Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کارگران پشت دروازه وست‌مینستر؛ حزب محافظه‌کار کلید خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ را پس می‌‌دهد

انتخابات پارلمانی بریتانیا
انتخابات پارلمانی بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق‌های رای انتخابات سراسری قانونگذاری در بریتانیا برای برگزیدن اعضای جدید پارلمان از هفت صبح روز پنج‌شنبه ۴ ژوئیه ۲۰۲۴ /۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ به روی شهروندان این کشور گشوده شده است.

آگهی

این انتخابات با توجه به اقبال بیشتری که رای‌دهندگان بر اساس نظرسنجی‌ها به حزب کارگر نشان داده‌اند می‌تواند نقطه عطفی در جابجایی قدرت در بریتانیا پس از ۱۴ سال زمامداریِ پرفراز و نشیب توسط محافظه‌کاران به شمار آید.

سرخوردگی‌های ناشی از برکسیت، مدیریت نامناسب همه‌گیری کووید-۱۹، افزایش قیمت‌ها و فقر فزاینده، تنگناها و مشکلات در بخش بهداشت و فشار مضاعف به بیمارستان‌های عمومی و تغییرات پی‌درپی نخست‌وزیران، از جمله بحران‌های سلسله‌واری است که از سال ۲۰۱۰ به این سو، به تدریج به تمایل برای ایجاد تغییر در این کشور دامن زده است.

اینک که شواهد حکایت از احتمال تحقق این خواسته دارد و حزب کارگر در آستانه بازگشت به خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ قرار گرفته، محافظه‌کاران طی روزهای اخیر به نوعی پذیرفته‌اند که در انتخابات روز پنجشنبه نه برای پیروزی، بلکه برای محدود کردن هر چه بیشتر اکثریت پیش‌بینی شده رقیب در پارلمان مبارزه خواهند کرد.

حزب کارگر بدین شکل در آستانه کسب یک پیروزی بزرگ در انتخابات پارلمانی بریتانیا قرار گرفته است مگر آنکه اتفاق غیرمنتظره‌ای در این میان رخ دهد.

بدین ترتیب، کیه‌ر استارمر، وکیل سابق ۶۱ ساله بریتانیایی که در زمینه حقوق بشر تخصص دارد و اکنون هدایت حزب کارگر را در دست گرفته، سخت در انتظار است تا روز جمعه توسط چارلز سوم، پادشاه بریتانیا مامور تشکیل دولت شود.

او که حزبش را به چپ میانه بازگردانده، در صورت بر عهده‌گرفتن مسئولیت اجرایی در کشورش، وعده بازگشت «جدیت» به قدرت را داده است.

این نماینده مجلس که تنها ۹ سال از ورودش به عرصه سیاست می‌گذرد بامداد پنجشنبه پیش از گشایش صندوق‌ها، از شهروندان کشورش خواست به طور گسترده در رای‌ گیری شرکت کنند.

اکثریت تاریخی برای حزب کارگر در پارلمان

رهبر حزب کارگر تصریح کرد: «بریتانیا امروز می‌تواند صفحه‌ای جدید را در تاریخ خود ورق بزند و دورانی نو از امید و فرصت را پس از ۱۴ سال آشفتگی و افول آغاز کند.»

حدود ۴۶ میلیون نفر از مردم بریتانیا امروز برای انتخاب ۶۵۰ نماینده جدید در پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند. در این انتخابات، هر نماینده به طور جداگانه و در یک دور انتخاب می‌شود. این سیستم انتخاباتی به نفع احزاب بزرگ است و به آنها شانس بیشتری برای کسب کرسی در پارلمان می‌دهد.

حوزه های رای گیری از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب به وقت محلی (۶ صبح تا ۹ شب به وقت گرینویچ) باز خواهند بود. نظرسنجی های اولیه ایده ای از نتیجه را در پایان قبل از سقوط نتایج تا ساعات اولیه ارائه می دهد.

نظرسنجی‌های پای صندوق‌ها که به نوعی نتایج اولیه غیررسمی این انتخابات را مشخص خواهد کرد پس از بسته شدن شعب رای‌گیری منتشر می‌شوند.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی بریتانیا بر اساس روال را‌ی‌گیری‌ها در این کشور تا ساعات اولیه صبح روز بعد از رای‌گیری اعلام خواهد شد.

وسعت و بزرگی پیروزی حزب کارگر و شکست نخست‌وزیر ریشی سوناک، که پس از ۲۰ ماه در منصب نتوانست زمینه رقم‌خوردن هیچ‌گونه پویایی را رقم بزند، چه میزان خواهد بود؟

پیشرفت حزب ضد مهاجرت و ضد سیستم نایجل فاراژ، قهرمان سابق برکسیت موسوم به «رفرم یوکی»، چگونه در صندوق‌های رای بازتاب پیدا خواهد کرد؟

در نظرسنجی‌ها، حزب کارگر به طور متوسط ۴۰ درصد از اقبال رای‌دهندگان را به خود اختصاص داده است، در حالی که محافظه‌کاران ۲۲ درصد نیت‌های رای را به سوی خود جلب کرده‌اند.

حزب رفرم بر اساس این نظرسنجی‌ها ۱۶ درصد آرا را کسب خواهد کرد و لیبرال‌دموکرات‌های میانه‌رو ۱۰ درصد رای‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

وضعیت کرسی‌ها چگونه خواهد بود؟

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها در خصوص تقسیم کرسی‌های پارلمان که توسط موسسه YouGov انجام گرفته، با استناد به نظرسنجی‌ها می‌توان ۴۳۱ کرسی برای حزب کارگر در مقابل ۱۰۲ کرسی برای محافظه‌کاران را در پایان انتخابات روز پنجشنبه متصور بود.

در صورت تحقق این پیش‌بینی، حزب کارگر صاحب اکثریتی بی‌سابقه و تاریخی در پارلمان این کشور از سال ۱۸۳۲ به این سو خواهد شد.

آگهی

این پیش‌بینی همچنین ۷۸ کرسی برای لیبرال‌دموکرات‌ها و ۳ کرسی برای حزب رفرم متصور شده است که در این صورت نایجل فاراژ امکان خواهند یافت پس از هفت تلاش ناموفق وارد پارلمان شود.

برای ریشی سوناک، پنجمین نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا طی ۱۴ سال گذشته، این انتخابات پایان کارزاری است که به یک مسیر دشوار و پر از مانع تبدیل شده است.

با این حال، او اواخر ماه مه تلاش کرد تا با فراخواندن رای‌دهندگان به پای صندوق‌ها در ماه ژوئیه، بدون آنکه تا پاییز منتظر بماند، ابتکار عمل را به دست بگیرد.

اما هنوز تصویر اعلام فاجعه‌بار فراخوان برای انتخابات زودهنگام زیر باران شدید و بدون چتر از نظرها محو نشده بود که به نظر رسید که ریشی سوناک و محافظه‌کاران غافلگیر شده‌‌‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلگراف: حزب کارگر بریتانیا درصورت پیروزی در انتخابات سپاه پاسداران را تروریستی اعلام می‌کند

۴ نفر پس از مدفوع کردن در ملک نخست وزیر بریتانیا بازداشت شدند؛ «هدیه خداحافظی» برای ریشی سوناک

جشن تولد پادشاه بریتانیا و نخستین حضور کیت میدلتون در مراسم‌های عمومی پس از ۶ ماه غیبت