NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله؛ نتانیاهو: این پایان کار نیست؛ نصرالله: عملیات ما موفقیت‌آمیز بود

خانه آسیب دیده از حمله حزب‌الله در عکا، شمال اسرائیل
خانه آسیب دیده از حمله حزب‌الله در عکا، شمال اسرائیل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب الله لبنان صبح یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی خود در حمله ۳۰ ژوئیه اسرائیل به بیروت، حمله گسترده‌ای را علیه چند پایگاه اسرائیلی آغاز کرده است. اسرائیل نیز از حملات «پیشگیرانه» به لبنان و انهدام ده‌ها سکوی پرتاب موشک حزب‌الله خبر داد.

آگهی

جنبش شیعی تحت حمایت ایران این عملیات را به عنوان بخشی از «مرحله اول» واکنش به ترور فؤاد شکر، فرمانده بلندپایه خود، خواند و اعلام کرد که «بیش از ۳۲۰» راکت کاتیوشا را به سوی ۱۱ پایگاه نظامی در اسرائیل پرتاب کرده است.

حزب‌الله لبنان ساعاتی پس از این حملات که پیش از آن عملیات پیشگیرانه اسرائیل را به همراه داشت، اعلام کرد که این مرحله از واکنش نظامی را در روز یکشنبه به پایان برده است.

در مقابل، ارتش اسرائیل نیز بامداد یکشنبه اعلام کرد که پس از اطلاع از تدارک حزب‌الله برای انجام «حملات گسترده»، حملات پیشگیرانه‌ای را به مواضع شبه‌نظامیان شیعی لبنانی انجام داده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل اعلام کرد حملات امروز علیه لبنان پس از آن انجام شد که مقامات نظامی کشورش از قصد حزب‌الله برای انجام حملات گسترده مطلع شدند و به این ترتیب در نخستین اقدام سکوهای پرتاب موشک در این کشور در حملاتی بازدارنده منهدم شدند.

نتانیاهو: این پایان کار نیست

عصر یکشنبه پس از گذراندن یک روز پر از تنش، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل با حملات خود در این روز به لبنان، هنوز «کلام آخر» خود را نگفته است.

او در ابتدای جلسه شورای وزیران گفت: «سه هفته پیش، فرمانده ارشد حزب الله را حذف کردیم و امروز طرح حمله آنها را خنثی کردیم».

اسرائیل که هنوز سطح این عملیات را به انجام حملاتی در بیروت گسترش نداده، یادآور شد که سامانه‌های دفاعی این کشور اغلب راکت‌ها و پهپادهای شلیک شده از سوی حزب‌الله را رهگیری و منهدم کردند.

ارتش همچنین اطمینان داد که پایگاه گلیوت (Glilot) که یکی از اهداف اصلی حزب‌الله در حملات روز یکشنبه بود «مورد اصابت قرار نگرفته» و آسیبی ندیده است.

با این وجود ارتش اسرائیل تایید کرد که حملات بامداد یکشنبه حزب‌الله منجر به کشته شدن یک سرباز نیروی دریایی اسرائیل در شمال این کشور شده است.

در بیانیه ارتش آمده است: «دیوید-موشه بن‌شیتریت ۲۱ ساله، در نبرد شمال اسرائیل جان باخت و دو سرباز دیگر زخمی شدند.»

حسن نصرالله طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرده بود که هدف اصلی عملیات «پایگاه گلیلوت، پایگاه اصلی اطلاعات نظامی اسرائیل» در «۱۱۰ کیلومتری مرز» است.

حسن نصرالله: عملیات ما «برای حفظ قدرت بازدارندگی محور مقاومت» بود

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله بعد از ظهر یکشنبه نام این عملیات را «اربعین» خواند و تاکید کرد که برای حفظ بازدارندگی محور مقاومت دست به چنین کاری زده است.

او در خصوص ارسال همزمان کاتیوشا و پهپاد نیز گفت که کاتیوشاها به این دلیل ارسال شدند تا پهپادها بتوانند با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند.

او مدعی شد که ادعای اسرائيل مبنی بر اینکه پایگاه‌های پرتاب موشک حزب‌الله مورد هدف قرار گرفته، کذب است و هیچ کدام از آنها مورد حمله اسرائيل قرار نگرفته‌اند.

او همچنین نتانیانیاهو را به وقت‌کشی در مذاکرات آتش‌بس متهم و تاکید کرد که به همین دلیل حزب‌الله تصمیم گرفته حملات خود را به نقاط مختلفی از خاک اسرائيل انجام دهد.

آگهی

حسن نصرالله همچنین مدعی شد که شلیک‌های این گروه لبنانی با موفقیت به پایگاه نظامی ۸۲۰۰ اسرائيل اصابت کرده‌اند و افزود «بنا به دلایلی که بعدا مشخص خواهد شد» حزب‌الله تصمیم گرفته بصورت مستقل این عملیات را انجام دهد.

واکنش‌های بین‌المللی

در پی حوادث این روز، شرکت هواپیمایی فرانسوی «ایرفرانس» اعلام کرد که خدماتش را به تل آویو و بیروت «حداقل تا روز دوشنبه ۲۶ اوت» متوقف می‌کند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که این کشور نیز به اسرائیل کمک کرده تا موشکهای شلیک شده از سوی حزب‌الله به سمت اسرائیل را رصد و ردیابی کند؛ با این وجود واشنگتن مستقیماً مداخله‌ای نکرده است.

او افزود: «ما اطلاعات، امکانات نظارت و شناسایی برای ردیابی حملاتی که منشاء آنها حزب‌الله لبنان بود، ارائه کردیم.»

آگهی

مصر، از میانجیان مذاکرات آتش‌بس، بر ضرورت «حفظ ثبات لبنان» تاکید کرد و عبدالفتاح السیسی در جریان دیدار با ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا «درباره خطرات گشودن جبهه جدیدی در لبنان هشدار داد».

حماس از حمله حزب‌الله به اسرائیل استقبال کرد و آن را «پاسخی محکم» و «سیلی به صورت دولت اسرائیل» دانست.

حوثی های یمن نیز پس از حملات حزب‌الله، بار دیگر اسرائیل را تهدید کردند و افزودند به حملات ماه گذشته اسرائیل علیه بندر حدیده یمن، پاسخ خواهند داد.

لغو وضعیت اضطراری در بسیاری از مناطق اسرائیل

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دقایقی پس از آغاز حملات ارتش این کشور به مواضع حزب‌الله در لبنان که تل‌آویو آن را بازدارنده می‌خواند، در سراسر این کشور دست‌کم برای ۴۸ ساعت آینده وضعیت اضطراری اعلام کرد.

آگهی

با این وجود ساعاتی بعد و پس از توقف عملیات، دولت اسرائیل وضعیت اضطراری را به جز مناطق مرزی در بقیه کشور لغو کرد.

بنیامین نتانیاهو که پیش‌تر از تشکیل جلسه فوق‌العاده کابینه امنیتی خود خبر داده بود، اعلام کرد که برای تامین امنیت ساکنان مناطق شمالی کشورش دست به هر کار می‌زند.

آقای نتانیاهو در آغاز نشست امنیتی کابینه اسرائیل گفت: «ما مصمم هستیم برای محافظت از کشورمان و بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌ها در امنیت کامل هر کاری انجام دهیم؛ هرکس به ما آسیب برساند، ما به او آسیب می رسانیم.»

ارتش اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله بامداد یکشنبه به لبنان، ده‌ها سکوی پرتاب موشک را برای پیشگیری از حملات گسترده‌تر حزب‌الله هدف قرار داده و منهدم کرده است.

آگهی

بخش عربی شبکه اسکای نیوز به نقل از یک منبع اسرائيلی اعلام کرد که حملات علیه حزب‌الله در حال حاضر پایان یافته و ادامه آن بستگی به واکنش نیروهای حزب‌الله دارد.

