NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران؛ وزیر کشور جدید فرانسه کیست؟

وزیر کشور جدید فرانسه
وزیر کشور جدید فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برونو روتایو، وزیر کشور جدید فرانسه روز دوشنبه در حالی کار خود را در این مقام آغاز کرد که مواضع او علیه مهاجران همواره خبرساز بوده است.

آگهی

او که تا پیش از این به عنوان عضو مجلس سنای فرانسه فعالیت می‌کرد به اتخاذ مواضع تند علیه مهاجران یا شهروندانی که اصالت خارجی دارند معروف است. برونو روتایو در کابینه میشل بارنیه، نخست‌وزیر راستگرای فرانسه جانشین ژرالد دارمنن از نزدیکان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور شده است.

کابینه جدید فرانسه ترکیبی از اعضای حزب راستگرای «جمهوریخواهان» و هواداران امانوئل ماکرون است. با این حال این دو جریان سیاسی از یک سو در برخی مسائل اختلاف نظر دارند و از سوی دیگر حتی در صورت توافق با یکدیگر فاقد اکثریت مطلق کرسی‌ها در مجلس ملی جدید هستند.

در همین راستا برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که عمر دولت میشل بارنیه کوتاه خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برونو روتایو دو سال پیش در بحبوحه جنبش «زن زندگی آزادی» در ایران در مجلس سنای فرانسه از فرح پهلوی، همسر آخرین پادشاه ایران استقبال کرده بود. او خطاب به فرح پهلوی گفته بود: «برخی از ملکه‌ها فقط یک لقب دارند اما شما در قلب‌ها جای دارید.»

او همچنین در حضور فرح پهلوی گفته بود که زنان شجاع ایران در این کشور «طوفان آزادی» به پا کرده‌اند.

برونو روتایو، ۶۳ ساله روز دوشنبه پس از حضور در وزارت کشور فرانسه در مقام وزیر جدید گفت که به دنبال «بازگرداندن نظم» به کشور است. سخنانی که انتقادی تند از ژرالد دارمنن، وزیر کشور پیشین تلقی شد.

برونو روتایو گفت: «مردم فرانسه خواهان نظم بیشتری هستند، نظم در خیابان‌ها و نظم در مرزها».

این اظهارات برونو روتایو به وضوح به لزوم کنترل مرزهای فرانسه در برابر موج ورود مهاجران اشاره داشت. برونو روتایو همچنین بر لزوم مبارزه با موج یهودستیزی در فرانسه تاکید کرد.

در انتخابات پارلمانی اخیر فرانسه هیچ کدام از جریان‌های سیاسی موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس ملی نشدند. هر چند ائتلاف احزاب چپ در دور دوم این انتخابات توانست کرسی‌های بیشتری به دست بیاورد اما امانوئل ماکرون به دلیل عدم کسب اکثریت مطلق حاضر نشد تا نامزد این ائتلاف را مامور تشکیل دولت جدید کند.

بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس ملی فرانسه اولین آزمون مهم دولت جدید این کشور خواهد بود. حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در دولت جدید فرانسه حضور ندارد اما رهبران آن از جمله مارین لوپن گفته‌اند که این حزب فعلا در مجلس ملی مانند ائتلاف چپگرایان به دولت جدید رای عدم اعتماد نخواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض هزاران نفری به انتخاب بارنیه به عنوان نخست وزیر فرانسه؛ رهبر چپ افراطی: ول‌کن نیستیم

نخست وزیر جدید فرانسه با ماموریتی دشوار؛ سیاستمداری که با کمیسیون اروپا مثل کف دستش آشناست

واکنش مخالفان به انتصاب نخست وزیر جدید فرانسه؛ آیا بارنیه ۷۳ ساله بیش از اتل ۳۵ ساله دوام می‌آورد؟