NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

دیپلماسی فوتبالی و جایزه ۱۰ هزار دلاری؛ ویتنام چرا حاضر شد میزبان روسیه باشد؟

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه ماه پس از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ویتنام، حدود ۶ هزار تماشاگر شاهد پیروزی ۳-۰ مهمان در روز پنجشنبه بودند.

آگهی

در میان ردیف صندلی های خالی استادیوم ملی مای دین که ۴۰ هزار نفر ظرفیت دارد، فام مین چین، نخست وزیر ویتنام و تعداد انگشت شماری از هواداران روسی هم حاضر بودند.

یک پرچم غول پیکر ویتنام بر روی سکوها نصب شده بود؛ جایی که معمولاً تماشاگران در آنجا می نشستند.

مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تیم ملی فوتبال روسیه از حضور در جام جهانی قطر و در ادامه از کلیه مسابقات رسمی ملی و باشگاهی محروم شد. آنها در مسابقات جام ملت‌های اروپا که تابستان امسال در آلمان برگزار شد نیز غایب بودند و در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ نیز حضور نخواهند داشت.

با این حال، تیم روسیه هنوز هم حریفانی برای بازی دوستانه در صحنه بین المللی پیدا می‌کند، که معمولاً متحدان سیاسی نزدیک این کشور هستند.

آنها در ماه مارس ۴-۰ تیم ملی صربستان را و سپس بلاروس را در مینسک شکست دادند. روسیه همچنین یک بار در ورزشگاه آزادی مقابل ایران قرار گرفت و به تساوی ۱-۱ رسید.

علاوه بر مسابقه با ویتنام، روسیه قرار است روز شنبه در مقابل تایلند هم مسابقه دهد و تیم پیروز برنده جایزه ۱۰ هزار دلاری این مینی تورنمنت خواهد بود.

سایمون چادویک، استاد ورزش و اقتصاد ژئوپلیتیک، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «به نظر می‌رسد مقامات مسکو از چنین دیدارهایی برای ایجاد مشروعیت و نفوذ در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این مسابقات نه فقط یک مسابقه فوتبال که می‌تواند شکلی از دیپلماسی باشد.»

برای ویتنام، که در رده ۱۱۵ جهان قرار دارد و قبلا از مسابقات مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا حذف شده ، بازی در برابر تیمی چون روسیه می‌تواند یک فرصت خوب به شمار آید. روس‌ها بازیکنان سرشناسی را در جهان فوتبال دارند از جمله ماتوی سافونوف که اخیرا به پاری‌سن‌ژرمن پیوسته و در بازی مقابل ویتنام هم حاضر بود.

والری کارپین ستاره سال‌های نه چندان دور فوتبال روسیه و سرمربی کنونی این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار برابر ویتنام گفت که بازیکنانش هر دو بازی را بسیار جدی می‌گیرند چرا که آنها مدتی است که فرصت مسابقه در مقابل تیم‌های ملی دیگر را نداشته است.

تران تو آنه، یک هوادار ویتنامی که بازی روز پنجشنبه را تماشا کرد می‌گوید شکست تیم کشورش مقابل روسیه امری اجتناب ناپذیر بوده اما صرف قرار گرفتن در مقابل چنین رقیب قدرتمندی هم می‌تواند یک چالش خوب باشد.

ویتنام و روسیه از دهه ۱۹۵۰ روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. اتحاد جماهیر شوروی سابق یکی از اولین کشورهایی بود که دولت هوشی مین ویتنام را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک با هانوی برقرار کرد.

آنها همچنین در طول سال‌های جنگ با ایالات متحده حمایت نظامی و تسلیحاتی قابل توجهی از نیروهای ویتنامی که با آمریکایی‌ها می‌جنگیدند ارائه دادند.

ویتنام در رای‌گیری سازمان ملل در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین رای ممتنع داده است و پوتین هم بابت این موضوع در مقاله‌ای در یک روزنامه متعلق به حزب کمونیست ویتنام از این موضع این کشور تشکر کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالی که ممکن است برخی از ویتنام به دلیل این میزبانی انتقاد کنند اما کارشناسان فوتبال می‌گویند هانوی تلاش می‌کند با بهره بردن از فرصت‌ها برای خود امتیازاتی کسب کند. در حالی که در شرایط عادی برای تیم فوتبال ضعیفی چون ویتنام امکان رویارویی با تیم فوتبال اروپایی به سادگی وجود ندارد حالا این فرصت ایجاد شده که آنها فوتبال خود را مقابل یک تیم فوتبال قدرتمند همچون روسیه محک بزنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ثروتمندترین زن ویتنام به اعدام محکوم شد؛ زنی که با دکه‌داری از فرش به عرش رسید

از هوش مصنوعی تا سفارش بوئینگ؛ ویتنام و آمریکا از قراردادهای تجاری جدید رونمایی کردند

آمریکا و ویتنام نسبت به «استفاده از زور» در دریای جنوبی چین هشدار دادند