NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اهمیت استراتژیک شهر «سودژا » روسیه که اوکراین تصرف کرد در چیست؟

سربازان اوکراینی در کورسک
سربازان اوکراینی در کورسک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه مدعی شد که نیروهای نظامی این کشور کنترل کامل شهر سودژا در منطقه کورسک روسیه، واقع در نزدیکی مرز اوکراین را به دست گرفته‌اند.

آگهی

در این مطلب نگاهی مختصر می‌اندازیم به این شهر تا با ویژگی‌ها، موقعیت جغرافیایی و اهمیت راهبردی آن بیشتر آگاه شویم.

سودژا کجا واقع شده و وسعت آن چقدر است؟

این شهر که پیش از آغاز حمله نظامی فرامرزی اوکراین به منطقه کورسک در ششم اوت، نزدیک به ۵۰۰۰ نفر جمعیت داشت، در حدود ۱۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

شهر سودژا مرکز اداری منطقه کورسک است که پیش‌تر خبرهایی مبنی بر کنترل نیروهای اوکراینی بر بخش عمده‌ای از آن منتشر شده بود.

سودژا به چه شهرت دارد؟

این شهر در میانه جنگ‌های روسیه و لهستان در قرن هفدهم میلادی ساخته شد و در قرن ۱۹ با شهرت یافتن در زمینه سرامیک رونق گرفت.

سودژا طی جنگ دوم جهانی در جریان نبرد با نیروهای مهاجم نازی متحمل آسیب‌های زیادی شد اما بعدها از دل ویرانه‌ها دوباره ساخته و بازسازی شد.

آیا سودژا اهمیت استراتژیک دارد؟

بله، سودژا از نظر استراتژیک شهری بسیار با اهمیت است. گاز طبیعی روسیه که از میدان‌های گازی غرب سیبری و از طریق اوکراین به اروپا منتقل می‌شود، از یک ایستگاه اندازه‌گیری مرز در منطقه سودژا عبور می‌کند.

با وجود جنگ ۲.۵ ساله، انتقال گاز روسیه به اروپا قطع نشده و همچنان ادامه دارد؛ این امر به شرکت دولتی و غول‌آسای نفت و گاز روسیه موسوم به «گازپروم» روسیه امکان می‌دهد تااز فروش گاز کسب درآمد کند؛ در این میان اوکراین نیز از حق ترانزیت گاز، بهره‌مند می‌شود.

ایستگاه پمپاژ و اندازه‌گیری گاز طبیعی انتقالی روسیه به اروپا در شهر سودژا
ایستگاه پمپاژ و اندازه‌گیری گاز طبیعی انتقالی روسیه به اروپا در شهر سودژاAP Photo

اوکراین چگونه کنترل سودژا را به دست گرفت؟

نیروهای اوکراینی چند ساعت پس از آغاز تهاجم در ۶ اوت وارد سودژا شدند و با مقاومت اندکی از سوی مرزبانان مسلح به سلاح‌های سبک و واحدهای پیاده‌نظام کوچک در امتداد مرز مواجه شدند.

نیروهای اوکراینی همچنین با مقاومت‌هایی عمدتا از ناحیه نیروهای کمکی چچنی در داخل سودژا روبرو شدند که تا شامگاه پنج‌شنبه و پیش از اعلام تصرف کامل شهر از سوی ولودیمیر زلنسکی ادامه داشت.

مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که قصد دارند یک دفتر فرماندهی نظامی را در سودژا تأسیس کنند که ظاهراً هدف آن توزیع کمک‌های انسانی و هماهنگی عملیات جاری در منطقه است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام وضعیت اضطراری در بلگورود؛اوکراین با ادعای پیشرفت‌های تازه نظامی: بدنبال اشغال خاک روسیه نیستیم

پوتین فرمان تشکیل دومین ارتش بزرگ دنیا بعد از چین را صادر کرد

ارتش روسیه با ادعای ادامه پیشروی برای تصرف پوکروفسک؛ کنترل نوهرودیفکا را بدست گرفتیم