NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

از تشبیه به واژن تا ژاکوبنیسم؛ نشان عروسکی بازی‌های المپیک پاریس نماد چیست؟

نشان عروسکی بازی‌های المپیک پاریس
نشان عروسکی بازی‌های المپیک پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشان عروسکی متفاوت بازی‌های تابستانی المپیک پاریس توجه بسیاری از علاقمندان این بازی‌ها، گردشگران و بازدیدکنندگان خارجی را که برای تماشای رقابت‌ها به پایتخت فرانسه آمده‌اند، جلب کرده است.

آگهی

این نشان عروسکی مدت‌هاست که در فرانسه زینت‌بخش بسیاری از کالاهای تزئینی و یادگاری‌ها شده و به عنوان نمونه روی لیوان‌ها، کلاه‌ها، تی‌شرت‌ها و حتی جاکلیدی‌هایی که فروشندگان به مشتریان خود عرضه می‌کنند، نقش بسته است.

علاقمندان بازی‌های المپیک و گردشگران در پاریس مشتاقانه سعی در جمع‌آوری کلیه محصولات و کالاهایی دارند که این نشان روی آنها نقش بسته است.

با این حال، با وجود حضور پررنگ این نشان عروسکی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، بسیاری هنوز نمی‌دانند که چنین نشانی نماد چیست.

یک گردشگر آمریکایی که در صف فروشگاهی بزرگ در پاریس ایستاده تا کالاهایی را به عنوان سوغات خریداری کند، با تعجب می‌پرسد: «آیا این نماد برج ایفل است؟»

برای بازدیدکنندگان بین‌المللی، نشان عروسکی مثلثی شکل بازی‌های پاریس که فریژ نام گرفته، می‌تواند به برج ایفل؛ یا به گفته یک خریدار به «ایموجی مدفوع»، به یک زبان یا حتی به اندام تناسلی زنانه شبیه باشد؛ با این حال، این نشان برای فرانسوی‌ها معنای خاصی دارد.

بیش از دو قرن از آخرین حضور کلاه فریژی یا «بونه فریژیان» در خیابان‌های پاریس می‌گذرد. با این حال، این کلاه همچنان منعکس کننده همان روحیه انقلابی است که برای نخستین بار در سال ۱۷۸۹ از آن برداشت می‌شد.

کلاه فریژی که از آن به عنوان کلاه آزادی نیز یاد می‌شود در انقلاب فرانسه مفهوم آزادی و جستجوی آزادی را منتقل می‌کرد و به‌ویژه نمادی برای «ژاکوبنیسم» تلقی می‌شد.

با این حال، همه از ظاهر متفاوت و عجیب نشان عروسکی بازی‌های المپیک پاریس به یک جمع‌بندی درست نرسیده‌اند.

پیش از بازی‌ها، به نظر می‌رسید که این نماد تاریخی بیشتر تحت‌الشعاع شباهت ظاهری به کلیتوریس قرار گرفته است.

در همین راستا، موزه واژن بریتانیا پیش‌تر با اعلام اینکه راهنمای جدیدی را درباره آناتومی کلیتوریس تهیه کرده، متنی را همراه با تصاویر فریژ به عنوان راهنمای به‌روز شده از این عضو ارائه کرده بود.

نشان عروسکی بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس برگرفته از یک وسیله جانبی نمادین در انقلاب فرانسه است.

این کلاه که ریشه در دوران روم دارد و گفته می‌شود که برده‌های آزاد شده در آن دوران آن را به سر می‌گذاشتند، توسط انقلابیون به عنوان نمادی از ارزش‌های آزادی و رهایی برای زنان و مردان پذیرفته شد.

کلاه فریژی، میراث انقلاب فرانسه که با ظهور نخستین جمهوری در این کشور همراه شد، تأثیر عمیق و شگرفی بر فرانسوی‌ها گذاشته است.

شهروندان فرانسوی این کلاه و نشان عروسکی فریژ در بازی‌های المپیک را که به شکل آن طراحی شده با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب خود پیوند می‌دهند.

تونی استانگه، رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، پیش از آغاز این بازی‌ها گفته بود: «این نماد آزادی است و همچنین پیام بسیار قدرتمندی است که به انقلاب مورد نظر ما برای این بازی‌ها مرتبط می‌شود.»

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیماری مزمنی که به طرز شگفت‌انگیزی در میان اکثر ورزشکاران المپیک رایج است

غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ دو مدال طلا بر گردن آویخت

روز پر مدال ورزشکاران ایرانی در بازی‌های پارالمپیک پاریس؛ ساره جوانمردی طلایی شد