NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آمریکا یک مرد پاکستانی «مرتبط با ایران» را به اتهام توطئه برای قتل دونالد ترامپ بازداشت کرد

تبعه پاکستانی متهم در آمریکا
تبعه پاکستانی متهم در آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) اعلام کرد یک تبعه پاکستانی «مرتبط با ایران» را به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی قتل سیاستمداران آمریکایی از جمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور دستگیر کرده است.

آگهی

مقامات فدرال آمریکا می‌گویند «آصف مرچانت»، ۴۶ ساله، در ماه ژوئن به منظور ملاقات با مردانی که فکر می‌کرد برای انجام این قتل‌ها استخدام کرده است به نیویورک سفر کرده بود. او همچنین مبلغ ۵ هزار دلار نیز به عنوان پول پیش به آنان پرداخت کرده بود.

او به این دو آدمکش ادعایی اجیر شده، که در واقع خبرچین‌های پلیس مخفی آمریکا بودند، گفته بود که به پاکستان می‌رود و در بازگشت در ماه اوت یا سپتامبر اطلاعات بیشتری از جمله نام اهداف مورد نظر را به آن‌ها خواهد گفت.

او اضافه کرده بود: «افرادی که هدف قرار خواهند گرفت کسانی هستند که به پاکستان و جهان اسلام صدمه می‌زنند. اینها مردم عادی نیستند.»

این فرد ماه گذشته به هنگام آماده شدن برای ترک ایالات متحده دستگیر شد. مقامات فدرال آمریکا آقای مرچانت را به عنوان یک شهروند پاکستانی معرفی کرده‌اند که گفته است در ایران همسر و فرزندانی دارد و اغلب به ایران، سوریه و عراق سفر می‌کرده است.

به گفته مقامات، متهم قبل از پرواز از پاکستان به ایالات متحده «تقریباً دو هفته را در ایران گذرانده بود.»

بنابر اعلام دادستان‌ها این فرد که از یک زبان رمزی برای صحبت در مورد ترور مخفیانه افراد استفاده می‌کرد، نقشه قتل را روی یک دستمال در داخل اتاق هتلش در نیویورک کشیده و به دنبال این بوده که بتواند افراد دیگری را برای کمک به عملی کردن نقشه خود جذب کند.

اسناد دادگاه از هیچ یک از اهداف بالقوه وی نام نبرده است، اما شهادت یک مامور پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) حاکی از آن است که آقای مرچانت مقامات بلندپایه فعلی یا سابق مانند دونالد ترامپ را در ذهن داشته است.

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کرده بودند که تهدیدی از سوی ایران علیه جان دونالد ترامپ را خنثی کرده‌اند. آن‌ها البته گفته بودند این توطئه برای قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا ارتباطی با سوء قصد به جان وی توسط یک جوان ۲۰ ساله در پنسیلوانیا در ماه گذشته ندارد.

ایران پیش از این به تلاش برای قتل دونالد ترامپ متهم شده بود
ایران پیش از این به تلاش برای قتل دونالد ترامپ متهم شده بودعکس: آسوشیتد پرس

مسئولان دستگاه قضایی آمریکا طی ماه‌های گذشته درباره قصد ایران برای تلافی قتل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند. این حمله به دستور دونالد ترامپ و در زمان ریاست جمهوری او انجام شد.

دولت ایالات متحده از آن زمان تاکنون هزینه‌های امنیتی حفظ جان چندین مقام دولت ترامپ را بر عهده گرفته است. در سال ۲۰۲۲، وزارت دادگستری این کشور یک فرد وابسته به ایران را به دسیسه‌چینی برای کشتن جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ متهم کرده بود.

کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، ماه گذشته در جلسه استماع مجلس نمایندگان گفت که رویه حکومت ایران در سال‌های اخیر «بسیار تهاجمی و گستاخانه» بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «وزارت دادگستری سال‌ها است که برای مقابله با تلاش‌های بی‌شرمانه و بی‌وقفه ایران برای انتقام از مقامات دولت آمریکا در قتل سردار سلیمانی تلاش کرده است. ما انتظار داریم که این تهدیدها ادامه پیدا کند و این اتفاقات آخرین موارد در نوع خود نباشد.»

وی اضافه کرد: «وزارت دادگستری از هیچ اقدامی برای برهم زدن برنامه کسانی که از طرف ایران دست به دسیسه‌های مرگبار علیه آمریکایی‌ها می‌زنند و بازخواست کردن آن‌ها دریغ نخواهد کرد.»

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در این باره گفت که ایالات متحده «تهدیدهای ایران علیه سیاستمداران سابق» را زیر نظر دارد.

آگهی

وی اضافه کرد: «ما این مسئله را یک موضوع امنیت ملی و داخلی با بالاترین اولویت می‌دانیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ترامپ‌هراسی» جمهوری اسلامی؛ مایکروسافت: ایران به‌دنبال اعمال نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست

گلوله بیخ گوش ترامپ را خراشید و رد شد؛ دونالد ترامپ از ترور جان سالم به در برد

نماینده مجلس ایران: به هر کس که ترامپ را بکشد ۳ میلیون دلار جایزه می‌دهیم