NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نطق تلویزیونی نتانیاهو در مورد «ضربات کوبنده اسرائیل به دشمنان» بدون اشاره به ترور هنیه در تهران

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترور هنیه نگرانی در مورد جنگ گسترده در خاورمیانه را افزایش داده است. هر چند که بسیاری اسرائیل را مسئول کشته شدن هنیه در تهران می‌دانند، اما تنها واکنش نتانیاهو این بود که اسرائیل در چند روز گذشته ضربات کوبنده‌ای را به نیروهای نیابتی ایران وارد کرده است و مستقیما از رهبر سیاسی حماس نام نبرد.

آگهی

نتانیاهو در سخنرانی پنج دقیقه‌ای خود در تلویزیون به کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران اشاره‌ای نکرد، اما گفت که اگر اسرائیل تسلیم فشار برای پایان دادن به جنگ در غزه می‌شد، نمی‌توانست «رهبران حماس و هزاران تروریست را از بین ببرد.»

نخست وزیر اسرائیل اما مستقیما به کشتن فؤاد شکر در ۳۰ ژوئیه در یکی از محله‌های جنوب بیروت اشاره کرد.

بنیامین نتانیاهو با اشاره به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در روز شنبه در حمله‌ای که اسرائیل گروه مسلح حزب الله لبنان را مسئول آن می‌داند، گفت: «ما دست راست نصرالله [دبیرکل حزب الله] را که مستقیماً مسئول قتل عام این کودکان بود، از بین بردیم.»

او در خصوص فؤاد شکر گفت: «ما با [سید] محسن تسویه حساب کرده‌ایم و با هر کسی که به ما آسیبی برساند، حساب خود را تسویه می‌کنیم. هر کسی که فرزندان ما را می‌کشد، هر کسی که شهروندان ما را ترور می‌کند، هرکسی که به کشور ما آسیب می‌رساند، برای سر آن‌ها جایزه می‌گذاریم.»

حزب‌الله مسئولیت حمله به بلندی‌های تحت اشغال اسرائیل در منطقه جولان را رد کرده است.

دفاع از عملکرد ارتش اسرائیل در نوار غزه

نخست‌وزیر اسرائیل از عملیات نظامی نیروهای تحت امرش در نوار غزه هم دفاع کرد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو با فشار زیادی از داخل و خارج از اسرائیل برای پایان دادن به جنگ و موافقت با آتش‌بس و توافقی برای بازگرداندن گروگان‌هایی که هنوز در سرزمین‌های فلسطینی نگهداری می‌شوند، مواجه است.

او در این رابطه گفت: «اگر به این انتقادها گوش می‌دادیم، نمی‌توانستیم رهبران حماس و هزاران تروریست را از بین ببریم، نمی‌توانستیم زیرساخت‌های تروریستی را نابود کنیم... و نمی‌توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که ما را به توافقی نزدیک‌تر کند که هم آزادی همه گروگان‌های را تضمین کنیم و هم به همه اهداف جنگ برسیم.»

وی در ادامه نطق تلویزیونی خود گفت: «سه هفته پیش، ما به محمد ضیف، رئیس ستاد حماس حمله کردیم. دو هفته پیش هم در یکی از دورترین حملات نیروی هوایی به حوثی‌ها حمله کردیم.»

با این حال، نتانیاهو به کشتن اسماعیل هنیه و محافظ او در ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در تهران اشاره نکرد.

آیا باید انتظار افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را داشت؟

با وجود افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که او در حال حاضر انتظار ندارد شبه نظامیان مورد حمایت ایران مانند گذشته حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه افزایش دهند.

ایالات متحده روز سه‌شنبه حمله‌ای را در عراق انجام داد که مقامات آمریکایی آن را دفاع از خود توصیف کردند.

آستین در حالی که فیلیپین را ترک می‌کرد به خبرنگاران گفت: «به صراحت بگویم، من فکر می‌کنم که [به لحاظ شمار حملات گروه‌های شبه‌نظامی علیه نیروهای آمریکایی] بازگشت به جایی که چندین ماه پیش بودیم، هنوز نمی‌بینم.»

اگر به این انتقادها گوش می‌دادیم، نمی‌توانستیم رهبران حماس و هزاران تروریست را از بین ببریم، نمی‌توانستیم زیرساخت‌های تروریستی را نابود کنیم... و نمی‌توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که ما را به توافقی نزدیک‌تر کند که هم آزادی همه گروگان‌های را تضمین کنیم و هم به همه اهداف جنگ برسیم.
بنیامین نتانیاهو
نخست‌وزیر اسرائیل

نیروهای ایالات متحده بین هفتم اکتبر تا ماه فوریه، بیش از ۱۶۰ بار در عراق، سوریه و اردن مورد حملات راکتی و پهپادهای انتحاری قرار گرفتند که واشنگتن را بر آن داشت تا چندین حمله تلافی‌جویانه انجام دهد.

مرگبارترین حمله در اواخر ماه ژانویه بود که یک پهپاد در اردن ۳ سرباز آمریکایی را کشت و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

آگهی

از آن زمان، حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه آرام شده بود. منابع آمریکایی و عراقی گفتند، اما هفته گذشته چندین موشک به سمت پایگاه هوایی عین الاسد عراق که نیروهای تحت رهبری آمریکا در آن مستقر هستند، پرتاب شد. مقامات آمریکایی گفتند که هیچ یک به این پایگاه اصابت نکرده است و هیچ خسارت یا تلفاتی گزارش نشده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود: «ایمنی و حفاظت از نیروهای ما واقعاً برای من مهم است. به همین دلیل دیدید که ما اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دادیم.»

آستین در پاسخ به این سوال که آیا حملات اخیر به نیروهای آمریکایی با افزایش تنش‌ها بین حزب الله لبنان و اسرائیل مرتبط است، گفت: «من فکر می‌کنم همه اینها به هم مرتبط است.»

لوید آستین در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن اسماعیل هنیه گفت که این گزارش‌ها را شنیده است اما هیچ اطلاعاتی برای ارائه ندارد.

آگهی
وزیر دفاع آمریکا در کنار وزیر امور خارجه این کشور در فیلیپین
وزیر دفاع آمریکا در کنار وزیر امور خارجه این کشور در فیلیپینآسوشیتدپرس

تلفات طرفین در جنگ غزه چقدر است؟

جنگ در غزه پس از یورش حماس و سایر گروه‌های فلسطینی به خاک اسرائیل در عملیات موسوم به طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز شد که بر اساس آمار رسمی اسرائیل، منجر به کشته شدن ۱۱۹۷ نفر از جمله غیرنظامیان شد.

شبه‌نظامیان فلسطینی در عملیات خود همچنین ۲۵۱ نفر را دستگیر کردند که از این تعداد ۱۱۱ نفر هنوز در غزه اسیر هستند، از جمله ۳۹ نفر که به گفته ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

به گفته مقامات بهداشتی در منطقه تحت کنترل حماس، دست کم نزدیک به ۳۹ هزار و ۵۰۰ فلسطینی در عملیات نظامی تلافی جویانه اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه اردن در راه تهران؛ پیام عبدالله دوم به مسعود پزشکیان در بحبوحه نگرانی از گسترش دامنه جنگ

حذف اسماعیل هنیه؛ رهبر ایران وعده «مجازات سخت» داد؛ اتحادیه اروپا خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» شد

حمله «نیروهای ویژه اسرائیل به مرکز تولید موشک» در سوریه؛ ایران: آسیبی به نیروهای ما نرسید