NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

برخورد شدید با زنان معترض اوین به اعدام رضا رسایی؛ سازمان زندان‌ها: نرگس محمدی زندانیان را تحریک کرد

زندان اوین
زندان اوین Copyright Irna
Copyright Irna
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانواده نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل در روز پنجشنبه ۱۸ مرداد در بیانیه‌ای که برای یورونیوز فارسی ارسال شده، خبر دادند که در جریان یورش روز سه شنبه مأموران به زندانیان معترض در بند زنان زندان اوین، این کنشگر حقوق بشر از چند ناحیه آسیب جسمی دیده است.

آگهی

گروهی از زنان زندانی در روز ۱۶ مرداد ماه برای اعتراض به اعدام رضا رسایی، از معترضان خیزش «زن، زندگی، آزادی»، درون زندان اوین تجمع کردند، اما مأموران با برخورد شدید با معترضان، چندین نفر از آنها را مجروح کردند.

خانواده نرگس محمدی در بیانیه خود درباره اتفاقات اخیر در بند زنان زندان اوین با یادآوری این که تلفن نرگس از هشتم آذرماه قطع شده و خواهر و برادرش در ایران هیچ گفت و گو و ملاقاتی با او نداشته‌اند، نوشته‌اند که از طریق خانواده‌های همبندی‌های نرگس در جریان این واقعه قرار گرفته‌‌اند.

بند زنانِ اوین ماه‌هاست برای کارزار «نه به اعدام» دست به فعالیت‌های اعتراضی زده و زندانیان معمولا روزهای سه‌شنبه برای اعتراض به اعدام در جمهوری اسلامی تجمع می‌کنند. خانواده نرگس محمدی می‌گویند پس از اعدام رضا رسایی نیز «تعدادی از زنانِ اوین در حیاط زندان تجمع کرده و اقدام به دادن شعار علیه اعدام می‌کنند».

در این بیانیه آمده است: «نرگس و تعدادی از زندانیان به درهایِ قفل‌شده به روی زندانیان و ممانعت از انتقال بیماران به بهداری اعتراض کرده و تلاش می‌کنند تا بتوانند زندانیان در معرضِ خطرِ جانی را به بیرون از بند و اعزام به بهداری زندان بفرستند. در این حین دستور ضرب و شتم و حمله به زنان داده می‌شود و تعدادی از زنان که در صفِ مقابلِ نیروهای امنیتی ایستاده بودند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. درگیری تا جایی پیش می‌رود که تعدادی از زندانیان آسیب جسمی می‌بینند و تعدادی نیز دچار حمله‌ی عصبی می‌شوند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خانواده خانم محمدی می‌گویند افراد حمله کننده «نیروهای امنیتِ زندان و نهادهای امنیتی مستقر در اوین» بوده‌اند و «نیروهای یگان نظامی» در این واقعه «حضورِ گسترد‌ه» داشته‌اند.

آنها نوشته‌اند: «نرگس پس از چند ضربه مشتی که از سوی مردان نهادهای نظامی و امنیتی به قفسه‌ی سینه‌ی او وارد می‌شود، دچار حمله‌ی تنفسی و درد در ناحیه‌ی سینه می‌شود و در حیاطِ زندان روی زمین می‌افتد. در شرایط امنیتی ایجاد شده هیچ اقدامی برای انتقال او به بهداریِ زندان یا بیمارستان انجام نمی‌دهند. پزشکِ زندان وارد بند می‌شود و نرگس اعلام می‌کند در اعتراض به ضرب و شتم شکایت خواهد کرد.»

برخی دیگر از زندانیان نیز بر اثر ضرب و شتم مأموران دچار حمله عصبی و تپش قلب شده‌اند. یکی از زندانیان، خواهرِ مجاهد کورکور که برادرش عباس کورکور زیر حکم اعدام است، دچار حمله‌ی عصبی شده و سروناز احمدی نیز با حمله‌ی عصبی از حال رفته است.