نتانیاهو: حمله به حزب‌الله گامی دیگر در تغییر وضعیت شمال است

بنیامین نتانیاهو در نشست فوق‌العاده کابینه امنیتی خود که روز یکشنبه در پی حملات پیشگیرانه به مواضع حزب‌الله تشکیل شد ضمن موفقیت آمیز خواندن این حملات ادعا کرد که نیروهای ارتش اسرائیل هزاران موشک کوتاه‌برد شبه‌نظامیان لبنانی را پیش از شلیک منهدم کردند.

حزب‌الله اما در واکنش به ادعای اسرائیل (در خصوص خنثی کردن حمله‌ای بزرگ و هدف قرار دادن مواضع شبه نظامیان پیش از دست زدن به این حمله)، چنین ادعایی را بی‌اساس خوانده و تاکید کرده است که گذشت زمان آثار واقعی حملات حزب‌الله را مشخص خواهد کرد.

برخی منابع پیش‌تر اعلام کرده بودند که در صورت عدم حملات به موقع و پیشگیرانه از سوی اسرائیل، نیروهای حزب‌الله آماده شلیک هزاران راکت، موشک و پهپاد به مناطق مختلف اسرائیل از جمله تل‌آویو بودند و مقر موساد و ارتش اسرائیل نیز در فهرست اهداف آنها قرار داشت.

آگهی

آقای نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «حزب‌الله سعی داشت صبح زود با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل حمله کند. ما به ارتش دستور دادیم دست به یک حمله پیشگیرانه قدرتمند برای رفع تهدید‌های موجود بزند.»

وی افزود: «ارتش اسرائیل هزاران موشک کوتاه‌برد را نابود کرد که همگی برای آسیب رساندن به شهروندان و نیروهای ما در جلیل طراحی شده بودند. علاوه بر این، ارتش اسرائیل تمام پهپادهایی را که حزب‌الله به سمت مرکز کشور پرتاب کرده بود، رهگیری کرد.»

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد: «نصرالله در بیروت و خامنه‌ای در تهران باید بدانند که این گامی دیگر در مسیر تغییر وضعیت شمال و بازگرداندن ساکنان ما به خانه‌هایشان در امنیت کامل است.»

مسئولان لبنانی: حملات اسرائیل دست‌کم ۳ کشته به جا گذاشته است

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در پی حملات روز یکشنبه اسرائیل به این کشور دست‌کم ۳ نفر کشته شده‌اند.

آگهی

بنا به این گزارش ۲ نفر در «حمله دشمن اسرائیلی» به روستای الطیری و نفر سوم در «حمله پهپادهای اسرائیل به خودرویی در روستای خیام» جان باختند.

این منبع همچنین از مجروح شدن دو تن دیگر از جمله یک فرد سوری در حملات زنجیره‌ای اسرائیل به جنوب لبنان خبر داد.

جنبش امل از متحدان حزب الله نیز اعلام کرد که یکی از اعضای این جنبش که اهل خیام است، در حمله اسرائیل کشته شده است.

از سوی دیگر مسئولان حزب‌الله اعلام کردند که حسن نصرالله، رهبر این جنبش شیعی تحت حمایت ایران عصر امروز، راس ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ سخنرانی خواهد کرد.

آگهی

در پی انجام حملات سنگین متقابل از سوی اسرائیل و حزب‌‌الله که بیم گسترش آن نیز می‌رود، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد و گفت تحولات جاری را زیر نظر دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود و تلاش برای ثبات منطقه ادامه خواهیم داد».

به گفته وی، بنا به دستور جو بایدن «مقامات ارشد آمریکایی در ارتباط دائمی با همتایان اسرائیلی خود هستند و اوضاع را رصد می‌کنند.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زندگی و شب زنده‌داری» در بیروت؛ دختران و زنان لبنان در مورد جنگ حزب‌الله و اسرائیل چه می‌گویند؟

جنگنده‌های اسرائيلی دیوار صوتی را در بیروت شکستند؛ رهبر حزب‌الله لبنان: پاسخ به اسرائيل قطعی است

ارسال تجهیزات پزشکی به لبنان پیش از جنگ احتمالی؛ هشدار «نوتام» در آسمان ایران تکذیب شد