NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مقابله با باندهای تبهکار سوئد؛ ماموران پلیس‌ «نوردیک» دست به دست هم می‌دهند

پلیس سوئد
پلیس سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت سوئد روز چهارشنبه ۱۴ اوت اعلام کرد که کشورهای «نوردیک» قصد دارند با افزایش همکاری‌های پلیسی و ایجاد یک مرکز مشترک در استکهلم، مانع گسترش فعالیت‌های باندهای تبهکار سوئدی به کشورهای نروژ، فنلاند و دانمارک شوند.

آگهی

«نوردیک» به منطقه‌ای فرهنگی و جغرافیایی و به اصطلاح وایکینگ نشین اطلاق می‌شود که کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و نیز قلمروهای خودمختار الند، گرینلند، سوالبار و فاروئه را در بر می‌گیرد. نوردیک اغلب همسان «اسکاندیناوی» قلمداد و هم‌معنی با آن به‌کار برده می‌شود. اسکاندیناوی اما تنها شامل سه کشور دانمارک، نروژ و سوئد است.

اگرچه باندهای تبهکار سوئدی مدت‌ها است که یکی از خشن‌ترین باندهای تبهکاری در اروپا هستند اما متهم شدن ۱۰ سوئدی در دانمارک به تلاش برای قتل یا داشتن اسلحه، به نگرانی‌‌ها در مورد فعالیت‌های این باندهای تبهکار در دانمارک دامن زد.

این نگرانی‌ها زمانی تشدید شد که بیش از نیمی از ۱۰ سوئدی که به تلاش برای قتل و داشتن اسلحه متهم شده‌اند، نوجوان هستند.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد به رویترز گفت که در پاسخ به وضعیت پیش آمده، سوئد و دانمارک تصمیم گرفتند افسران پلیس خود را در کشورهای یکدیگر مستقر کنند.

او یکی از اهداف اصلی این اقدام را تسهیل و تسریع در اشتراک‌گذاری اطلاعات میان سوئد و دانمارک عنوان کرد.

وزیر دادگستری سوئد، یکی دیگر از اهداف این طرح را شناسایی به‌موقع کودکان و نوجوانان در معرض خطر و جلوگیری از جذب شدن آن‌ها در باندهای تبهکاری عنوان کرد.

همچنین یک مرکز مشترک از نیروهای پلیس فنلاند، نروژ و دانمارک در استکهلم ایجاد خواهد شد. افسران پلیس نروژ و فنلاند هم‌اکنون در استکهلم مستقر شده‌اند و افسران پلیس دانمارک نیز قرار است طی چند هفته آینده به این مرکز ملحق شوند.

باندهای دانمارکی برای انجام حملات خشونت‌آمیز علیه رقبای خود از اعضای باندهای تبهکار سوئدی استفاده می‌کنند. پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک گفت که از ماه آوریل تاکنون ۲۵ مورد از این نوع حملات انجام شده است.

او اعضای باندهای تبهکار سوئدی که با باندهای دانمارکی همکاری می‌کنند را «کودک سرباز» معرفی کرد و نسبت به وضعیت خشونت در سوئد و تأثیر منفی آن بر کشورش ابراز نگرانی کرد.

هوملگارد روز چهارشنبه در یک نشست خبری مدعی شد که سیاست‌های مهاجرتی «ناموفق» سوئد نه تنها بر دانمارک، بلکه بر بیشتر کشورهای اسکاندیناوی تأثیر گذاشته؛ موضوعی که برای دانمارک نگران‌کننده است.

استرومر نیز در مقابل گفت اگرچه با بخش زیادی از انتقادات مربوط به مشکل باندهای سوئدی موافق است اما تأکید کرد که دانمارک نیز نسبت به باندهای تبهکاری در این کشور مسئولیت دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سوئد برای چندین دهه یکی از سخاوتمندترین سیاست‌های مهاجرتی را در کشورهای غربی داشت، اما در سال‌های گذشته به‌دلیل افزایش شدید جرائم‌، این سیاست‌ها را به طور قابل توجهی سخت‌تر کرده است.

سوئد بالاترین نرخ خشونت با اسلحه را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است. در سال گذشته میلادی ۵۵ نفر در ۳۶۳ حادثه جداگانه در سوئد با جمعیت ۱۰ میلیون نفری کشته شدند و این در حالی است که در سه کشور دیگر شمال اروپا فقط ۶ تیراندازی مرگبار در مدت زمان مشابه روی داده است.

نروژ اعلام کرده است که باندهای تبهکار سوئدی در حال حاضر در تمام نقاط این کشور فعال شده‌اند.

آگهی

مرزهای باز اتحادیه اروپا به جابه‌جایی آسانتر اعضای باندهای تبهکاری در بین کشورهای اسکاندیناوی کمک می‌کند. از همین رو دانمارک در تابستان امسال بر نظارت بر مرز خود با سوئد افزوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئد، پایتخت جرایم با اسلحه در اروپا؛ نوجوانانی که در مراکز بازپروری برای تبهکاری تربیت می‌شوند

استهکلم: باندهای تبهکار سوئد تبدیل به نیروی نیابتی ایران علیه یهودیان و اسرائیل شده‌اند

نخست‌وزیر سوئد برای مهار خشونت و مقابله با باندهای تبهکار دست به دامن ارتش شد