NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تصمیم اسرائیل برای تروریستی اعلام کردن آژانس سازمان ملل؛بورل: به مزخرف‌گویی علیه «اونروا» پایان دهید

سربازان اسرائیلی در مقر اونروا در غزه در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۲۴
سربازان اسرائیلی در مقر اونروا در غزه در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) از اسرائیل خواست تا تصمیم خود مبنی بر ممنوع کردن فعالیت‌های آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) را لغو کند و این اقدام را «مزخرف» توصیف کرد.

آگهی

جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «غیرقانونی اعلام کردن فعالیت‌های اونروا - و اَنگ تروریستی زدن به آن، در حالی که اینطور نیست - به منزله هدف قرار دادن ثبات منطقه‌ای و کرامت انسانی همه کسانی است که از فعالیت آژانس ملل متحد بهره‌مند می‌برند.»

نماینده عالی اتحادیه اروپا در توئیت خود تصریح کرد که «ما به همراه شرکای متعدد دیگرمان، از دولت اسرائیل موکدا می‌خواهیم که به این تصمیم مزخرف پایان دهد.»

پارلمان اسرائیل روز دوشنبه پیش‌نویس لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، اونروا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد و فعالیت‌های آن در کشور ممنوع و مصونیت کارکنان آن لغو می‌شود.

کار ویژه اونروا چیست؟

اونروا اصلی‌ترین آژانس سازمان ملل متحد در حوزه امدادرسانی به فلسطینی‌ها است.

اونروا در حقیقت به فلسطینیان آواره‌ شده در خلال درگیری‌های تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ - و همچنین فرزندان آن‌ها در غزه، کرانه باختری اشغالی، اردن، لبنان و سوریه - مجموعه‌ای از خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد.

باید گفت که این آژانس در نوار غزه به طور خیلی ویژه‌تری فعال است، چرا که اکثریت جمعیت ۲ میلیون نفری آن به عنوان پناهنده دسته‌بندی و ثبت‌نام شده‌اند.

دولت هیچ کشوری حتی مسئولیت جزئی برای اداره این سرزمین را بر عهده نمی‌گیرد و تشکیلات خودگردان فلسطینی که در کرانه باختری از اختیارات محدودی برخوردار است، عملاً از سال ۲۰۰۷ در یک کشمکش با حماس، دستش از نوار غزه کوتاه شد.

اونروا در سال‌های اخیر، مدارس، کلینیک‌های پزشکی، پناهگاه‌ها و زمین‌های بازی را در سراسر باریکه غزه ساخت و راه اندازی کرد. غذا، کمک‌های مسکن و وام‌های اضطراری ارائه کرد و حتی بر جمع آوری زباله‌ها نیز نظارت می‌کرد.

اتهامات علیه اونروا چیست؟

اسرائیل مدتهاست اونروا را متهم می‌کند که با حماس تبانی کرده و تبلیغات ضد اسرائیلی به ساکنان غزه می‌خوراند و از راکت‌پرانی‌های حماس به اسرائیل و تونل‌سازی‌های وسیع‌ آن چشم‌پوشی کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تا آنجا پیش رفته که آژانس را برای تداوم بخشیدن مصیبت فلسطینیان به جای کاهش آن مقصر دانسته و از سازمان ملل خواسته است تا آن را منحل کند.

از زمانی که اسرائیل عملیات بمباران و تهاجم زمینی خود را در انتقام حمله ۷ اکتبر آغاز کرد، اونروا مسئولیت اصلی تلاش برای پناه دادن به ساکنان غزه را که در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از آن‌ها از  خانه هایشان آواره شده‌اند، بر عهده گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بن گویر: اگر مانع ورود کمک‌ها شویم غزه‌ به زانو در می‌‌آید؛ بورل: مصداق تهییج برای جنایات جنگی است

حمله ترامپ و جمهوری‌خواهان به سوابق کامالا هریس؛ ماه عسل نامزد دموکرات‌ها چگونه به پایان می‌رسد؟

سازمان ملل: اسرائیل از سگ و روش «غرق مصنوعی» برای شکنجه زندانیان فلسطینی استفاده می‌کند