NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«قمار کی‌یف» با بزرگترین عملیات‌ جنگی در کورسک روسیه؛ مسکو: پیشروی اوکراینی‌ها را متوقف کردیم

تانک‌های روسی در شهر کورسک
تانک‌های روسی در شهر کورسک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای روسیه روز سه‌شنبه ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) با موشک، پهپاد و حملات هوایی به سربازان اوکراینی حاضر در منطقه کورسک یورش بردند و به گفته یکی از فرماندهان ارشد، موفق شدند پیشروی اوکراینی‌ها را متوقف کنند.

آگهی

سربازان اوکراینی یک هفته پیش در یک حمله غافلگیرانه از مرز روسیه گذشته و در بزرگترین عملیات‌شان از زمان آغاز جنگ، وارد منطقه کورسک شدند و ادعا کردند که هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه به کنترل خود در‌آورده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از آغاز حمله اوکراین به کورسک گفته بود هدف کی‌یف از آن حمله بهبود موقعیت خود پیش از مذاکرات احتمالی و کند کردن پیشروی نیروهای روسی در امتداد جبهه بوده است.

خارج کردن کورسک از کنترل روسیه به دست اوکراین، علامت ضعف دفاع مرزی روسیه تعبیر شده است. مسکو وادار شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از سکنه را از منطقه خارج کند و نیروهای ذخیره را به آنجا بفرستد تا منطقه حائل امنیتی ایجاد کنند.

وبلاگ‌نویسان جنگ روسی از نبردهای شدید در سراسر جبهه کورسک خبر دادند و نوشتند نیروهای اوکراینی سعی دارند ناحیه تحت کنترل خود را گسترش دهند. آنها با این حال می‌گویند که روسیه سربازان و تسلیحات سنگین را وارد منطقه کرده و بسیاری از حملات اوکراین را دفع کرده است.

ادعای سرلشگر چچنی ارتش روسیه

وزارت دفاع روسیه تصاویری از حمله بمب‌افکن‌های سوخو-۳۴ به نیروهای اوکراینی در منطقه مرزی کورسک و نیز از یورش نیروهای پیاده نظام خود به مواضع اوکراین را منتشر کرد.

سرلشکر عبدی علاء‌الدینوف، فرمانده یگان نیروهای ویژه چچنی «احمد» در صف روسیه گفت: «برتری لجام گسیخته دشمن در حال حاضر متوقف شده است. دشمن از قبل می‌دانست حمله رعدآسایی که برنامه‌ریزی کرده بود، نتیجه نمی‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری تاس، این مقام نظامی روس همچنین مدعی شد که اوکراین با بیشترین تلفات از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روبرو شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ادبیات رسمی روسیه، جنگ اوکراین «عملیات ویژه نظامی» خوانده می‌شود.

خروج شهروندان از کورسک
خروج شهروندان از کورسکAP/Government of Kursk region of Russia https://kursk.ru.

مشخص نیست کدام یک از طرفین نبرد کنترل شهر سودژا در خاک روسیه را در دست دارند. روسیه از طریق این شهر ۷ هزار نفری گاز خود را از سیبری غربی به اوکراین و از آنجا به اسلواکی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا پمپ می‌کند. گازپروم روز سه شنبه اعلام کرد که همچنان گاز خود را از طریق سودژا به اوکراین پمپاژ می‌کند.

آلکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری کورسک، روز دوشنبه گفت که اوکراین ۲۸ شهرک را در این منطقه تحت کنترل دارد و عمق منطقه هجوم نیروهای اوکراینی در خاک روسیه حدود ۱۲ کیلومتر و عرض آن ۴۰ کیلومتر بوده است.

هزار کیلومتر مربعی که اوکراین ادعای کنترل آن را دارد بیش از دو برابر ارقام ارائه شده توسط اسمیرنوف است.

خبرگزاری رویترز نوشت قمار اوکراینی‌ها برای تهاجم جسورانه به بزرگترین قدرت هسته‌‌ای جهان، خطراتی را برای کی‌یف و مسکو به همراه دارد.

