NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

توهین‌های نژادپرستانه علیه ستارگان آفریقایی‌تبار فرانسوی؛فدراسیون فوتبال فرانسه به فیفا شکایت می‌کند

چند بازیکن تیم ملی فرانسه از جمله کیلیان امباپه در یورو۲۰۲۴
چند بازیکن تیم ملی فرانسه از جمله کیلیان امباپه در یورو۲۰۲۴ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فدراسیون فوتبال فرانسه در صدد است به منظور پیگرد قانونی عاملان توهین‌های نژادپرستانه به بازیکنان ملی‌پوش این کشور علیه برخی اعضای تیم ملی فوتبال آرژانتین نزد فیفا شکایت کند.

آگهی

به موجب آنچه تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، برخی بازیکنان تیم ملی آرژانتین پس از قهرمانی در کوپا آمریکا شعارهایی را با مضمون نژادپرستانه در قالب ترانه‌ای علیه بازیکنان تیم ملی فرانسه سردادند.

انزو فرناندز، ملی‌پوش آرژانتینی باشگاه فوتبال چلسی که این ویدئو را در صفحه شخصی خودش منتشر کرده بود پیش‌تر نسبت به این اقدام و نیز توهین‌هایی که بواسطه انتشار این تصاویر علیه بازیکنان آفریقایی‌تبار تیم ملی فرانسه در ویدئو سرداده شده بود، عذرخواهی کرده است.

او اعتراف کرد که ترانه خوانده شده توسط وی و همبازی‌هایش بسیار توهین آمیزی است و «مطلقاً هیچ بهانه‌ و توجیهی برای این کلمات وجود ندارد».

ملی پوش آرژانتین افزود: «من مخالف تبعیض در همه اشکال آن هستم و عذرخواهی می‌کنم که تحت تأثیر سرخوشی جشن‌های کوپا آمریکا قرار گرفتم؛ متاسفم.»

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا نیز از آغاز تحقیقاتی در این خصوص برای روشن شدن اتهامات نژاپرستانه علیه انزو فرناندز و دیگر بازیکنان تیم ملی آرژانتین که عامل چنین توهین‌هایی شناخته‌ شده‌اند، خبر داد.

فیلیپ دیالو، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، در بیانیه‌ای آنچه وی «اظهارات غیرقابل تحمل نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز» علیه بازیکنان تیم ملی کشورش خواند را به شدت محکوم کرد.

به گفته یک منبع نزدیک به فدراسیون فوتبال فرانسه که اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار فرانس‌پرس قرار داد، این فدراسیون قصد دارد نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آرژانتین ارسال کند و در صورت نیاز به اقدامات بعدی، نزد فیفا شکایت کند.

فدراسیون فوتبال فرانسه همچنین اعلام کرده است که به دلیل اظهارات نژادپرستانه بازیکنان تیم ملی آرژانتین، شکایتی به مراجع قضایی ارائه خواهد کرد.

در بیانیه فدراسیون فوتبال فرانسه آمده است: «با توجه به این اظهارات شدید و تکان‌دهنده که مغایر با ارزش‌های ورزشی و حقوق بشر هستند، رئیس فدراسیون تصمیم گرفته است که به طور مستقیم با همتای آرژانتینی خود و نیز با فیفا تماس بگیرد و به دلیل توهین‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز سرداده شده، شکایتی قضایی تسلیم مراجع ذی‌ربط کند.»

آملی اودئا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس چنین رفتاری را از سوی بازیکنان تیم ملی آرژانتین «تأسف بار و بسیار غیرقابل قبول» خوانده و خواستار واکنش فوری فیفا شده است.

وسلی فوفانا، مدافع فرانسوی و هم تیمی انزو فرناندز در چلسی با انتشار پیامی در ایکس به این موضوع واکنش نشان داده و نسبت به افزایش رفتارهای نژادپرستانه در دنیای فوتبال، به خصوص در سال ۲۰۲۴ ابراز نگرانی کرده است.

در ویدئویی که توسط انزو فرناندز در اینستاگرام به صورت زنده پخش شد، بازیکنان تیم ملی آرژانتین پس از پیروزی در فینال کوپا آمریکا، هنگام بازگشت از استادیوم در اتوبوس ترانه‌ای را علیه بازیکنان تیم ملی فرانسه سر دادند؛ پخش این ویدئو چند دقیقه طور کشید و سپس به یکباره قطع شد.

این ترانه که حاوی شعارهای نژادپرستانه است پیش از این توسط هواداران آرژانتینی علیه بازیکنان تیم ملی فرانسه و کیلیان امباپه سر داده شده و در ویدئویی به طور زنده از قطر در یک کانال تلویزیونی آرژانتینی پخش شده بود.

بخشی از ترانه‌ای که هواداران آرژانتینی بعد از پیروزی تیمشان در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل فرانسه در قطر سر دادند شامل چنین عبارات توهین‌آمیزی بود: «آنها برای فرانسه بازی می‌کنند ولی همه شان از آنگولا آمده‌اند، خوبه که دویدن را بلدند، اینها ترنس‌هایی هستند مثل اون امباپه عوضی که مادرش نیجریه‌ای (در واقع الجزایری-فرانسوی) و پدرش کامرونی است اما توی پاسپورتشان فرانسوی معرفی شده‌اند.»

فدراسیون فوتبال فرانسه و نهادی موسوم به اس.او.اس راسیسم که انجمنی فعال در زمینه مبارزه با نژادپرستی در این کشور است در آن زمان نیز به دلیل سرداده شدن چنین توهین‌هایی و تکرار آن در شبکه‌های اجتماعی شکایت کرده بود.

آگهی

از زمان حذف آرژانتین در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که با شکست ۳ به ۴ مقابل فرانسه رقم خورد، رقابت میان دو تیم در تورنمنت‌های بین‌المللی وارد مرحله تازه‌ای شد.

آرژانتینی‌ها اما پس از پیروزی در جام جهانی قطر، به شدت فرانسوی‌ها را به سخره گرفتند و برای آنها کری خواندند.

در این میان «حرکت ناشایستی» که امیلیانو مارتینز، دروازه‌بان تیم ملی آرژانتین با جام قهرمانی در جشن پایان مسابقه فینال انجام داد، از سوی فرانسوی‌ها «وقیحانه» قلمداد شد و توجه‌ اغلب رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره شکل جدید برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا چه می‌دانیم؟

هوادار ۵۲ ساله به جرم توهین نژادپرستانه به بازیکنان انگلستان به زندان محکوم شد

اعتراض هزاران نفری به انتخاب بارنیه به عنوان نخست وزیر فرانسه؛ رهبر چپ افراطی: ول‌کن نیستیم