NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انتقادهای جهانی از «قتل عام خونین غیرنظامیان» در غزه؛ اسرائیل می‌گوید ۱۹ «عامل تروریستی» را کشته است

حیاط مدرسه تابعین پس از حمله دهم اوت
حیاط مدرسه تابعین پس از حمله دهم اوت Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله اسرائیل به محل اسکان آوارگان فلسطینی در مدرسه تابعین غزه و کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شامل زنان و کودکان، با محکومیت گسترده جهانی روبرو شده است، اما ارتش اسرائیل ادعای منابع فلسطینی مبنی بر کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر را رد کرد و عنوان می‌کند که هیچ خسارت عمده‌ای به مجتمع مدرسه وارد نشده است.

آگهی

ارتش اسرائیل و آژانس امنیتی شین‌بت عصر شنبه اسامی و تصاویر ۱۹ نفر از به گفته آن‌ها «عاملان تروریستی» عضو گروه‌های فلسطینی «حماس» و «جهاد اسلامی» را منتشر کردند که به گفته آنها در حمله هوایی بامداد شنبه به مدرسه تابعین در شهر غزه کشته شدند.

 آژانس دفاع مدنی نوار غزه که تحت مدیریت حماس اداره می‌شود صبح شنبه اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نفر در این حمله هوایی کشته شدند و این حادثه را «قتل عام وحشتناک» توصیف کرد.

چندین دیپلمات غربی، میانجی‌های مصری و قطری در مذاکرات آتش‌بس برای آزادی گروگان‌ها، و بسیاری از کشورهای دیگر مسلمان، اسرائیل را به خاطر این حمله هوایی محکوم کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از این حمله گفت که «بی‌تردید تکرار این‌گونه جنایت‌ها برآمده از احساس حقارت و درماندگی سران ددمنش و جنایتکار این رژیم در برابر ایستادگی مردم مقاوم غزه است.»

مسعود پزشکیان در ادامه افزود که « تنها در سایه حمایت‌های دولت‌های مدعی حقوق بشر است که دست به این نسل‌کشی‌ها می‌زند و آن‌ها قطعاً با این رفتارهای دوگانه شریک جرم رژیم کودک‌کش در همه این رخدادهای تلخ هستند.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

کاخ سفید اعلام کرد که در مورد این حمله هوایی «عمیقا نگران» است و به دنبال جزئیات بیشتر است. در بیانیه کاخ سفید آمده است که تعداد زیادی از غیرنظامیان همچنان در جنگ غزه کشته می شوند.

شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در اظهارات خود گفت: «می‌دانیم که حماس از مدارس به‌عنوان مکان‌هایی برای تجمع و عملیات استفاده می‌کند، اما بارها و به طور مداوم گفته‌ایم که اسرائیل باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن آسیب غیرنظامیان انجام دهد.»

به گفته ارتش اسرائیل، این حمله با استفاده از سه «مهمات نقطه‌زن» علیه مقر فرماندهی دو گروه حماس و جهاد اسلامی در نمازخانه مدرسه تابعین انجام شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که تصاویر پس از این حمله نشان می‌دهد که هیچ آسیب عمده‌ای به مجموعه مدرسه در اطراف وارد نشده است و آن موشک‌ها «نمی‌توانستند خسارتی را که مطابق با گزارش‌های تلفات دفتر رسانه‌های دولتی در غزه است، ایجاد کرده باشد.»

بخش هایی از آسیب وارد شده به مدرسه تابعین غزه
بخش هایی از آسیب وارد شده به مدرسه تابعین غزهآسوشیتدپرس

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از تصاویر این حمله «وحشت‌زده» شده و افزود که دست‌کم ۱۰مدرسه در یک هفته گذشته هدف قرار گرفتند. او گفت: «این قتل عام هیچ توجیهی ندارد.»

دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا اظهار داشت که از حمله نظامی اسرائیل و «تلفات غم‌انگیز» «متحیر» است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حماس باید از به خطر انداختن جان غیرنظامیان دست بردارد. اسرائیل باید از قوانین بین‌المللی بشردوستانه پیروی کند و خواستار «آتش‌بس فوری» برای «حمایت از غیرنظامیان، آزادی همه گروگان‌ها و پایان دادن به اعمال محدودیت‌های اسرائیل برای ارسال کمک‌ها» شد.

فرانسه نیز این حمله را «با قاطعیت تمام» محکوم کرد و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که «ساختمان‌های مدارس چندین هفته است که به طور مکرر هدف قرار گرفته‌اند که منجر به تعداد غیرقابل قبولی از تلفات غیرنظامی شده است. اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد.»

سایر کشورها از جمله ترکیه، لبنان، عربستان و اردن نیز این حمله را به نوبه خود محکوم کردند.

توئیت ارتش اسرائیل در مورد اسامی ۱۹ نفر از کشته شدگان در مدرسه تابعین که به گفته آن عضو حماس و جهاد اسلامی بودند

ارتش اسرائیل دو روز پیش از حمله به مدرسه تابعین اعلام کرد که به مراکز فرماندهی حماس در مدارس در محله‌های درج و تفاح حمله کرده است و روز دوشنبه اعلام کرد که فرمانده گردان شیخ رضوان حماس در یک حمله هوایی به مدرسه دیگری در شهر غزه کشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسان آمریکا: مسیرایران در رسیدن به بمب اتمی هموارتر شده؛ تهران به‌دنبال اهرم فشار در مذاکرات است

کشتن هنیه در تهران چگونه فرضیه ساقط کردن بالگرد ابراهیم رئیسی توسط اسرائیل را احیا کرد؟

اسرائیل و حماس با توقف سه‌روزه جنگ برای واکسیناسیون فلج اطفال غزه موافقت کردند