NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

میمون‌های مست کارائیب؛ نخستی‌هایی که شبیه انسان عمل می‌کنند

vervet monkey
vervet monkey Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بهشت ​​گرمسیری کارائیب، جزیره سنت‌کیتس به دلایل متعددی برای گردشگران شناخته شده است؛ از سواحل بکر و فرهنگ پر جنب و جوش آن گرفته تا میمون‌های مست.

آگهی

در این جزیره، یک گروه از میمون‌های گونۀ وروت (vervet monkey) به دلیل علاقه‌ای که به مصرف الکل دارند، مشهورند و البته فرصت منحصربفردی را نیز برای مطالعه رفتارهای مشابه میان نخستی‌ها و انسان‌ها بوجود آورده‌اند.

سه قرن پیش، مهاجران اروپایی که در این جزیره مستقر شدند، با خود مهارتهایی مانند چگونگی تولید نیشکر همچنین شیوه تولید الکل تقطیر شده رام (Rhum) را به دریای کارائیب بردند.

به این ترتیب همزمان با گسترش مزارع نیشکر در این جزیره، کارخانه‌های تقطیری که رام را از ملاس یا شیره نیشکر تولید می‌کردند، زیاد شدند.

پسماندهای این کارخانه‌های تقطیر، از جمله نیشکر تخمیر شده و دور ریخته شده، اغلب در مکان‌هایی رها می‌شدند که میمون‌های محلی به آنجا دسترسی داشتند.

با گذشت زمان، این نخستی‌های باهوش با طعم الکل آشنا شدند. آنها ابتدا با طعم تخمیر نیشکر آشنا شدند و سپس به سمت بارها و استراحتگاه‌های محلی حرکت کردند تا دور از چشم گردشگران، کوکتل‌های آنها را بنوشند.

اکنون میمون‌های ورونت جزیره سنت‌کیتس به دلیل علاقه‌شان به نوشیدنی‌های الکلی مشهورند و رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که بسیار شبیه رفتارهای انسان‌های مست است.

اینکه چگونه رفتار آنها تحت تأثیر الکل تا این اندازه شبیه رفتار انسان‌ها می شود، همچنان موضوع مورد علاقه پژوهشگران است و در ادامه چند شباهت قابل توجه معرفی می‌شود:

سطوح مختلف تحمل

درست مانند انسان‌ها، رفتار همه این میمون‌ها در قبال مصرف الکل یکسان نیست. برخی از آنها می‌توانند مقدار قابل توجهی بنوشند بدون اینکه علائم واضحی از مستی نشان دهند و برخی دیگر تنها پس از چند جرعه نوشیدن گیج می‌شوند و تلوتلو می‌خورند.

الگوهای اجتماعی برای نوشیدن

در میان این میمون‌ها، برخی مانند انسان‌ها ترجیح می‌دهند بصورت گروهی مشروب بنوشند و برخی دیگر منزوی‌تر هستند و از دیگران دور می‌شوند تا در آرامش از نوشیدنی خود لذت ببرند. جالب اینجاست که این میمون‌ها «تیپ‌های شخصیتی» مشابهی دارند که در انسان‌های الکلی نیز دیده می‌شود.

اعتیاد و اعتدال

این میمون‌ها نیز ممکن است به الکل وابسته شوند؛ البته نه به‌شدت انسانها. برخی به مصرف زیاد الکل رو می‌آورند؛ در حالی که برخی دیگر اعتدال بیشتری نشان می‌دهند یا بطور کلی از الکل اجتناب می‌کنند.

اثرات صبحگاهی نوشیدن الکل

«خماری» یک تجربه جهانی است که در این حیوانات نیز دیده شده است. برخی از میمون‌ها پس از یک شب نوشیدن زیاد، رفتارهایی شبیه به خماری انسان‌ها از خود نشان می‌دهند. تنبل و تحریک‌پذیر می‌شوند و به دنبال آب یا میوه‌های شیرین هستند تا احتمالاً از بدمستی خود بکاهند.

نکته آخر نیز اینکه، هر چه میمون الکلی‌تر باشد، احتمال اینکه رهبر گروه شود و دیگران از او پیروی کنند، بیشتر می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جولان میمون‌ها در تایلند در شهری که ساکنانش از حملات این جانوران به ستوه آمده‌اند

اگر طوطی‌ها می‌توانند زبان انسان‌ها را تقلید کنند چرا میمون‌ها نمی‌توانند؟

چرا انسان‌ها برای برقراری ارتباط می‌توانند حرف بزنند ولی میمون‌ها جیغ می‌کشند؟