NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله «نیروهای ویژه اسرائیل به مرکز تولید موشک» در سوریه؛ ایران: آسیبی به نیروهای ما نرسید

حمله به مصیاف
حمله به مصیاف Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی رسانه‌های خبری جزییاتی از آنچه که اعلام کرده‌اند عملیات نیروهای ویژه اسرائیل علیه یک مرکز موشکی حزب‌الله لبنان در سوریه است، منتشر کردند.

آگهی

شامگاه یک‌شنبه ۸ سپتامبر چند نقطه در مصیاف در استان حماه سوریه هدف حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفت. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت در این منطقه یک مرکز تحقیقات نظامی مربوط به تولید سلاح‌های شیمیایی هدف قرار گرفته است.

اما وبسایت اکسیوس در گزارشی به نقل از سه منبع خود نوشت که در جریان این حملات، «یک تاسیسات زیرزمینی تولید موشک‌های دقیق که گمان می‌رود ایران بنا کرده است» به دست نیروهای ویژه اسرائیل تخریب شده است.

این وبسایت آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «به نظر می‌رسد انهدام این تأسیسات، ضربه‌ای کاری به برنامه ایران و حزب‌الله برای تولید موشک‌های دقیق میان‌برد بوده است.»

اما سفارت ایران در دمشق شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ شهریور (۱۲ سپتامبر) در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با تأکید بر اینکه در بمباران مصیاف، «آسیبی» به هیچ‌یک از مستشاران ایرانی نرسیده است، نوشت که گزارش‌های منتشرشده در «رسانه‌های ناشناس» در این زمینه «کذب» است.

همزمان سپاه پاسداران ایران هم گزارش‌ها درباره «اسارت سرباز یا شخصیت ایرانی در سوریه توسط اسرائیل» را تکذیب و اعلام کرد که هیچ نیروی ایرانی در محل مورد ادعا در مصیاف حضور نداشته‌ است.

اگرچه گزارش‌ها از حمله اسرائیل به مصیاف حاوی جزئیات چندانی نیستند اما اکسیوس در گزارش خود نوشت حملات هوایی که علیه مناطقی در نزدیکی مصیاف صورت گرفته، «پوششی» و برای «جلوگیری» از اعزام نیروهای کمکی ارتش سوریه به منطقه و از کار اندختن سامانه دفاع هوایی سوریه بوده است.

رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کرده‌اند که ۱۸ نفر در حمله به مصیاف که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال مرز لبنان واقع شده است، ۱۸ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند.

اکسیوس به نقل از منابع خود خبر داد که تخریب تاسیسات زیرزمینی در مصیاف توسط یگان ویژه نیروی هوایی اسرائیل، موسوم به «واحد شلداگ» انجام شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روزنامه «نیویورک تایمز» هم در گزارشی نوشته است که نیروهای ویژه اسرائیل از هلی‌کوپترها پیاده شده و مواد منفجره را در یک تاسیسات «ساخت ایران» کار گذاشتند و اطلاعات حساس را خارج کردند.

بنا به گزارش اکسیوس، برای نخستین بار طی سال‌های اخیر، نیروهای اسرائیلی «حمله‌ای زمینی» علیه مواضع ایران در سوریه انجام داده‌اند. اکسیوس همچنین در گزارش خود نوشت که تل‌‌آویو پیش از حمله به مصیاف، واشنگتن را در جریان آن قرار داده بود.

بر اساس گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که در بریتانیا مستقر است، اسرائیل از آغاز سال ۲۰۲۴ بیش از ۶۰ مورد حمله هوایی و توپخانه‌ای به سوریه انجام داده است.

تل‌آویو معمولا درباره حملات منتسب به اسرائیل در سوریه اظهار نظر رسمی نمی‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رُم سفیر به دمشق می‌فرستد؛ وزیر خارجه ایتالیا: هدف جلب توجهات به سوریه است

دست کم ۲ نفر در حمله اسرائيل به جنوب سوریه کشته شدند

تکرار «تجربه موفق» سوریه در لبنان؛ هزاران شبه‌نظامی نیابتی ایران برای جنگ با اسرائیل آماده‌اند