قمار مرزی

پس از آغاز تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲، رهبران غربی گفتند به اوکراین کمک خواهند کرد تا نیروهای روسی را در میدان نبرد شکست داده و آنها را بیرون برانند. اوکراین در سال ۲۰۲۲ بخش‌های وسیعی از خاکش را پس گرفت.

اوکراین در سال ۲۰۲۳ با ضدحمله نتوانست در میان خطوط به هم پیوسته ارتش روسیه خللی ایجاد کند و برعکس، نیروهای روسی در سال جاری به عمق خاک اوکراین پیشروی کردند.

آگهی

پوتین در محل اقامت خود در «نوو اوگاریوو» در خارج از مسکو به مقامات ارشد گفت که روسیه نیروهای اوکراینی را بیرون خواهد کرد و وعده «پاسخی درخور» به اوکراین را داد. او گفت که نیروهای روسی به پیشروی خود در امتداد سایر بخش‌های جبهه شتاب بخشیده‌اند.

با این همه، اشغال تکه‌ای از سرزمین روسیه به دست نیروی خارجی برای ارتش روسیه و پوتین شرم‌آور بود. پوتین روز دوشنبه در نشستی در تلویزیون ظاهر شد، بی تاب به نظر می‌رسید. روسیه کمتر از یک پنجم از قلمروهایی را که در سطح بین‌المللی به عنوان خاک اوکراین به رسمیت شناخته شده است، در کنترل خود دارد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی شبانه خود به هموطنانش گفت که عملیات در روسیه یک موضوع امنیتی اوکراین است و روسیه تاکنون از کورسک برای انجام حملات بسیاری علیه اوکراین استفاده کرده است.

آگهی

اما همزمان با گسیل نیروهای اوکراینی به کورسک، بخش‌های دیگر جبهه نبرد برای اوکراین درست در زمانی که روسیه در حال پیشروی است، آسیب‌پذیر می‌نماید. روسیه که ارتش بسیار بزرگتری دارد، می‌تواند دست به محاصره نیروهای اوکراینی بزند.

حامیان غربی اوکراین که از کشیده شدن دامنه جنگ به رویارویی مستقیم بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده پرهیز می‌کنند، گفتند که هیچ هشدار قبلی در مورد حمله اوکراین دریافت نکرده‌اند.

نشست شورای عالی امنیت ملی روسیه با حضور پوتین برای بررسی وضعیت کورسک در روز دوشنبه ۱۲ اوت
نشست شورای عالی امنیت ملی روسیه با حضور پوتین برای بررسی وضعیت کورسک در روز دوشنبه ۱۲ اوتGavriil Grigorov/Sputnik

پوتین گفت که غرب از اوکراین برای «جنگ نیابتی» با روسیه استفاده می‌کند و تهاجم مرزی تلاشی برای تضعیف ثبات داخلی روسیه است.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه، اس‌وی‌آر اعلام کرد که زلنسکی گام‌های «دیوانه‌واری» برمی‌دارد که خطر تشدید تنش بسیار فراتر از مرزهای اوکراین را به دنبال دارد.

آگهی

مقامات محلی گفتند که در کورسک، ۱۲۱ هزار نفر قبلاً خود منطقه را ترک کرده یا از آن اخراج شده‌اند و ۵۹ هزار نفر دیگر نیز در حال خروج هستند. فرماندار کورسک گفت: «در منطقه بلگورود روسیه که هم مرز با کورسک است، ۱۱هزار غیرنظامی نیز از محل سکونت خود خارج شده‌اند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجارهای خط لوله نورد استریم؛ «زلنسکی به درخواست سیا دستور توقف داد اما زالوژنی عملیات را اجرا کرد»

اعلام وضعیت فوق‌العاده در غرب روسیه با آغاز حملات اوکراین به کورسک

جنگ اوکراین و امکان صلح؛ روسیه تهدید کرد؛ زلنسکی از گسترش برنامه موشکی خبر داد