بیانیه مورد اشاره تصریح کرده است: «همه‌ی زندانیانِ مجروح و آسیب‌دیده نزد پزشک که در بهداری بندِ زنان مستقر شده بود، رفته و آثار ضرب و شتمشان را مستند و ثبت می‌کنند. طبق مشاهدات و ثبتِ پزشک زندان، نرگس از نواحی انگشتِ دستِ راست، داخل و خارج بازوها دچار کبودی و کوفتگی و در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه دچار درد شدید بوده‌است. قرص‌های ضددرد، پروپرانول و کاهش فشار خون به او داده شده، دست‌های آسیب‌دیدگان آتل‌بندی شده و زندانیان به داخل بند باز می‌گردند.»

در این بیانیه گفته شده که پس از چند ساعت و با مشاهده کبودیِ ناشی از ضربه در قسمت راست قفسه‌ی سینه و درد شدید در دست راست، نرگس مجدداً به بهداری زندان منتقل می‌شود و پزشک کشیک شب، ضمن تأیید کبودی‌ها روی سینه، دستور انجام آزمایشات INR-PT می‌دهد که با توجه به تعطیلی روز پنجشنبه و جمعه و عدم اعزام اورژانسی او به بیمارستان رسیدگی پزشکی به شنبه موکول می‌شود.

طبق اطلاعاتِ خانواده نرگس محمدی، او به بیمارستان منتقل نشده و تنها یک بار به بهداری زندان و یک بار به بهداری داخلِ بند مراجعه کرده است و در زندان است. آنها اظهار نگرانی کرده‌اند که مأموران امنیتی و عوامل زندان «با آگاهی کامل از وضعیتِ گرفتگی و استنتِ رگِ قلب، با وارد کردن ضربه به سینه‌ی او به دنبال اتفاق ناگواری بوده باشند».

سازمان زندان‌ها: زندانیان به تحریک نرگس محمدی قصد خروج از بند را داشتند

روابط عمومی سازمان زندان‌های ایران با تأیید وقوع «ناآرامی» در بند زنان زندان اوین در روز ۱۶ مرداد اعلام کرد که «هیچ درگیری‌ای بین زندانیان و نیروهای یگان حفاظت رخ نداده است».

سازمان زندان‌ها با انتشار بیانیه‌ای که در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شد گفته در آن روز تعدادی از زندانیان بند زنان «با تحریک نرگس محمدی به سمت افسر نگهبانی هجوم آورده» و «قفل درب منتهی به حیاط بیرونی را شکسته و قصد خروج از بند را داشتند».

سازمان زندان‌ها مدعی «ضرب و شتم» پرسنل زندان اوین به دست زندانیان معترض شده و نوشته است: «با حضور به موقع پرسنل حفاظت بازداشتگاه و مدیر بازداشتگاه، به رغم ضرب و شتم پرسنل توسط زندانی‌های معترض، بدون اینکه هیچکدام از مددجویان مورد ضرب و شتم قرار بگیرند، به داخل بند عودت داده شدند.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی

نهاد متولی زندتن‌های کشور تأکید کرده که گارد و یگان حفاظت زندان «هیچ‌گونه ورود به بند و یا درگیری با مددجویان (زندانیان)» نداشته‌اند.

این سازمان خبر حمله عصبی خانم کورکور و خانم احمدی را تأیید، اما آن را این گونه روایت کرده است: «دو تن از زندانیان به دلیل استرس ناشی از سر و صدا و هیاهوی سایر همبندیان خود دچار تپش قلب و استرس شده بودند که پس از چکاپ اولیه بهداری بازداشتگاه یکی از آنان به داخل بند عودت و زندانی دیگر جهت اطمینان به مراکز درمانی بیرون زندان اعزام شد که با معاینات انجام شده مشخص شده که مشکل خاصی ندارد و به زندان بازگشت و حال عمومی هر دو زندانی مساعد است.»

در بیانیه سازمان زندان‌ها به وضعیت سلامتی خانم محمدی هیچ اشاره‌ای نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیام نرگس محمدی از اوین: در انتخابات غیرقانونی حکومت سرکوبگر و نامشروع شرکت نمی‌کنم

تحولات ایران و جهان؛ وخامت حال بهاره هدایت و انتقال او از زندان اوین به بیمارستان

رویترز: دو روز پیش از آتش‌سوزی در اوین نیروهای ضد شورش در زندان حضور داشتند