NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رویترز: میلیاردها دلار و یورو با وجود تحریم‌ها به روسیه رسیده است

انتقال میلیاردها دلار و یورو به روسیه با وجود تحریم‌ها
انتقال میلیاردها دلار و یورو به روسیه با وجود تحریم‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز بر اساس مشاهده داده‌های گمرکی خبر داد که از زمان تحریم‌های اسکناس دلار و یورو از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه در مارس ۲۰۲۲ و پس از آغاز جنگ اوکراین، حدود ۲.۳ میلیارد دلار و یورو اسکناس به روسیه ارسال شده است.

آگهی

این داده‌های آماری که پیشتر خبری نشده بودند، نشان می‌دهند که روسیه باوجود دور زدن تحریم‌های جلوگیری کننده از واردات اسکناس، همچنان از آن‌ها به عنوان ابزارهای مفید برای تجارت و سفر استفاده می‌کند.

داده‌های گمرکی همچنین نشان می‌دهند که پول نقد از کشورهایی مانند امارات عربی متحده و ترکیه که محدودیت‌های تجاری علیه روسیه را اعمال نکرده‌اند، به این کشور منتقل شده است.

در این گزارش‌، کشور مبدأ برای بیش از نیمی از این اسکناس‌ها ذکر نشده است.

در ماه دسامبر گذشته، دولت آمریکا موسسات مالی که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک کنند را به اعمال مجازات تهدید کرد. همچنین از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۴، تحریم‌هایی علیه شرکت‌های کشورهای ثالث که در دور زدن این تحریم‌ها نقش داشته‌اند، وضع کرده است.

یوان چین بر دلار آمریکا پیشی گرفته و به پرمعامله‌ترین ارز خارجی در مسکو تبدیل شده است، هرچند همچنان مشکلات پرداختی قابل توجهی در مورد آن‌ وجود دارد.

دیمیتری پولوی، رئیس بخش سرمایه‌گذاری در شرکت دارایی آسترا در روسیه، گفت که بسیاری از روس‌ها همچنان ارز خارجی را برای سفرهای برون‌مرزی، واردات اندک و پس‌انداز به شکل نقدی می‌خواهند. او به رویترز گفت که برای افراد، دلار همچنان یک ارز قابل اعتماد است.

در سال ۲۰۲۲، مسکو پس از تحریم‌های گسترده‌ای که از سوی کشورهای غربی، به ویژه آمریکا علیه روسیه اعمال شد و دسترسی این کشور را به سیستم مالی جهانی قطع کرد و باعث مشکلات زیادی در پرداخت‌ها و تجارت بین‌المللی روسیه شد، دلار و یورو را «ارزهای سمی» نامید.

حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه در اروپا مسدود شده است.

سوابق داده‌های گمرکی دوره زمانی از مارس ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳ را پوشش می‌دهند و رویترز به داده‌های جدیدتر دسترسی نداشته است.

این داده‌ها نشان می‌دهند که پیش از آغاز جنگ اوکراین، ورود اسکناس به روسیه به شدت افزایش یافته است. بنا به این گزارش، از نوامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ میلادی، ۱۸.۹ میلیارد دلار و یورو اسکناس وارد روسیه شده، و این در حالی است که در چهار ماه پیش از این دوره، فقط ۱۷ میلیون دلار اسکناس وارد این کشور شده بود.

بنا به گفته مدیر یکی از شرکت‌های حقوقی آمریکایی که رویترز با او گفتگو کرده است، افزایش ناگهانی ورود اسکناس‌ها به روسیه پیش از حمله این کشور به اوکراین نشان می‌دهد که هدف روس‌ها از این اقدام، حفاظت از خود در برابر تحریم‌های احتمالی بوده است.

خروج‌های محدود

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، بانک مرکزی روسیه به‌سرعت برداشت‌های نقدی ارزی را برای افراد محدود کرد تا از این طریق به حمایت از روبل ضعیف‌شده بپردازد.

بر اساس این داده‌ها، از فوریه ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، فقط ۹۸ میلیون دلار اسکناس دلار و یورو از روسیه خارج شده است. در مقابل، ورود ارزهای خارجی به مراتب بیشتر بوده است.

شرکت «ارو ترید» (Aero-Trade) که خدمات خرید بدون عوارض در فرودگاه‌ها و پروازها ارائه می‌دهد، بزرگ‌ترین واردکننده ارز خارجی به روسیه بوده است. این شرکت ورود حدود ۱.۵ میلیارد دلار اسکناس به روسیه را در این مدت اعلام کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

سوابق گمرکی نشان می‌دهند که در فوریه سال گذشته، محموله‌ای به ارزش ۲۰ میلیون یورو توسط شرکت «Yves Rocher Vostok» و با مدیریت شرکت «ارو ترید» وارد روسیه شده است. شرکت «Yves Rocher Vostok» زیرمجموعه‌ای از گروه لوازم آرایشی فرانسوی «Yves Rocher» است که هنوز هم ده‌ها فروشگاه در روسیه دارد.

در داده‌های مشاهده شده، کشور مبدأ یا نام تأمین‌کننده ذکر نشده است.

گروه لوازم آرایشی فرانسوی «Yves Rocher» هرگونه ارتباط این گروه و شرکت «Yves Rocher Vostok» را با شرکت «ارو ترید» رد کرده است.

طلا، اسلحه و بانکداری

بر اساس سوابق گمرکی، بیش از یک چهارم از ۲.۲۷ میلیارد دلار اسکناس وارداتی به روسیه توسط بانک‌ها و بیشتر در ازای فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره صورت گرفته است.

آگهی

از مارس ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳، چند بانک روسی مبلغ ۵۸۰ میلیون دلار اسکناس از برون مرز دریافت کرده و مقادیر تقریبا معادل فلزات گرانبها صادر کرده‌اند.

برای مثال، بانک روسی «ویتابانک» از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۳ میلادی، در مقابل واردات حدود ۶۴.۸ میلیون دلار اسکناس از یک شرکت ترکیه‌ای، حدود ۵۹.۵ میلیون دلار طلا و نقره به این شرکت ترکیه‌ای صادر کرده است.

بر اساس داده‌های گمرکی، نهادهایی که تحت کنترل هلدینگ‌های نظامی-صنعتی دولتی روسیه موسوم به «روستک» قرار دارند نیز از دیگر واردکنندگان اصلی اسکناس‌ها به روسیه بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ پزشکیان به انتقادها از وزرای پیشنهادی: بهترین وضعیت ممکن را رقم زدم

رویترز: ایران به زودی صدها موشک بالستیک به روسیه تحویل می‌دهد

ولادیمیر پوتین برای پیروزی در پنجمین انتخابات ریاست جمهوری با چه چالش‌هایی مواجه است؟