NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پوتین فرمان تشکیل دومین ارتش بزرگ دنیا بعد از چین را صادر کرد

عکس آرشیوی از رژه نظامیان ارتش روسیه در «روز پیروزی»
عکس آرشیوی از رژه نظامیان ارتش روسیه در «روز پیروزی» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه با صدور فرمانی خواستار جذب ۱۸۰ هزار سرباز دیگر در نیروهای مسلح شد تا شمار سربازان فعال در ارتش این کشور به یک و نیم میلیون نفر افزایش یابد.

آگهی

روسیه که پیش‌تر نیز در دو نوبت اقدام به افزایش نیروهای نظامی فعال خود کرده بود در صورت به اجرا گذاشتن این فرمان پس از چین صاحب دومین ارتش بزرگ جهان خواهد شد.

رئیس جمهوری روسیه در این فرمان خواهان افزایش تعداد کل نیروهای مسلح کشورش به ۲.۳۸ میلیون نفر شده که به گفته او ۱.۵ میلیون نفر از آنها را باید سربازان و نیروهای فعال ارتش تشکیل دهند.

بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک که یک اندیشکده نظامی برجسته است، چنین اقدامی در جهت افزایش نیرو باعث می‌شود تا روسیه از نظر در اختیار داشتن تعداد نیروهای رزمی فعال از ایالات متحده و هند سبقت بگیرد و پس از چین جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد.

بر اساس آماری که موسسه مطالعات استراتژیک در اختیار رسانه‌ها قرار داده، پکن در حال حاضر بیش از ۲ میلیون پرسنل نظامی فعال در اختیار دارد.

این سومین بار پس از تهاجم نظامی تمام عیار روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است که کرملین تعداد نیروهای ارتش این کشور را افزایش می‌دهد.

فرمان ولادیمیر پوتین در این راستا،‌ در حالی صادر می‌شود که نیروهای روسیه در بخش‌هایی از خطوط مقدمی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر در حال پیشروی در شرق اوکراین هستند و از سوی دیگر تلاش دارند تا نیروهای اوکراینی نفوذ کرده به خاک خود را از منطقه مرزی کورسک بیرون کنند.

با وجود آنکه جمعیت روسیه بیش از سه برابر اوکراین است و این کشور با قراردادهای پرسود، داوطلبانی را برای شرکت در جنگ اوکراین جذب کرده، اما همانند ارتش کی‌یف، دچار تلفات سنگین در میدان‌های نبرد شده و درحال حاضر نیز هیچ نشانه‌ای دال بر پایان یافتن جنگ در آینده‌ای نزدیک به چشم نمی‌خورد.

به گفته آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه، افزایش تعداد نیروهای فعال ارتش بخشی از طرح بازسازی نیروهای مسلح و افزایش تدریجی تعداد آن‌ها است که به منظور هماهنگ‌سازی با آنچه وی «شرایط کنونی بین‌المللی و رفتار شرکای سابق خارجی» می‌خواند، صورت می‌گیرد.

وی در گفتگو با یک نشریه داخلی پارلمان روسیه، به لزوم تشکیل ساختارها و واحدهای نظامی جدید برای تامین امنیت در مرزهای شمال غربی اشاره کرده و برای توجیه چنین اقدامی از فنلاند، کشور هم مرز روسیه در این منطقه نام برده که اخیرا به پیمان آتلانتیک شمالی پیوسته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: دادن مجوز به اوکراین برای شلیک موشک‌های دوربرد غربی به خاک روسیه به معنی ورود ناتو به جنگ است

ارتش روسیه در ۹ کیلومتری شهر پوکروفسک؛ فرمانده ارشد اوکراین: نبردی بسیار سخت است

پیش‌روی‌های ارتش روسیه در شرق اوکراین؛ نیاز کی‌یف به سلاح‌های غربی برجسته‌تر شد