NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

معاون دونالد ترامپ کیست؟ حامی کشتن سلیمانی، مدافع خروج از برجام و موافق فشار بر تهران

جی دی ونس و دونالد ترامپ
جی دی ونس و دونالد ترامپ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا روز دوشنبه سناتور آمریکایی جی دی ونسِ ۳۹ ساله را به عنوان معاون خود برای کمپین انتخاباتی معرفی کرد.

آگهی

اما این سیاستمدار جوان کیست و درباره او چه می‌دانیم؟

ونس در میدل تاون اوهایو به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات در دبیرستان به تفنگداران دریایی پیوست و پس از آن راهی عراق شد. او بعدها به دانشگاه ایالتی اوهایو و ییل رفت و مدرک حقوق گرفت. او همچنین به عنوان سرمایه‌گذار در سیلیکون ولی فعالیت کرده است.

او کودکی سخت و پررنجی داشته و همواره با فقر دست و پنجه نرم کرده است. در کتاب خاطراتش به این موضوع‌ها اشاره کرد و همان کتاب در سال ۲۰۱۶ به یکی از پرفروش‌ترین‌های سال تبدیل شد. دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهوری پیشین آمریکا آن کتاب را دوست داشت و همان علاقه، دوستی میان این دو را شکل داد.

ورود به سیاست

شروع فعالیت سیاسی او به سال ۲۰۲۲ بر می‌گردد جایی که ونس با حمایت ترامپ توانست در انتخابات مجلس سنا به پیروزی برسد. اما پیش از آن و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ او یکی از مخالفان ترامپ بود و آن‌را یک «احمق» خوانده بود. پس از پیروزی ترامپ ونس به زادگاهش در اوهایو بازگشت و یک موسسه خیریه ضد مواد افیونی راه‌اندازی کرد.

از آنجا او به عنوان یک تاجر و کسی که موسسه خیریه راه‌اندازی کرده به مراکز و محافل سیاست راه یافت و در چنین مکان‌هایی با سخنرانی‌ها توانست خود را نشان دهد. ترامپ نقش مهمی در پیروزی ونس در انتخابات سنا ایفاد کرد و با حضور در کمپین‌های انتخاباتی این سیاستمدار جوان و گمنام او را به فردی شناخته شده و پیروز تبدیل کرد.

پس از آن روابط میان ترامپ و ونس به شکل ویژه‌تری دنبال شد این دو مرتب با یگدیگر به صورت تلفنی در تماس بوده‌اند. ترامپ حتی از ریش ونس هم تعریف کرده و گفته است که مانند یک آبراهام لینکلن جوان است.

پس از انتخاب، ونس به متحد سرسخت ترامپ در کنگره تبدیل شد و بی وقفه از سیاست‌ها و رفتار ترامپ دفاع می کرد.

کوین رابرتز، رئیس بنیاد محافظه‌کار هریتیج، ونس را یک صدای پیشرو برای جنبش محافظه‌کار در مورد مسائل کلیدی از جمله دور شدن از سیاست خارجی مداخله‌گرایانه، اقتصاد بازار آزاد و فرهنگ آمریکایی لیبرال می‌داند.

دموکرات ها او را یک افراط گرا می‌نامند و به مواضع تحریک‌آمیزی که ونس اتخاذ کرده است اما گاهی اوقات بعداً اصلاح می‌شود، اشاره می‌کنند. به عنوان مثال، ونس در طول انتخابات مجلس سنا از ممنوعیت ملی ۱۵ هفته‌ای سقط جنین حمایت کرد، سپس زمانی که رای دهندگان اوهایو با اکثریت قاطع از اصلاحیه حقوق سقط جنین در سال ۲۰۲۳ حمایت کردند، او موضعش را تعدیل کرد.

او با وکیلی که در دیوان عالی کشور کار می‌کند، ازدواج کرده است. اوشا ونس که دختر یک زوج هندی مهاجر است در دانشگاه ییل با ونس آشنا شده است.

از نکات مهم ونس برای ترامپ احتمالا وفاداری او نسبت به رئيس جمهوری آینده است. ونس یک بار درباره انتخابات سال ۲۰۲۰ گفته بود که اگر او به جای مایک پنس معاون رئيس جمهوری بود فورا نتیجه را تایید نمی‌کرد چرا که ترامپ «شکایات مشروعی» داشته است. این دقیقا نقطه‌ای است که ترامپ با مایک پنس به اخلاف خورد و همان روند هم موجب شد که پنس دیگر از ترامپ حمایت نکند.

دیدگاه‌های سیاست خارجی

او در سیاست خارجی یکی از حامیان اسرائيل بوده و حماس را مسئول کشته شدن فلسطینی‌ها می‌داند. ونس همواره از بایدن به خاطر تحت فشار قرار دادن اسرائيل انتقاد کرده است. او معتقد است که آمریکا باید مسائل مربوط به خاورمیانه را به اسرائيل و کشورهای عربی متحد ایالات متحده بسپارد. ونس توافق ابراهیم میان اسرائيل و چند کشور عربی را نمونه موفقی دانسته که قابلیت گسترش دارد.

سناتور ایالت اوهایو حمله آمریکا به عراق را اشتباه دانسته و معتقد است که مقام‌های وقت در دولت در خصوص عراق به مردم دروغ گفته‌اند. او همچنین استدلال می‌کند که همان حمله موجب شد تا ایران نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد.

ونس از کشته شدن قاسم سلیمانی حمایت کرده و آن‌را یکی از اقدامات درست ترامپ معرفی کرده است. او همچنین خروج ایالات متحده از برجام را یکی دیگر از تصمیمات مناسب ترامپ می‌داند.

با این حال او برعکس نومحافظه‌کارانی چون جان بولتون و مایک پمپئو طرفدار حمله نظامی به ایران نبوده و نیست. او در گفتگوهای مختلف خود تاکید کرده که حمله نظامی به ایران می‌تواند بی ثباتی قابل توجهی را در منطقه به بار بیاورد. با این حال او موافق اعمال فشار بر ایران است تا تهران نتواند نفت بفروشد.

آگهی

در مورد روسیه و اوکراین هم مواضع ونس با دیدگاه‌های ترامپ همخوانی دارد. او می‌گوید حمایت‌های نظامی و مالی واشینگتن از کی‌یف نمی‌تواند به جنگ پایان دهد. ونس همچنین حمایت از اوکراین و اسرائيل را دو مسئله متفاوت می‌خواند و تاکید می‌کند که حمایت از اسرائيل به دلایل راهبردی باید حتما دنبال شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ونس طرفدار خروج ایالات متحده از ناتو نیست اما می‌گوید کشورهای اروپایی باید بیشتر برای صنایع دفاعی خود هزینه کنند. ایده‌ای که ترامپ بارها بر آن تاکید کرده است. ونس همچنین می‌گوید ایالات متحده باید بیشتر به سمت شرق و خطرات و تهدیداتی که از جانب چین متوجه آمریکا است تمرکز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا را پذیرفت؛«ایران در زمان من ورشکسته و آماده توافق بود»

حمایت آشکار ایلان ماسک؛ پولدارترین فرد جهان ماهی ۴۵ میلیون دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک می‌کند

نگرانی اروپا از پیروزی احتمالی دونالد ترامپ؛ داستان زیان ۱۵۰ میلیارد یورویی چیست؟