر عنوانی نخواهد پذیرفت.
او همچنین تندروهای ایرانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت «آنها در رسانههای رسمی خود ظاهر میشوند و انواع ادعاها را مطرح میکنند»؛ ادعاهایی که او آنها را نادرست توصیف کرد.
روبیو گفت: «میتوانید آن را عوارض بنامید، میتوانید آن را هزینه خطاب کنید؛ در نهایت همه اینها بازی با کلمات است.»
روبیو اضافه کرد هیچ کشوری مالک تنگه هرمز نیست و بنابراین هیچ کشوری حق ندارد برای استفاده از آن پول دریافت کند.
روبیو گفت: «هیچ بخشی از این توافق به گونهای نیست که امنیت، ثبات یا رفاه هیچ یک از شرکای ما در منطقه خلیج فارس را تضعیف کند.»
بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان در همان نشست گفت مسقط به عنوان کشور ساحلی مسئولیت ویژهای دارد که از تلاشهای بینالمللی برای تامین امنیت کشتیرانی مطابق با حقوق بینالملل و کنوانسیون حقوق دریاها (UNCLOS) حمایت کند و تاکید کرد هرگونه ترتیبات آینده برای تنگه شامل دریافت عوارض عبور نخواهد بود.
ترامپ روز چهارشنبه گفت ایران به واشنگتن اطمینان داده که قصد اعمال عوارض را ندارد و تهدید کرد اگر خلاف این موضوع ثابت شود، فورا مذاکرات را متوقف خواهد کرد.
با وجود این ادعاهای متضاد، دادههای کشتیرانی سازمان بینالمللی دریانوردی نشان میداد ترافیک دریایی به تدریج در حال عادی شدن است.
بر اساس این دادهها، در چارچوب طرح تخلیهای که با هماهنگی سازمان ملل اجرا میشود تا صدها کشتی گرفتار و هزاران دریانورد از منطقه خارج شوند، روز سهشنبه در مجموع ۱۳ کشتی، روز چهارشنبه ۳۲ کشتی و تا صبح پنجشنبه ۱۲ کشتی از تنگه عبور کردند.
به گفته شرکت داده و تحلیل دریایی «لویدز لیست اینتلیجنس»، هفته گذشته ۱۲۵ کشتی از تنگه عبور کردند؛ رقمی که نسبت به ۳۳ کشتی در هفته پیش از آن افزایش نشان میدهد.
شرکت دادههای دریایی «کپلر» نیز گزارش داد روز چهارشنبه ۷۰ عبور ثبت شده که بالاترین رقم از اول مارس، یک روز پس از آغاز جنگ، تاکنون است.
با این حال این رقم هنوز کمتر از میانگین روزانه ۱۳۰ عبور یا بیشتر در دوره پیش از جنگ است.
ریچارد مید سردبیر «لویدز لیست» گفت: «اپراتورهای فرصتطلب – و تعدادشان کم نیست – که با کاهش ریسک عبور، یا دستکم کاهش ادراکشده این ریسک، جسور شدهاند، شروع کردهاند به دنبال محمولههای معوقهای بروند که در طول درگیری انباشته شده بود.»
بازارهای نفتی به روند کاهش خود ادامه دادند و بهای نفت برنت به پایینترین سطح از ۲۷ فوریه، یعنی یک روز پیش از آغاز جنگ، رسید.