NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«زن‌ها اصلا ول‌کن نیستند»؛ ویژه‌نامه شارلی ابدو برای سالروز جان‌باختن مهسا امینی و اعتراضات ایرانیان

 ویژه‌نامه شارلی ابدو برای سالروز جان‌باختن مهسا امینی و اعتراضات ایرانیان
ویژه‌نامه شارلی ابدو برای سالروز جان‌باختن مهسا امینی و اعتراضات ایرانیان Copyright یورونیوز فارسی
Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته‌نامه فکاهی فرانسوی شارلی ابدو ویژه‌نامه‌ای را به مناسبت دومین سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات سراسری ایرانیان منتشر کرد. شارلی ابدو در این شماره به ویژه چپ‌گراهای فرانسه را به علت عدم حمایت همه‌جانبه از جنبش «زن‌، زندگی، آزادی» نکوهش کرده است.

«این شورش مردمی که چپ را آزرد»

آگهی

ژرار بیار، سردبیر شارلی ابدو در سرمقاله این ویژه‌نامه با عنوان «این شورش مردمی که چپ را آزرد»، می‌نویسد که اگرچه رهبران سیاسی و فعالان چپ‌گرا هیچ فرصتی را برای محکوم کردن خشونت پلیس از دست نمی‌دهند، اما عجیب است که جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی آن‌چنان که باید و شاید آن‌ها را تکان نداد.

ژرار بیار با اشاره به «مخالفت با حجاب اجباری» به عنوان یکی از شالوده‌های خیزش سراسری ایرانیان، دلیل عدم حمایت تمام و کمال چپ‌گرایان فرانسوی از جنبش «زن‌، زندگی، آزادی» را تفاوت اساسی در نگرش آن‌ها به حجاب در مقایسه با معترضان ایرانی می‌داند.

شماره ویژه شارلی ابدو برای سالگرد خیزش زن، زندگی، آزادی
شماره ویژه شارلی ابدو برای سالگرد خیزش زن، زندگی، آزادییورونیوز فارسی

سردبیر شارلی ابدو می‌گوید: «برای بخشی از چپ‌گرایان فرانسه حجاب به معنای آزادی، رهایی، مبارزه با نژادپرستی، فمینیسم و قدرت هر فرد است.»

اشاره ژرار بیار به حمایت چپ‌گرایان، به ویژه حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون، از فلسطینیان در جنگ غزه است.

آقای بیار در آخر این سرمقاله نویسد: «آیت‌الله‌ها باید قدردان بنیامین نتانیاهو باشند که با تبدیل مردم غزه به گوشت دم توپ‌هایش، به [سردمداران جمهوری اسلامی] اجازه داد تا دوباره لباس راحت مقاومت در برابر ظلم صهیونیست‌ها را به تن کنند و اتفاقا بخشی از چپ‌گرایان نیز بهانه خوبی برای بی‌اعتنایی به سرنوشت زنان ایرانی پیدا کردند.»

کاریکاتور در هفته‌نامه شارلی ابدو
کاریکاتور در هفته‌نامه شارلی ابدوCharlie Hebdo

عنوان: «روشنفکران ما نزد خمینی»

خمینی: پیش از ورود پاهایتان را خشک کنید.

روشنفکران: چه جنتلمنی!

«مردم ایران کمتر از آخوندها ضد اسرائيل هستند»

در مقاله دیگری در این شماره ویژه هفته‌نامه شارلی ابدو، یوان سیمویچ با اشاره به افزایش تنش‌های میان جمهوری اسلامی و اسرائيل در چند ماه اخیر و حمله موشکی و پهپادی سپاه به اسرائيل در پاسخ به حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق به موضع‌گیری مردم ایران در قبال اسرائيل و مساله فلسطین پرداخته است.

ویژه‌نامه شارلی ابدو برای ایران
ویژه‌نامه شارلی ابدو برای ایرانیورونیوز فارسی

نویسنده بر این باور است که مردم ایران بر خلاف زمان انقلاب ۵۷ و تا حدی جنگ هشت ساله ایران و عراق، دیگر مجذوب تبلیغات ضد صهیونیستی حکومت نیستند.

سیمویچ می‌نویسد: «در ایران مردم برای آزادی و در مخالفت با آخوندها به خیابان می‌آیند. مساله فلسطین که زمانی جزء اصلی لفاظی‌های رژیم تهران بوده است، اکنون به نظر نمی‌رسد که همانند عصر خمینی محوریت داشته باشد. سرکوب داخلی در ایران باعث شده است که توجه ایرانیان نسبت به مسائل خارجی، از جمله مساله اسرائيل منحرف شود.»

او با استناد به یک «نظرسنجی مخفی» از ایرانیان، می‌گوید که جمعیت شهرنشین ایران به مساله حقوق بشر در کشور خودشان بیش از اوضاع فلسطینیان اهمیت می‌دهند و حتی بعضی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که در صورتی که ارتباط با اسرائيل بتواند به کاهش تحریم‌های اقتصادی بینجامد حتی با گشایش روابط با اسرائيل نیز موافقند.

کاریکاتور دیگری در شارلی ابدو
کاریکاتور دیگری در شارلی ابدوCharlie Hebdo

«همه شرکت‌کنندگان برنده یک جایگاه در جهنم شدند»

در این هفته‌نامه همچنین با شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، سپیده فارسی، سینماگر و همچنین میترا حجازی‌پور استاد بزرگ شطرنج زنان ایرانی گفتگوهایی انجام شده است. همچنین مطلبی درباره نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل در این شماره منتشر شده است.

شارلی ابدو ماه گذشته مسابقه کاریکاتوری با عنوان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برگزار کرد. آثار برندگان این مسابقه در این شماره ویژه با عنوان «یک جا در جهنم برای همه برندگان رزرو شد» به چاپ رسیده است.

کاریکاتورهای شرکت‌کننده در مسابقه شارلی ابدو
کاریکاتورهای شرکت‌کننده در مسابقه شارلی ابدویورونیوز فارسی

در این ویژه‌نامه همچنین برخی از مطالب دو ویژه‌نامه پیشین شارلی ابدو که درباره اعتراضات ایران منتشر شده بود، مجددا چاپ شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاریکاتور «شارلی ابدو» درباره زلزله ترکیه؛ آیا آزادی بیان حد و مرز دارد؟

حمله به وبسایت شارلی ابدو؛ «آخوندها راضی نیستند»

واکنش‌ها به کاریکاتورهای شارلی ابدو؛ از تعطیلی مرکز ایران‌شناسی فرانسه تا انتقادات و حمایت‌ها