NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

شمار کشته‌های موج دوم انفجارهای لبنان به ۳۲ نفر رسید

انفجار تاکی‌واکی‌ها در شهر صیدون لبنان
انفجار تاکی‌واکی‌ها در شهر صیدون لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر بهداشت لبنان روز پنجشنبه تعداد کشته‌های موج دوم انفجارهای لبنان را ۳۵ نفر و زخمی‌ها را بیش از ۴۵۰ نفر اعلام کرد.

آگهی

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که به ادعای نزدیکانش در این حملات آسیبی ندیده قرار است امروز، پنجشنبه ۱۹ سپتامبر ساعت ۱۷ به وقت محلی در خصوص انفجارهای منتسب به اسرائیل سخنرانی کند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری ایران در تازه‌ترین واکنش به انفجارهای لبنان با انتشار پیامی به دو زبان فارسی و عربی در شبکه‌های اجتماعی، ضمن تروریستی خواندن حملاتی که اسرائیل را عامل آن معرفی کرده با خانواده‌های قربانیان این حوادث ابراز همدردی کرد.

رئیس جمهوری ایران در انتهای این پیام آورده است: «خداوند، شکست ناپذیر است و انتقام می‌گیرد».

شرکت ژاپنی: تولید بی‌سیم‌های آیکوم از ۱۰ سال پیش متوقف شده است

تاکی‌ واکی‌ها‌ یا دستگاه‌های ارتباط بی‌سیم رادیویی مورد استفاده اعضای حزب‌الله که روز چهارشنبه طی موج دوم حملات در لبنان منفجر شدند از برند ژاپنی «آیکوم» بودند.

شرکت سازنده آنها در واکنش به اخبار منتشر شده اعلام کرده است که تولید چنین دستگاه‌هایی به همراه باتری‌های مورد نیاز آنها از حدود ۱۰ سال پیش متوقف شده است.

در بیانیه این شرکت آمده است تاکی‌واکی‌های آیکوم نوعی رادیویی بی‌سیم قابل حمل است که طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۱۴ تولید و به خاورمیانه صادر شده است.

تاکی‌واکی‌های منفجر شده در لبنان
تاکی‌واکی‌های منفجر شده در لبنانAP/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.

بیم از وقوع جنگی تمام‌عیار

انفجار همزمان پیجرهای اعضای حزب‌الله در روز دوشنبه سرآغاز این سلسله عملیات بود که مقامات لبنانی و نیز دولتمردان ایران آنرا به اسرائیل نسبت می‌دهند.

اگر چه اسرائیل هنوز رسما مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته اما به گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی، مقامات اسرائیلی پیش از موج نخست انفجارها به صورت سربسته و بدون ارائه جزئیاتی، واشنگتن را نسبت به انجام قریب الوقوع عملیاتی در لبنان آگاه کرده بودند.

همزمان با انفجارهای صورت گرفته در روز دوشنبه، مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که قوای نیروهای مسلح این کشور از این پس بیشتر به سوی جبهه‌های شمالی متمرکز خواهد بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در همین راستا تصریح کرد که کشورش وارد مرحله جدیدی از جنگ می‌شود که نیازمند شجاعت و استقامت زیادی است.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیش‌تر بازگشت شهروندان به مناطق شمالی کشورش را جزو اهداف جدید جنگ اعلام کرده بود.

این در حالیست که برخی تحلیلگران نیز انفجارهای اخیر لبنان و تهدیدهای حزب‌الله برای پاسخی قاطع را مقدمه‌ای بر آغاز یک جنگ تمام عیار میان اسرائیل و حزب‌الله می‌دانند که می‌تواند بر ابعاد تنش در منطقه به شکلی بی‌سابقه بیافزاید.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه: عملیات تحریک‌آمیز اسرائیل چاره‌ای جز پاسخ برای ایران و حزب‌االله نمی‌گذارد

پزشکیان: وقایع لبنان مایه شرمساری غرب و به ویژه آمریکاست

انفجار‌های لبنان؛ رویترز: موساد در ۵ هزار پیجر حزب‌ الله مواد منفجره کار گذاشته بود