NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بریتانیا داروی «آبالوپاراتید» را برای جلوگیری از شکستگی استخوان در زنان یائسه تایید کرد

Osteoporosis
Osteoporosis Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان بهداشت ملی بریتانیا، ان‌اچ‌اس، داروی جدیدی به نام آبالوپاراتید را تایید کرد که می‌تواند به بیش از ۱۴ هزار زن مبتلا به پوکی استخوان در این کشور کمک کند. قرار است این دارو تا سه ماه دیگر در این کشور در دسترس مبتلایان قرار گیرد.

آگهی

پوکی استخوان بویژه زنان مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد چراکه در دوران یائسگی میزان ترشح هورمون استروژن که برای حفظ تراکم و استحکام استخوان‌ها مهم است، کاهش می‌یابد و زمینه پوکی و درنهایت شکستگی استخوان را فراهم می‌کند.

تنها در بریتانیا پوکی استخوان عامل وقوع بیش از نیم میلیون شکستگی در سال و تحمیل هزینه‌ای بیش از ۴.۵ میلیارد پوند است.

تا کنون آن دسته از زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان که در معرض خطر بسیار بالای شکستگی قرار داشتند، با داروهایی همچون روموسوزوماب یا تری‌پاراتید درمان می‌شدند؛ با این وجود درمان به کمک این داروها همیشه موثر نبود و بدن برخی بیماران نیز قدرت تحمل این داروها را نداشت.

داروی جدید آبالوپاراتید که تحت نام تجاری الادینوس (Eladynos) فروخته می‌شود، با تحریک سلول‌هایی که استخوان‌های جدید می‌سازند، تراکم استخوان را افزایش می‌دهد.

این دارو برای بیمارانی که در معرض خطر بالای شکستگی استخوان هستند توصیه شده است و با تخمین سازمان بهداشت بریتانیا می‌تواند برای بیش از ۱۴ هزار زن یائسه مفید باشد.

این دارو باید به وسیله یک قلم از پیش پر شده، روزی یکبار در خانه تزریق شود.

مؤسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی بریتانیا اعلام کرد که داروی آبالوپاراتید هم از نظر بالینی در کاهش خطر شکستگی استخوان موثر است و هم مقرون به‌صرفه است و به افراد مبتلا، استقلال بیشتر و در نتیجه کیفیت زندگی بهتری می‌دهد.

کریگ جونز انجمن سلطنتی پوکی استخوان (ROS) نیز در واکنش به این خبر گفت: «با توجه به شیوع شکستگی‌های استخوان در میان زنان بالای ۵۰ سال و ناتوانی‌های ناشی از این شکستگی‌ها، کمبود درمان‌های جدید در یک دهه و نیم گذشته، همواره یک دلیل بزرگ برای نگرانی بوده است. داروی جدید زندگی هزاران نفر را برای بهتر شدن تغییر خواهد داد و ما مشتاقانه منتظر دیدن تأثیر آن در سراسر کشور هستیم.»

پروفسور کامیلا هاثورن، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا نیز گفت: «مثبت است که ببینیم یک گزینه درمانی جدید تایید شده است. امیدواریم که این دارو به بیمارانی که پوکی استخوان دارند اما به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، کمک کند.»

آبالوپاراتید در دیگر کشورهای جهان

این دارو در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان زنان یائسه‌ای که در معرض خطر بالای شکستگی استخوان قرار دارند یا افرادی که به سایر درمان‌های پوکی استخوان پاسخ نمی‌دهند یا تحمل نمی‌کنند، تأیید شد.

این سازمان در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز مجوز استفاده از این دارو برای افزایش تراکم استخوان در مردان را صادر کرد؛ بار دیگر برای آن دسته از مردان مبتلا به پوکی استخوان که در معرض خطر بالای شکستگی هستند، یا مردانی که استفاده از سایر درمان‌های موجود برای پوکی استخوان برایشان بی‌نتیجه بوده است.

پس از استفاده روزانۀ ۸۰ میکروگرم از این دارو به مدت ۱۲ ماه در مردان دچار پوکی استخوان، مشخص شده که این دارو باعث افزایش قابل توجهی در میزان تراکم استخوان در بخش‌هایی از بدن آنها از جمله ستون فقرات، لگن و گردن شده است.

در قاره سبز نیز آژانس دارویی اروپا در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی استفاده از این دارو تحت نام الادینوس را برای درمان پوکی استخوان در زنان یائسه مجاز دانست و به این ترتیب آبالوپاراتید هم اکنون در ۳۲ کشور از جمله ایسلند و نروژ مجاز است.

با این وجود این دارو هنوز در فرانسه به بازار عرضه نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشخیص سریع سرطان روده بزرگ با آزمایش خون؛ سازمان غذا و داروی آمریکا روش جدید را تایید کرد

ساخت جایگزین استخوان با سلولهای بنیادی

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت