NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کارنامه «درخشان» ایران در المپیک پاریس؛ آمریکا با مدال طلای دقیقه ۹۰ صدر جدول را از چین ربود

ناهید کیانی، تکواندوکار ایرانی (سمت چپ) برنده مدال نقره در کنار برندگان مدال‌های طلا و برنز از جمله کیمیا علیزاده
ناهید کیانی، تکواندوکار ایرانی (سمت چپ) برنده مدال نقره در کنار برندگان مدال‌های طلا و برنز از جمله کیمیا علیزاده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت (۵ تا ۲۱ مرداد) به میزبانی فرانسه برگزار شد که ایران نیز با کاروانی متشکل از ۴۰ ورزشکار در آن شرکت کرد.

آگهی

حاصل تلاش ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴، کسب ۱۲ مدال شامل ۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز بود. بدین ترتیب، المپیک پاریس بهترین عملکرد کاروان ایران بعد از المپیک لندن از نظر تعداد مدال‌های کسب‌شده بود. ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۱۲ در مجمو ع ۱۳ مدال کسب کرده بودند. اما از نظر تعداد مدال طلای کسب شده، المپیک پاریس برای کاروان ایران نتیجه‌ای مشابه المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو به همراه داشت.

البته در المپیک لندن هم در جریان بازی‌ها ورزشکاران ایرانی موفق به کسب ۴ مدال طلا (مجموع ۱۰ مدال) شده ‌بودند ولی پس از چند سال و با مثبت اعلام شدن نتیجه دوپینگ چند ورزشکار خارجی، ایران صاحب ۳ مدال طلای دیگر شد و رتبه آن در میان سایر کشورها از هفدهم به چهاردهم ارتقاء یافت.

در جریان برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، آرین سلیمی در وزن ۸۰+ کیلوگرمِ تکواندو، سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی موفق به کسب مدال طلا شدند.

مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم تکواندو، ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو، علیرضا مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد، امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد و رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد صاحب گردن‌آویز نقره شدند.

مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم تکواندو، امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد مدال برنز کسب کردند.

در این دوره، ایران و توسط آرین سلیمی پس از ۱۶ سال در رشته تکواندو صاحب مدال طلا شد و ناهید کیانی با حضور در رقابت فینال بالاترین افتخار را برای ورزشکاران زنِ ایرانی در المپیک کسب کرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در رده‌بندی نهایی نیز ایران پایین‌تر از برزیل (۳ طلا، ۷ نقره و ۱۰ برنز) و بالاتر از اوکراین (۳ طلا، ۵ نقره و ۴ برنز) در جایگاه بیست و یکم قرار گرفت.

صدر جدول هم پس از برتری تیم بسکتبال زنان آمریکا در مسابقه فینال که عصر یکشنبه برگزار شد، با کسب ۴۰ مدال طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز از آن ایالات متحده شد. چین، ژاپن، استرالیا و فرانسه میزبان، رتبه‌های دوم تا پنجم را از آن خود کردند.

فرانسه در حالی موفق به کسب ۶۴ مدال از جمله ۱۶ طلا، ۲۶ نقره و ۲۲ برنز شد که در المپیک ۲۰۲۰ در مجموع ۳۳ مدال کسب کرده بود.

اختتامیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، ساعت ۲۱ به وقت محلی در ورزشگاه «استاد دو فرانسِ» شهر پاریس برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دفاع پزشکیان از فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس: ملاک اصلی انتخاب افراد توانمندی و تخصص بود

میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی پس از ۲۰ سال به اروپا باز‌می‌گردد و ایتالیا ابتکارات جدیدی درسر دارد

حاشیه‌های المپیک پاریس؛ بازیکنان تیم واترپلو یونان خودروهای کنار خیابان را بلند کردند